Tietoturvaosaajille suuri tarve – Gofore kouluttaa asiantuntijoita vastatakseen asiakaskysyntään

IT-yhtiö Gofore alkaa kouluttaa kyber- ja tietoturvan osaajia vastatakseen asiakkaidensa kasvavaan tietoturvapalveluiden kysyntään. Yhtiö rekrytoi huhtikuussa alkavaan, puoli vuotta kestävään palkalliseen koulutukseen IT-alan tehtävistä jo kokemusta kerryttäneitä teknisiä asiantuntijoita, jotka haluavat erikoistua ja työskennellä jatkossa tietoturvan parissa. Palveluiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti, mutta osaajia ei ole riittävästi saatavilla. Erilaisten selvitysten mukaan Suomessa on valtava tarve kyber- ja tietoturvan asiantuntijoille. Gofore on mukana toimialan verkostossa, joka kartoittaa osaamistarpeita ja edistää kouluttautumista alalle.
Goforen tietoturva-akatemia, Hackademy, palvelee asiakaskysyntää ja vastaa asiantuntijoiden kiinnostukseen kehittyä kyber- ja tietoturvan osaajaksi. Kuva: Gofore

Esimerkiksi Kyberturvallisuusalan kattojärjestö Kyberala ry (FISC) arvioi viime syksynä, että Suomessa on tarve 8 000−10 000:lle* kyber- ja tietoturva-alan osaajalle. Vastaava havainto tehtiin liikenne- ja viestintäministeriön rahoittamassa selvityksessä, jonka mukaan lähivuosien tarve on 6 000–13 000** osaajaa eri ammatillisilla profiileilla.

Tietoturvapalveluiden kysynnän voimakas kasvu vuoden 2022 aikana sekä rekrytoinnissa havaittu hakijoiden kiinnostus kehittyä tietoturvan osaajiksi antoivat Goforelle sysäyksen oman tietoturva-akatemian, Hackademyn käynnistämiseen.

”Olemme huomanneet keskusteluissa hakijoiden kanssa, että IT-alalla on iso joukko teknisiä asiantuntijoita, joiden osaaminen ja motivaatio antavat edellytykset kehittyä tietoturva-asiantuntijoiksi. Sopivaa mahdollisuutta uran suunnan muuttamiseksi ei vain ole ollut tarjolla. Kun samaan aikaan asiakkaiden kysyntä kyber- ja tietoturvaan kasvaa, Hackademy päätettiin perustaa”, sanoo Goforen kyberturvallisuusliiketoiminnan johtaja Markus Asikainen.

Huhtikuussa alkava, puoli vuotta kestävä akatemia yhdistää tietoturvakoulutusta ja työskentelyä osaamista vastaavissa asiakasprojekteissa. Osaajien kouluttaminen tällä tavalla on IT-alan yrityksissä vielä uutta. Hackademyyn voi hakea 5. helmikuuta saakka.

“Tavoitteemme on rekrytoida ensi vaiheessa viidestä kymmeneen IT-ammattilaista. Emme hae alanvaihtajia tai vastavalmistuneita, vaan jo kokeneempia osaajia, jotka ovat työskennelleet teknisissä tehtävissä esimerkiksi ohjelmistokehittäjänä, pilviasiantuntijana, sovellusarkkitehtina tai teknisenä projektipäällikkönä. Hakijalla voi myös olla kokemusta työskentelystä muussa vastaavassa roolissa tiiviissä yhteistyössä ohjelmistokehitystiimin kanssa”, Markus Asikainen kertoo.

Koulutukseen valitut työllistyvät Goforelle vakituiseen työsuhteeseen, saavat mentorin tietoturvakonsulttitiimistä ja suorittavat koulutuksen yhteydessä tietoturvasertifikaatin. Gofore on aiemmin kouluttanut IT-alan asiantuntijoita vastaavissa akatemioissa syventämällä heidän osaamistaan pilviteknologiassa, testiautomaatiossa sekä scrum master -osaajiksi.

Alan toimijat edistävät muunto- ja lisäkouluttautumista

Kyberturvallisuusalan kattojärjestö Kyberala ry (FISC) kokoaa yhteen kyber- ja tietoturvallisuusalan organisaatiot ja yritykset ja toimii alan edunvalvojana. Gofore on verkoston jäsen ja mukana vaikuttamassa turvallisemman ja eettisen digitaalisen yhteiskunnan rakentamiseen.

Kyberalan näkökulmasta erilaiset koulutukset ovat tärkeä keino osaajien saamiseksi alalle.

”Muunto- ja lisäkoulutus tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia kyberturvallisuusalan osaajapulan hallintaan, sillä niiden kautta voidaan vastata työnantajien välittömiin osaamistarpeisiin. Samalla voidaan auttaa esimerkiksi alan vaihtoa suunnittelevia työllistymään aloille, joilla osaajista on kysyntää. Goforen perustama akatemia on erinomainen esimerkki siitä, miten yritykset rekrytoivat osaajia”, sanoo Kyberala ry:n toimitusjohtaja Peter Sund.

Kyberala katsoo, että Suomesta puuttuu laajempi muuntokoulutuksen ekosysteemi.

”Olemme alkaneet rakentaa yhteistyössä Nokian, Goforen, oppilaitosten ja korkeakoulujen sekä kumppaneidemme kanssa verkostoa, jonka tavoitteena on luoda tehokkaampi ja kestävä malli muunto- ja lisäkouluttautumiselle. Se on tarkoitus ennakoida nykyhetken ja tulevaisuuden osaamistarpeita ja hyödyntää olemassa olevia rakenteita ja aktiviteetteja sekä kehittää uusia, joustavampia prosesseja”, Peter Sund jatkaa.

Lisätietoja:

Gofore: Markus Asikainen, kyberturvallisuusliiketoiminnan johtaja
p. 050 432 8322, markus.asikainen@gofore.com

Kyberala ry (FISC): Peter Sund, toimitusjohtaja
p. 050 565 0621, peter.sund@teknologiateollisuus.fi

Goforen tietoturva-akatemia, Hackademy

*) Alan sisäinen selvitys syksyllä 2022. Tätä tukee myös Teknologiateollisuuden selvitys teknologia-alan osaajatarpeista, esimerkiksi: https://teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/selvitys-teknologiateollisuus-tarvitsee-10-vuoden-sisalla-130-000-uutta

**) Liikenne- ja viestintäministeriön Jyväskylän yliopistolta tilaaman tutkimus selvitti, miten kehittää kyberturvallisuuden liittyvän osaamisen määrää ja laatua:

Kuvat

Lataa
Markus Asikainen vastaa Goforella kyberturvallisuusliiketoiminnasta. Kuva: Teemu Pitkälä
Lataa

Peltokatu 34

Gofore Oyj on digitaalisen muutoksen asiantuntija. Meitä on Suomessa, Saksassa, Itävallassa, Virossa, Espanjassa ja Italiassa noin 1300 alan johtavaa asiantuntijaa, jotka ovat yrityksemme sydän, aivot ja kädet. Kaikella tekemisellämme on positiivinen vaikutus – oli kyse sitten johdon konsultoinnista, muotoilusta, koodauksesta tai testauksesta. Meillä tehdään töitä ihmisistä, yhteisöistä ja organisaatioista välittäen. Toimintaamme ohjaavat vahvat arvomme: olemme jokaiselle hyvä työpaikka, ja elämme asiakkaidemme onnistumisista. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 149,9 miljoonaa euroa. Gofore Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Tutustu meihin osoitteessa www.gofore.fi.

Finnish Information Security Cluster (FISC) – Kyberala ry on Teknologiateollisuus ry:n toimialayhdistys ja edustaa Suomessa toimivaa kyber- ja tietoturvallisuusalaa sekä toimii alan edunvalvojana. Järjestön tarkoituksena on laaja-alaisesti ja tavoitteellisesti edistää kyber- ja tietoturva-alan asioita Suomessa ja EU:ssa yritysten, julkishallinnon sekä kansalaisyhteiskunnan näkökulmat huomioiden. Järjestö tekee työtä turvallisen digitalisaation ja datatalouden puolesta. Yhdistyksen tavoitteena on kyberturvallisuusalan tunnettavuuden ja liiketoimintaedellytysten parantaminen, yleinen turvallisuusilmapiirin parantaminen, kansallisen kyberuhkiin varautumisen tukeminen sekä muu yhteiskunnan kyberturvallisuuden edistäminen. www.fisc.fi/fi

Goforen selvitys: Hyvinvointialueilla useita keinoja lisätä toimintansa vaikuttavuutta17.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueet näkevät tekoälyn, tiedolla johtamisen sekä asiakas- ja potilastietojärjestelmien uudistamisen mahdollisuuksina lisätä toimintansa vaikuttavuutta. Digitalisaation toivotaan vapauttavan aikaa ihmisten kohtaamiseen hoitotyössä, parantavan henkilöstökokemusta ja tuovan ratkaisuja henkilöstöpulaan. Tiedot käyvät ilmi Goforen tekemästä selvityksestä, jota varten se haastatteli johtotehtävissä toimivia henkilöitä 16 eri hyvinvointialueelta vuodenvaihteessa 2023–24. Selvityksen perusteella alueet suhtautuvat muutoksiin positiivisesti ja myös haluavat uudistaa toimintatapojaan.

Antti Koskelin Goforen hallitukseen – tuo vahvaa kokemusta teollisuuden digitalisaatiosta11.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Goforen hallitus on vahvistunut kokeneella tietohallintojohtajalla ja teollisuuden digitalisaation ammattilaisella, kun Goforen yhtiökokous nimitti Antti Koskelinin hallituksen uudeksi varsinaiseksi jäseneksi. Gofore hakee strategiansa mukaisesti kasvua Intelligent Industry -toimialalla, jossa etenemiseen kansainvälisissä yhtiöissä pitkän uran tehnyt Koskelin tuo vahvaa näkemystä ja osaamista. CIO:na mm. Koneella ja Konecranesilla työskennellyt Koskelin lukeutuu alansa nimekkäimpiin yritysjohtajiin Suomessa.

Matti Saastamoinen henkilöstön hallintoedustajana Goforen hallitukseen – käytäntö pörssiyhtiöissä poikkeuksellinen8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Goforen yhtiökokous on nimittänyt yhtiön työntekijän Matti Saastamoisen hallituksen uudeksi varsinaiseksi jäseneksi. Saastamoinen valittiin vaaleilla ehdolle konsernin henkilöstön keskuudesta aiemmin keväällä, minkä jälkeen osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdotti häntä hallituksen jäseneksi yhtiökokoukselle. Goforella on ollut yksi henkilöstöedustaja hallituksessa vuodesta 2015 alkaen. Saastamoinen on viides goforelainen, joka aloittaa tehtävässä. Käytäntö on suomalaisissa pörssiyhtiöissä varsin poikkeuksellinen. Hallituksen puheenjohtaja Timur Kärjen mukaan henkilöstöedustaja lisää läpinäkyvyyttä ja luottamusta sekä lujittaa käsitystä yhteisen menestyksen rakentamisesta.