Tieteentekijöiden liitto

Tieteentekijöiden yhdistykset ja hallitus käsittelevät OKM:n autonomiaselvitystä

Opetus- ja kulttuuriministeriön kesäkuussa 2020 asettaman selvittäjäryhmän raportti yliopistojen hallinnollisen autonomian tilasta on valmistunut ja luovutettu tänään tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikolle.

Tieteentekijät vaikutti vahvasti siihen, että arvioinnin tekeminen kirjattiin Marinin hallitusohjelmaan. Ministeriö kutsui viisihenkiseen selvittäjäryhmään Tieteentekijöiden puheenjohtaja Maija S. Peltolan, sekä selvittäjäryhmän työtä tukevaan seurantaryhmään liiton varapuheenjohtaja Tero Karjalaisen.

”Kiitämme selvitysryhmää kattavasta selvityksestä, jossa on tehty laaja aineistopohjainen analyysi, ja huomioitu yhteisön kolmikantainen kuuleminen. Tutustumme raporttiin huolella. Valtakunnallisena liittona kuulemme seuraavaksi jäsenyhdistyksiämme ja käsittelemme sen jälkeen raporttia liiton hallituksessa 19.3., jossa meillä on edustajia eri säätiö- ja julkisoikeudellisista yliopistoista”, toteaa Tieteentekijöiden varapuheenjohtaja Tero Karjalainen.

Selvityksessä arvioitiin autonomian tilaa eri hallintomuotoisten yliopistojen sisällä sekä autonomian suhdetta perustuslain vaatimuksiin. Lisäksi selvitettiin, onko ylioppilaskunnan automaatiojäsenyydelle hyväksyttäviä ja oikeasuhtaisia perusteita perustuslaissa turvatun yhdistymisvapauden kannalta, ja olisiko yliopistolakia tarpeen täsmentää säätiöyliopiston yhteisen monijäsenisen hallintoelimen puheenjohtajan valinnan osalta. Arviointitehtävän taustalla on eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös.

Selvityksen laadinnassa hyödynnettiin osallistavia työmuotoja. Selvittäjäryhmä kuuli opiskelijoita, henkilöstöä, säätiöyliopistojen perustajia, yliopistojohdon ja hallinnon edustajia sekä eri sidosryhmiä.

Raportti Yliopistoautonomia on laajuudeltaan 122 sivua, ja siihen voi tutustua OKM:n verkkosivuilla.

Tieteentekijät järjestää raportista jäsenilleen keskustelutilaisuuden myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Tieteentekijöiden liitto
Rautatieläisenkatu 6

Tieteentekijät on yliopistosektorin suurin ammattijärjestö. Tieteentekijät työskentelevät korkeakoulu- ja tutkimussektorilla tutkimus-, opetus-, suunnittelu-, tiedonhallinta- ja hallintotehtävissä mm. lehtoreina, apulaisprofessoreina, nuorina tutkijoina, informaatikkoina, suunnittelijoina ja monilla muilla työnimikkeillä. 15 jäsenyhdistystämme toimii 12 eri kaupungissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tieteentekijöiden liitto

Työtilojen ja yhteisöllisyyden tulevaisuus huolettavat tieteentekijöitä - Yhteisön hiljainen tieto ei siirry virtuaalisissa kohtaamisissa10.8.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

Tieteentekijöiden työskentely on sujunut korona-aikana enimmäkseen etätyönä ja pääsääntöisesti hyvin. Isoimpia huolia ovat työtilojen säilyminen työpaikoilla ja siihen liittyvä työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille ja jaksamiselle, ilmenee Tieteentekijöiden liiton tekemässä kyselyssä jäsenilleen. Lisäksi etenkin ulkomaalaistaustaisten tieteentekijöiden integroitumista työhön ja työyhteisöön toista vuotta jatkunut etätyö on heikentänyt merkittävästi.