Tiedote: Kassu Halosen elämäkerta avaa säveltäjän juhlavuoden tammikuussa 2023

”Musiikki on merkityksetöntä melua, ellei se tavoita vastaanottavaista mieltä” - Kassu Halonen

Suosikkiartistien taustavaikuttaja avaa uskomatonta elämäänsä suomalaisessa musiikkibisneksessä Tommi Saarelan kirjoittamassa teoksessa ”Maailma on kaunis” (Tammi). Kirja ilmestyy tammikuussa 2023, jolloin Halonen täyttää 70 vuotta.

Kalervo ”Kassu” Halosta on luonnehdittu Suomen menestyneimmäksi kevyen musiikin säveltäjäksi ja tuottajaksi. Halosen elämäkerta käsittelee monikasvoisen taiteilijan mittavaa roolia suomalaisen kevyen ja raskaammankin musiikin eri vuosikymmenillä.

Surun pyyhit silmistäni, Rentun ruusu ja Sydämeeni joulun teen ovat esimerkkejä koko kansan megahiteistä, joiden sävelet on piirretty Kassu Halosen kynällä. Halonen puhuu nyt ensi kertaa myös elämänsä kipeistä hetkistä, kuten isän menettämisestä vain seitsemänvuotiaana sekä menestysvuosien kovasta hinnasta: avioliittonsa pirstoutumisesta esikoistyttären syntyessä ja maan menestyneimmän levy-yhtiön ajautumisesta konkurssiin.

Kirjassa ääneen pääsee myös Halosen lähipiiri, joka välittää lukijalle aidon kuvan musiikkivaikuttajan elämästä julkisuuden valokeilan takana – isänä, puolisona sekä intohimoisena kokkina ja golfaajana.

”Kassu Halonen on paitsi musiikillinen monilahjakkuus myös loistava tarinankertoja, jonka elämäkerta on hersyvä seikkailukertomus suomalaisen musiikin vuosikymmenistä. Henkilökavalkadi on legendaarinen, kirjan sivuilla tapaamme mm. Toivo Kärjen, Irwinin, Kirkan ja monet muut”, Tammen tietokirjallisuuden kustantaja Kati Lampela toteaa.

”Suomalaisen kevyen musiikin kultasormen keräämä platinalevyjen pino puhuu puolestaan – mies Kainuun metsistä tuli, näki ja voitti. Kassun muistojen kyytiin hyppääminen tarkoitti kirjailijalle poikkeuksellisen railakasta ja riemukasta reissua. Ja mikä parasta, pian lukijat pääsevät samalle, ainutkertaiselle aikamatkalle”, elämäkerran kirjoittanut Tommi Saarela kuvailee.

Kassu Halosen juhlavuoden konserttikiertue alkaa Hyvinkäältä tammikuussa, lisätietoja konserteista ja lippumyynti: https://www.lippu.fi/event/maailma-on-kaunis-kassu-halonen-70-v-juhlakonsertti-hyvinkaeaesali-15324184/

Pitkän linjan kulttuuritoimittaja Tommi Saarela tunnetaan musiikkialan merkkihenkilöistä kirjoittamistaan kiitetyistä elämäkerroista. Saarelan Pave Maijanen – Elämän nälkä oli vuoden 2021 suuria arvostelu- ja myyntimenestyksiä.

Haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet:

Tammi, viestintäpäällikkö Ina Westman, ina.westman(at)wsoy.fi

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.