HUS

Tietojärjestelmähäiriöistä on otettu opiksi

Jaa

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi 11.1.2019 tutkintaselostuksen HUSissa marraskuussa 2017 tapahtuneista tietojärjestelmähäiriöistä. HUSissa oli 7.-8.11.2017 laaja tietoliikenteen häiriötilanne, joka vaikutti muun muassa potilastietojärjestelmien toimintaan.

- Tilanne oli vakava ja vaikutusalue oli laaja. Sairaaloiden toimintaa kyettiin pääosin jatkamaan, vaikka osa ajanvarausvastaanotoista jouduttiin perumaan. Tilanne pysyi hallinnassa ja henkilökunta toimi ohjeistuksen mukaisesti, sanoo HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.

Tapahtuneesta on kulunut runsas vuosi. Tapahtuneen jälkeen myös HUSissa tehtiin selvityksiä ja käynnistettiin toimintavarmuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen. Myös valmiutta vastaavien ongelmien kohtaamiseen on parannettu.

Henkilökunnan kanssa on käyty läpi jatkuvuussuunnitelmia. Uuden potilastietojärjestelmä Apotin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on huomioitu tapahtumasta saatuja oppeja. HUS Tietohallinnossa on uusittu toimintaprosesseja, ohjeistusta ja tekniikkaa. Nykyisen potilastietojärjestelmä Uranuksen valvontaa on tehostettu. Käyttöön on otettu uudet runkokytkimet ja tietoliikennekokoonpanoihin on tehty muutoksia.

- On hyvä, että tutkinnan kohteeksi on otettu tietojärjestelmähäiriö, sillä vastaavat häiriöt ovat yhteiskunnan elintärkeissä toiminnoissa valitettavasti mahdollisia myös jatkossa. Avoimuus tällaisten ongelmien syistä ja vaikutuksista on tärkeää, jotta samanlaiset ongelmat voidaan välttää muualla, sanoo HUSin turvallisuus- ja valmiusjohtaja Aaro Toivonen.

Yhteyshenkilöt

Haastattelupyynnöt: mediapuhelin 050 427 2875

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

HUSin palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018 / Efterfrågan på HUS tjänster fortsatte att öka under 201811.3.2019 14:48:22 EETTiedote

HUSin hallitus käsitteli kokouksessaan 11.3.2019 vuoden 2018 tilinpäätöstä. HUSin tarjoamien palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018. Kiireetöntä hoitoa koskevien elektiivisten lähetteiden määrä kasvoi 3,7 % ja erikoissairaanhoidon päivystyskäyntien määrä kasvoi 4,4 % edellisestä vuodesta. Erikoissairaanhoidossa hoidettiin lähes 560 000 henkilöä. Lisäksi HUSin yhteispäivystyksissä hoidettiin noin 150 000 terveyskeskustasoista päivystyskäyntiä. Koska palvelutuotannon määrä oli selvästi suunniteltua suurempi, muodostui vuodelle 2018 merkittävä toiminnallinen ylijäämä. Valtuuston 13.12.2018 päätöksen mukaisesti vuoden 2018 koko ylijäämä palautettiin jäsenkunnille. Palautus jäsenkunnille oli yhteensä 87,7 miljoonaa euroa. Palautus sisälsi Töölön sairaalakiinteistön myyntivoiton. HUSin toimintatuotot olivat noin 2,3 miljardia euroa, toimintakulut noin 2,2 miljardia euroa ja poistot noin 110 miljoonaa euroa. Investointien yhteismäärä oli 177 miljoonaa euroa, näistä rakennusinvestointien

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme