Tiedote: Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen Varjot-trilogialle poikkeuksellinen vastaanotto – oikeudet myyty jo useisiin maihin

Kirjailija Timo Parvelan ja kuvittaja Pasi Pitkäsen lastenromaanisarja Varjot herättää kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta kiinnostusta. Trilogia on myyty kustantajien välisen tarjouskilpailun tai korkean ennakkotarjouksen (pre-empt) jälkeen jo Saksaan, Hollantiin, Tanskaan, Venäjälle ja Viroon. Sarjan ensimmäinen osa Varjot 1. Helähdys julkaistiin Suomessa syyskuussa.

Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen Varjot-sarjan avausosa julkaistiin Suomessa syyskuussa. Kuva: Jari Kivelä

”Minuun tekee suuren vaikutuksen se, miten Timo Parvela yhdistää tässä sarjassa tarustoa ja klassisia kirjallisia aiheita täysin moderniin tarinaan ja tässä hetkessä kiinni oleviin ilmiöihin. Pasi Pitkäsen kuvitukset ovat samaan aikaan kauniita ja karmivia. Tällaisten teosten takia tunnen ylpeyttä siitä, että työskentelen lastenkirjallisuuden kustantajana”, kuvailee saksalaisen Ars Editionin kustantaja Katharina Braun.

Saksan lisäksi Varjot-trilogian oikeudet on myyty jo Tanskaan, Hollantiin, Venäjälle ja Viroon. Sarjan ensimmäinen osa Varjot 1. Helähdys on trillerimäinen seikkailu kohti pohjoista Aurorian valtakuntaa, missä joulun myytti paljastuu aivan uudessa valossa.

Teosten oikeuksien myynnistä vastaa kirjallisuusagentuuri Bonnier Rights. Poikkeuksellisen suuresta kiinnostuksesta trilogiaa kohtaan kertoo ulkomaisten kustantajien tahto varmistaa oikeuksien saaminen tekemällä korkeita pre-emptive-tarjouksia, joilla kustantajat voivat välttää trilogian päätymisen kilpailijoilleen. Lisäksi usean kustantajan välisiä tarjouskilpailuja on käyty muun muassa Venäjällä ja Virossa.

”Omalla urallani nämä pre-emptive-tarjoukset ovat täysin poikkeuksellisia. Kirjojani on myyty Suomessa ja ulkomailla jo yli 6 miljoonaa kappaletta, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun kiinnostus yltyy jo ennakkoon näin uskomattoman korkeaksi”, sanoo Timo Parvela.

”Kuvittajan työn parasta antia on päästä suunnittelemaan mielikuvitusmaailma puhtaalta pöydältä valmiiksi kokonaisuudeksi, ja Timon kanssa olemme rohkeasti lähteneet toteuttamaan eeppisiä, jopa elokuvamaisia tarinamaailmoja – se on todella inspiroivaa! Varjojen visuaalinen ilme löysi muotonsa yhteisten ideointisessioiden, joulumyyttien tutkimuksen ja vapaan luonnostelun lopputuloksena”, sanoo Pasi Pitkänen.

”Parvelan ja Pitkäsen teoksia olemme myyneet maailmalle menestyksekkäästi aiemminkin, mutta korkeat ennakko-ostotarjoukset kolmelta eri kielialueelta heti alkuun kertovat kiinnostuksen olevan nyt uudella tasolla.Tämä on erinomainen alku sarjalle”, toteaa Bonnier Rightsin Terhi Isomäki-Blaxall.

Timo Parvela kuuluu maamme palkituimpiin ja luetuimpiin kirjailijoihin. Hän on kirjoittanut yli 100 teosta lapsille, nuorille ja aikuisille sekä lisäksi tv-käsikirjoituksia, näytelmiä ja sanoituksia. Parvelan teoksia on myyty Suomessa ja ulkomailla yhteensä jo yli 6 miljoonaa kappaletta.

Pasi Pitkänen on Suomessa ja Japanissa asuva kirjailija, kuvittaja ja graafikko. Hän on valmistunut graafiseksi suunnittelijaksi Aalto-yliopistosta. Pitkänen kuvittaa myös Timo Parvelan Pate-kirjasarjaa. Kepler62-avaruusseikkailusarjassa Parvela ja Pitkänen ovat tekijöinä yhdessä Bjørn Sortlandin kanssa.

Timo Parvela ja Pasi Pitkänen ovat Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaina teoksella Kepler62 Terra: Kloonit (WSOY). Kepler62-sarja on myyty jo 20:lle kielelle.

Haastattelupyynnöt:

Jaakko Mikkola
Brand Manager, viestintä
jaakko.mikkola@wsoy.fi

Arvostelukappalepyynnöt:

tiedotus@tammi.fi

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.