Tehyn ja SuPerin mielenilmauksia useilla paikkakunnilla perjantaina 1.4.

Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattijärjestö Tehy ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestävät huomenna hoitajalakon ensimmäisenä päivänä kuudella paikkakunnalla mielenosoituksia tuodakseen esiin sote-alan ongelmia ja vauhdittaakseen neuvotteluja.

Mielenosoituksia järjestetään Helsingissä, Turussa ja Oulussa, Tampereella, Kuopiossa ja Jyväskylässä.

Huomenna alkaa kuudessa sairaanhoitopiirissä lakko, jonka piirissä on noin 25 000 hoitajaa. Lakko alkaa, koska työnantaja keskeytti neuvottelut 28.2. ja sovittelussa ei ole päästy ratkaisuun.

Hoitajajärjestöjen keskeinen tavoite on löytää ratkaisu hoitajapulaan. Tehy ja SuPer julkistivat helmikuussa sote-alan pelastusohjelman, jolla sote-henkilöstön palkkoja nostettaisiin vuosittain 3,6 % viiden vuoden ajan tavanomaisten sopimuskorotusten lisäksi. Valtiovallan tulisi vastata pelastusohjelman rahoituksesta.

Helsingissä mielenosoitus on aamulla kello 8.00 alkaen Meilahden kampuksen alueella. Paikalla mielenosoituksessa ovat Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen ja SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, jotka ovat tavattavissa noin kello 8.00 alkaen Haartmanin sairaalan edustalla (os. Haartmaninkatu 4).

Haastattelupyynnöt: Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta puh. 0400 540 005 ja SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085.

Turussa mielenosoitus lähtee T-sairaalan edestä kello 15.15 ja päätyy Tuomiokirkkotorille. Haastatteluja antaa Tehyn Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin koordinoiva pääluottamusmies Jussi Rantanen (puh. 050 5799 725), joka on tavattavissa kello 15 alkaen T-sairaalan edessä (Hämeentie 11) ja SuPerin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin pääluottamusmies Jaana Dalèn puh 050 434 5556.

Oulussa mielenosoituksen marssireitti kulkee kello 11 alkaen seuraavaa reittiä pitkin: Torikatu 23 – Kauppurienkatu – läpi Valkean, Isokatu – Pakkahuoneenkatu – Kirkkokatu – Rotuaari – Albertinkatu, päättyen toimiston autoparkkipaikalle- taso 2.

Mielenosoitus pysähtyy Rotuaarille, jonka lavalla on ohjelmaa noin kello 11:20 alkaen. Haastatteluja antaa Tehyn Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ammattiosaston II varapuheenjohtaja Tatu Tiala puh. 040 126 3576 ja SuPerin OYS:n ammattiosaston puheenjohtaja Mika Malila 045 330 1276, jotka ovat tavattavissa Rotuaarilla noin kello 11:20 alkaen.

Tampereen, Kuopion ja Jyväskylän mielenosoituksista annetaan lisätietoja tarvittaessa Tehyn ja SuPerin viestinnästä.

tiedottaja
Jaana Reijonaho
jaana.reijonaho@tehy.fi
puh 040 356 8409
Tehyn viestintä

tiedotuspäällikkö
Sari Tirronen
sari.tirronen@superliitto.fi
puh 050 3858 043
SuPer

SuPerin, Tehyn ja ERTOn kysely: Heikentyneet työolot ja pieni palkka syy hoitajapulaan yksityisellä hoiva-alalla16.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Hoitajapula on vakava myös yksityisellä hoiva-alalla ja varhaiskasvatuksessa, kertovat ammattiliitot SuPer, Tehy ja ERTO. Liitot selvittivät jäsentensä työhyvinvointia huhti-toukokuussa. Kyselyn mukaan halu vaihtaa alaa on korkea ja jopa kaksi kolmasosaa vastaajista on miettinyt alan vaihtamista kokonaan pois sote-sektorilta tai varhaiskasvatuksesta. Palkankorotukset koetaan tärkeimmäksi alan pito- ja vetovoimatekijäksi.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ministeriössä tehdään lakia, joka heikentää hoitoalan veto- ja pitovoimaa – SuPer vastustaa suunnitelmia syrjäyttää lähihoitajat hoidon tarpeen arvioinnista13.5.2022 10:36:29 EEST | Tiedote

– Lainsäädännöllä ollaan syventämässä hoitajapulaa entisestään, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Ministeri Aki Lindén esitteli 12.5. hallituksen esityksen, joka käsittelee perusterveydenhuollon hoitotakuun tiukentamista. Lisäksi hoidon tarpeen arviointia tekevän henkilökunnan kriteerejä tullaan kiristämään, mitä SuPer ei hyväksy. Esityksen mukaan arvioinnin hoidon ja tutkimuksen tarpeesta sekä kiireellisyydestä saisi jatkossa tehdä laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi sairaanhoitaja, kun nykylainsäädännön mukaan sen saa tehdä myös lähihoitaja ja perushoitaja.

Tehy ja SuPer hylkäsivät sovintoehdotuksen, joukkoirtisanoutuminen uhkaa uusia hyvinvointialueita11.5.2022 12:06:15 EEST | Tiedote

Tehyn ja SuPerin hallinnot päättivät yksimielisesti hylätä sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen. Ehdotus ei sisältänyt uskottavaa hoitajapulan ratkaisua. Esitetty palkkaohjelma on tasoltaan täysin riittämätön. Viiden vuoden palkkaohjelmana markkinoitu esitys on käytännössä kolmen vuoden mittainen palkkausjärjestelmän kehittämistyö, joka sisältää kolme työantajan päätösvallassa olevaa vaatimatonta paikallista palkankorotuserää. Hoitajapulaa se ei tule lieventämään mitenkään. Myöskään työoloihin ei ollut luvassa edistystä. Ainoa hoitajajärjestöjen tavoite, joka eteni toivotusti, oli perhevapaamääräysten uudistaminen.