Tehyn ja SuPerin mielenilmaisu lauantaina 9.4: Sote-ala pelastettava - #MeidänKaikkienAsia

Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattijärjestö Tehy ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestävät lauantaina mielenilmaisun kello 12 alkaen Helsingissä Rautatientorilla.

Tehy ja SuPer ovat esittäneet hoitajapulan ratkaisuksi pelastusohjelmaa jolla alan palkkoja ja työoloja kohennetaan. Työnantaja katkaisi neuvottelut 28.2.Työriitaa on soviteltu useita viikkoja, mutta sovittelu ei toistaiseksi ole tuottanut tulosta. Hallitus on myös valmistellut ns. pakkotyölakia, jolla rajoitettaisiin hoitajien lakko-oikeutta.

Hoitajat ovat todella väsyneitä tilanteeseen ja pakkotyölakiesitys on suututtanut monia.

Tehy ja SuPer toivottavat myös yleisön tervetulleeksi osallistumaan tilaisuuteen.

Mielenilmaisu järjestetään Rautatientorilla, josta kulkue lähtee kello 12 jälkeen Senaatintorille. Senaatintorilta kulkue palaa Rautatientorille ja noin kello 13.45 alkaa Rautatientorilla ohjelma, jossa mm. haastatellaan Tehyn puheenjohtajaa Millariikka Rytköstä ja SuPerin puheenjohtajaa Silja Paavolaa sekä hoitajia.

Huom! Aikataulu on arvio ja voi muuttua mielenilmauksen aikana. Tapahtuman arvioitu kokonaiskesto on klo 12.00–15.00.

Tehyn puheenjohtajan Millariikka Rytkösen haastattelupyynnöt erityisavustaja Mila Huoviselle, puh. 0400 54005.SuPerin puheenjohtajan Silja Paavolan haastattelupyynnöt 050 527 5085.

Tapahtumaa voi seurata Tehyn ja SuPerinTwitter- ja Facebook-tileiltä.

Tehyn viestintäjohtaja Katri Lindqvist, puh 040 588 3431, katri.lindqvist@tehy.fi

SuPerin viestintäjohtaja Päivi Jokimäki, puh. 09 2727 9243, paivi.jokimaki@superliitto.fi

Tehy ja SuPer: Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin rohkea ratkaisu kaatumassa kunta-alan muiden neuvotteluosapuolten vastustukseen24.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johto lähestyi hoitajajärjestöjä ajatuksella erillissopimuksesta, jolla hoitajat saisivat palkankorotukset ja palkkaohjelman ja sairaanhoitopiiri työrauhan määräajaksi. Perusteena tälle innovatiiviselle avaukselle oli sairaanhoitopiirin edustajien mukaan vaikea hoitajapula, hoitojonojen pitkittyminen sekä tilanteesta seuraavat kustannukset ja haitta alueen väestölle.

SuPerin, Tehyn ja ERTOn kysely: Heikentyneet työolot ja pieni palkka syy hoitajapulaan yksityisellä hoiva-alalla16.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Hoitajapula on vakava myös yksityisellä hoiva-alalla ja varhaiskasvatuksessa, kertovat ammattiliitot SuPer, Tehy ja ERTO. Liitot selvittivät jäsentensä työhyvinvointia huhti-toukokuussa. Kyselyn mukaan halu vaihtaa alaa on korkea ja jopa kaksi kolmasosaa vastaajista on miettinyt alan vaihtamista kokonaan pois sote-sektorilta tai varhaiskasvatuksesta. Palkankorotukset koetaan tärkeimmäksi alan pito- ja vetovoimatekijäksi.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ministeriössä tehdään lakia, joka heikentää hoitoalan veto- ja pitovoimaa – SuPer vastustaa suunnitelmia syrjäyttää lähihoitajat hoidon tarpeen arvioinnista13.5.2022 10:36:29 EEST | Tiedote

– Lainsäädännöllä ollaan syventämässä hoitajapulaa entisestään, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Ministeri Aki Lindén esitteli 12.5. hallituksen esityksen, joka käsittelee perusterveydenhuollon hoitotakuun tiukentamista. Lisäksi hoidon tarpeen arviointia tekevän henkilökunnan kriteerejä tullaan kiristämään, mitä SuPer ei hyväksy. Esityksen mukaan arvioinnin hoidon ja tutkimuksen tarpeesta sekä kiireellisyydestä saisi jatkossa tehdä laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi sairaanhoitaja, kun nykylainsäädännön mukaan sen saa tehdä myös lähihoitaja ja perushoitaja.

Tehy ja SuPer hylkäsivät sovintoehdotuksen, joukkoirtisanoutuminen uhkaa uusia hyvinvointialueita11.5.2022 12:06:15 EEST | Tiedote

Tehyn ja SuPerin hallinnot päättivät yksimielisesti hylätä sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen. Ehdotus ei sisältänyt uskottavaa hoitajapulan ratkaisua. Esitetty palkkaohjelma on tasoltaan täysin riittämätön. Viiden vuoden palkkaohjelmana markkinoitu esitys on käytännössä kolmen vuoden mittainen palkkausjärjestelmän kehittämistyö, joka sisältää kolme työantajan päätösvallassa olevaa vaatimatonta paikallista palkankorotuserää. Hoitajapulaa se ei tule lieventämään mitenkään. Myöskään työoloihin ei ollut luvassa edistystä. Ainoa hoitajajärjestöjen tavoite, joka eteni toivotusti, oli perhevapaamääräysten uudistaminen.