TIEDOTE: Hannu Pöppösen Muurinmurtajat avaa luovien alojen markkinoiden nykytilaa Kiinassa

Designalan vierailevana professorina Kiinassa pitkään työskennellyt kulttuuritoimittaja Hannu Pöppönen valaisee Muurinmurtajat. Miten menestyä luovilla aloilla Kiinassa -kirjassaan maan luovien alojen markkinoiden nykytilannetta. Kiinan merkitys markkinoilla on kasvanut nopeasti viime vuosina. Miten suomalaisten muusikoiden, muotoilijoiden, arkkitehtien ja muiden luovien alojen tekijöiden olisi mahdollista päästä mukaan?

kansi: Hannu Pöppönen, Muurinmurtajat (Avain)

“Halusin kirjoittaa kirjan, joka palvelisi niitä suomalaisia luovien alojen tekijöitä, jotka haluaisivat toimia Kiinassa. Mitkä ovat suurimmat haasteet ja millaiset ovat mahdollisuudet menestyä Kiinassa? Onko Kiina niin mahdottoman vaikea markkina, kuten usein kuvaillaan”, kertoo Hannu Pöppönen kirjansa esipuheessa.

Vastauksia pohdintaan antavat Kiinassa menestyneet suomalaiset taiteilijat. Omat tarinansa kertovat muun muassa Iron Sky -elokuvista tunnettu elokuvaohjaaja Timo Vuorensola, muotoilijat Tapio Anttila ja Jonas Hakaniemi, Huaweilla työskentelevä teollinen muotoilija Juha Kosonen sekä kirjailija-kuvittaja ja koodauslähettiläs Linda Liukas.

“Tässä kirjassa halusin antaa äänen laajalti luovien alojen tekijöille, joilla on Kiinasta äskettäistä kokemusta. He kertovat kirjassa samaistuttavasti kokemuksiaan Kiinassa toimimisesta, sen mahdollisuuksista ja haasteista. Heidän kertomustensa kautta lukijalle piirtyy kuva siitä, millaista Kiinassa on toimia ja mitkä ovat siellä toimimisen reunaehdot.”

Uratarinoiden lisäksi kirjassa tehdään tutuksi Suomessa vähän tunnettua kiinalaista nykykulttuuria sekä avataan luovien alojen ja kulttuurin kentän nykytilannetta Kiinassa.

Hannu Pöppönen on kulttuuritoimittaja ja tietokirjailija, joka on työskennellyt designalan vierailevana professorina Kiinassa Guangdong University of Technologyn School of Art and Designissa vuodesta 2015.

teos: Muurinmurtajat. Miten menestyä luovilla aloilla Kiinassa
kirjoittaja: Hannu Pöppönen
sivuja: 302
kustantaja: Avain
ilmestymispäivä: 13.1.2022

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Kujanpää, puh. 040 755 3319, vilja.kujanpaa@avain.net

kansi: Hannu Pöppönen, Muurinmurtajat (Avain)

Avaimen kevät 2022: Kotimaista kulttuurihistoriaa, iltasatuja ja selkomukautettuja kaunokirjallisia helmiä10.11.2021 13:35:15 EET | Tiedote

Avaimen kevään kustannusohjelma tuo lukijoille uutta ja mielenkiintoista kulttuurihistoriaa, omakohtaisia tarinoita elämästä Euroopassa ja ajankohtaista pohdittavaa pukeutumisen vastuullisuudesta sekä sukupuolien tasa-arvosta koulutuksen ja tiedeyhteisön kentillä. Tuukka Sandströmin ja Varpu Erosen iltasatukirja Pienen pieni ilves ja iso karhu sekä Silva Lehtisen Kimalaiskuoriainen löytää vastauksen ilahduttavat perheen pieniä satujen ystäviä ja Sari Kanalan ja Hannu Ahosen lasten tietokirja Elämää pihapiirissä koko perhettä. Keväällä julkaistaan myös valikoima kaunokirjallisuuden helmiä selkokielellä. Joukosta löytyvät muun muassa Tommi Kinnusen romaani Ei kertonut katuvansa, Emmi Itärannan Teemestarin kirja sekä Tuija Takalan Sormus.