Tekniikan alan yliopistokoulutus ei vastaa riittävästi ympäristöhaasteisiin

Edeltävät sukupolvet jättävät lapsille perinnöksi ilmastokriisin. Olisi kohtuullista antaa heille myös mahdollisimman hyvät välineet sen torjumiseksi, sanoo TEKin Jari Jokinen.
Jari Jokinen puhumassa Otaniemen Design Factoryssa 15.3.

Samaan aikaan kun koululaiset osoittivat huoltaan ilmastolakolla, pohdittiin Espoon Otaniemessä insinöörikunnan roolia ilmastonmuutoksen ratkaisemisessa.

– Edeltävät sukupolvet jättävät lapsille perinnöksi ilmastokriisin. Olisi kohtuullista antaa heille myös mahdollisimman hyvät välineet sen torjumiseksi. Laadukas tekniikan alan koulutus, johon liittyy vahvasti kestävän kehityksen osaaminen, on sellainen väline. Tekniikan ammattikunta on tärkeässä roolissa, kun suuria ympäristöongelmia ratkaistaan, sanoi Tekniikan akateemiset TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen.

Tänään julkistettu TEKin ja tekniikan alan yliopistojen vuosittainen kyselytutkimus tuottaa tietoa vastavalmistuneiden diplomi-insinöörien ja arkkitehtien koulutuksesta ja osaamisesta. Vastavalmistuneet työllistyvät erittäin hyvin ja peräti 93 prosenttia heistä valitsisi uudestaan tekniikan yliopistokoulutuksen. Opinnot valmistavat hyvin työelämään, mutta kestävän kehityksen osaamisessa on toivomisen varaa.

– Koululaisten ilmastolakko ja tuore nuorisobarometri osoittavat, että lasten ja nuorten huoli on todellinen. Moni maailman tilasta huolestunut nuori valitsee tekniikan opiskelualakseen voidakseen ratkaista näitä ongelmia. He myös vaativat, että opinnot antavat heille tähän valmiudet. Kestävän kehityksen teemoja löytyy jo jokaisen yliopiston strategiasta. Näiden asioiden täytyy näkyä aidosti koulutuksen sisältönä ja realisoitua kestävän kehityksen osaamisen kehittymisenä, Jokinen sanoo.

Rohkaiseva esimerkki on Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT, joka valitsi viisi vuotta sitten strategiansa kärkeen ympäristöhaasteisiin vastaamisen ja puhtaan energian. Tutkimuksen mukaan Lappeenrannasta valmistuneilla kestävän kehityksen osaamista kehittyi opinnossa eniten.

Lisätietoja: Jari Jokinen, toiminnanjohtaja, 040 091 4839

Lisätietoa tutkimustuloksista: Arttu Piri, analyytikko, 050 300 2242

Jari Jokinen puhumassa Otaniemen Design Factoryssa 15.3.