Höyrylaiva S/S Ukkopekka

The Tall Ships Races tuo suuret purjelaivat Turkuun

Jaa
Toistasataa vuotta purje- ja höyrylaivat hoitivat Suomen kauppamerenkulun tehtäviä rinnakkain. The Tall Ships Races ja höyrylaiva s/s Ukkopekka Airistolla avaavat aikaikkunan merenkulun historiaan.
Höyrylaiva s/s Ukkopekka
Höyrylaiva s/s Ukkopekka

Saariston viimeinen höyrylaiva kunnioittaa purjeiden paraatia

Toistasataavuotta purje- ja höyrylaivat hoitivat Suomen kauppamerenkulun tehtäviä rinnakkain. The Tall Ships Races ja höyrylaiva s/s Ukkopekka Airistolla avaavat aikaikkunan merenkulun historiaan.

Ensimmäinen Tall Ships Races järjestettiin vuonna 1956. Tapahtuman kantava ajatus oli kunnioittaa purjelaiva-aikakauden historiaa. Ajatus kantoi kauas, ja perinne jatkuu komealla tavalla: tänä kesänä Tall Ships Races starttaa Ruotsin Halmstadista, josta alukset purjehtivat kilpaa Kotkaan.

Purjelaivat saapuvat 20. heinäkuuta neljättä kertaa Turkuun, josta toinen kilpailuosuus starttaa sunnuntaina kohti Liettuan Klaipedaa. Turkuun odotetaan ennätysmäärä purjelaivoja sekä Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden suurinta yleisömäärää, jopa 600 000 vierailijaa.

Lajinsa viimeinen vie paraatipaikalle

Suomen kauppamerenkulun historiassa purjelaivoilla oli vuosisatoja aivan keskeinen merkitys. Toiseen maailmansotaan asti purjelaivat kuljettivat lastejaan maailman merillä, vaikka koneteknologia ja laivanrakennus oli kehittynyt huimasti.

Erityisesti 1800-1900 -lukujen taitteessa merellä kulki lastia sekä tuulen että höyryn voimalla. Höyrylaivojen osuus Suomen kauppalaivastosta oli vuonna 1913 noin neljännes. Heinäkuussa 2017 Airiston aalloilla nähdään satojen purjelaivojen kavalkadi, mutta vain yksi höyrylaiva.

Tuhansien veneiden ja laivojen joukossa nimittäin risteilee ainutlaatuinen persoona. Hän on lajinsa viimeinen, osallistunut Talvi-ja Jatkosotaan sekä hänen matkassaan on kulkenut valtion päämiehistä tavallisiin kadun tallaajiin. Ikää lähes 80 vuotta, erittäin vaiheikas työhistoria ja edelleen täysissä voimissaan: Saaristomeren ainoa liikenteessä oleva Höyrylaiva s/s Ukkopekka.

Astu arvovieras La Gracen kannelle

Ukkopekka hoitaa edelleen ylpeydellä oman työnsä eikä ole viemässä huomiota arvovierailtaan. Päinvastoin, sillä Ukkopekka arvostaa merenkulun historiaa omana itsenään ja kunnioittaa suuresti kollegoitaan. 

- Tapahtuman vieraita Ukkopekka vie normaaliliikenteestä poiketen Vip-tason erikoisristeilyille, joissa purjelaivojen kavalkadia voi seurata parhailta paikoilta, kertoo aluksen kapteeni Pentti-Oskari Kangas.

Kaksi kulttuuria kohtaa sekä merellä että aivan konkreettisesti, sillä osalle risteilijöistä on tarjolla mahdollisuus vierailla La Grace-laivalla. Kilpailuun osallistuva yli 30-metrinen priki onkin todellinen kaunotar ja tarkka kopio 1800-luvulla maailman meriä purjehtineesta laivasta.

Kaunista katseltavaa ja merenkulun hienointa historiaa samoilla aalloilla on tarjolla myös valtameren toiselta puolelta.

- Voin vain kuvitella, miltä tuntuu ja näyttää Brasilian laivaston ylpeys, 76 metriä pitkä Cisne Branco höyrylaiva s/s Ukkopekan kannelta, Pentti-Oskari Kangas maalailee.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Höyrylaiva s/s Ukkopekka
Höyrylaiva s/s Ukkopekka
Lataa
Höyrylaiva s/s Ukkopekka
Höyrylaiva s/s Ukkopekka
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Höyrylaiva S/S Ukkopekka
Höyrylaiva S/S Ukkopekka
Linnankatu 38
20100 Turku

02 515 3300http://www.ukkopekka.fi

Höyrylaiva s/s Ukkopekka

Saaristomeren viimeinen aito matkustajahöyrylaiva s/s Ukkopekka charter- aluksineen palvelee matkustajia ilolla saaristomeren kainalossa. s/s Ukkopekan kotisatama on Turku ja sen laituripaikka on Aurajoessa Martinsillan vieressä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Höyrylaiva S/S Ukkopekka

Loistokarin lyhty ei sammu17.8.2023 16:12:44 EEST | Tiedote

Suomen viimeinen kaasukäyttöinen meriteiden turvallisuusväline, valoloisto, sijaitsi vielä muutama vuosi sitten Turun Airistolla pienellä puuttomalla Loistokarin luodolla. Ruotsinlaivan reitti kulkee sen sivuitse ja suuri osa suomalaisista on ihaillut ja ihmetellyt tämän eksoottisen rakennuksen käyttötarkoitusta. Ruissalon saaren eteläkärjessä se ohjasi merenkulkijoita aina Nauvosta saakka turvallisesti satamaan. Nyttemmin se on korvattu nykyaikana huoltovapaalla aurinkopaneeliloistolla.

Suomen matkailun viimeinen mohikaani täytti 85 vuotta24.7.2023 13:00:15 EEST | Tiedote

Alus on liikennöinyt s/s Ukkopekkana lukuisissa Suomen rannikkokaupungeissa kuten Helsingissä, Tammisaaressa, Hangossa, Uudessakaupungissa, Raumalla ja useissa Saaristomeren alueen kunnissa. Se on toiminut myös Turun alueen talouselämän esittelytilana Tukholmassa ja ravintolalaivana useana talvena Piritan satamassa Tallinnassa, Neuvostoliiton vallan aikana, sotien aikana Itämerellä, Suomen – ja Pohjanlahdella sekä Suomen Tasavallan Presidentin edustusristeilyllä Kiinan korkeimman johdon valtiovierailun aikana presidentin kesäasunnolla Kultarannassa Naantalin Luonnonmaalla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye