Tietyömaa on työpaikka
Tietyöt suunnitellaan niin, ettei ohittava liikenne vaaranna työntekijöitä samalla taaten tienkäyttäjän turvallisuuden. Tämä vaatii myös tienkäyttäjiltä varovaisuutta ja tarkkaavaisuutta.
Tietyömerkit kertovat autoilijoille, kun työmaa siintää edessä. Työmaan turvallisuutta parannetaankin tarvittavin liikennemerkein, sulku- ja varoituslaittein. Lisäksi teillä, joilla on normaalioloissa yli 60 km/h nopeusrajoitus, suojataan tietyömaata myös törmäysvaimentimella.
"Kunnossapitotöissä työkohde liikkuu jatkuvasti, joten turvajärjestelyjen on oltava tarpeeksi keveitä, että ne ovat siirrettävissä helposti. Työmaalla työskennellään jalkaisin ilman sen kummempaa kuin henkilökohtaisten suojavarustusten suojaa, ja ajoneuvot ohittavat työmaan työntekijät muutaman metrin päästä. Tämän vuoksi onkin ensisijaisen tärkeää noudattaa annettuja varoituksia ja nopeusrajoitusta", muistuttaa kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama.
Viimeksi Uudenmaan ELY:n alueella henkilöauto törmäsi törmäysvaimentimeen tietyömaalla tänä maanantaina, josta kuitenkin selvittiin onneksi peltivahingoin. Vuosittain alueella on useita tapauksia, missä tienpitoajoneuvo on onnettomuudessa osallisena.
"Alennettuja nopeusrajoituksia noudatetaan monesti aika huonosti", arvioi johtava asiantuntija Marko Kelkka. Hänen mukaansa tämä saattaa johtua siitä, ettei työmaalla ole koko ajan toimintaa, minkä vuoksi autoilijoiden maltti ei riitä etenkään hiljaiseen aikaan ajamaan alennetun nopeusrajoituksen mukaan. Nopeuksia kuitenkin alennetaan myös muuttuneiden liikennejärjestelyjen vuoksi, koska esimerkiksi kaistajärjestelyissä saattaa olla muutoksia. Tämän vuoksi nopeutta täytyy aina alentaa annetun nopeusrajoituksen mukaiseksi, vaikka ei näkisikään tietyömaalla työntekijöitä töissä.
"Poliisi voi valvoa työmaan ajonopeuksia joko omatoimisesti tai työmaan pyynnöstä, ja poliisi mielellään vastaakin näihin pyyntöihin, koska kyse on myös työturvallisuudesta liikenneturvallisuuden lisäksi", Kelkka kertoo.
Monesti onnettomuus saattaa aiheutua tienkäyttäjän keskittymisen herpaantumisesta tai siitä, ettei huomio ole ajamisessa.
"Jos silloin kohdalle osuu suojaton työmaan työntekijä, voi käydä huonosti. Yleensä tietyömaan työntekijä on näissä kohtaamisissa turvattomampi kuin henkilöauton kuljettaja. Onneksi liikenteen aiheuttamat kuolemantapaukset tietyömailla ovat kuitenkin harvinaisia", toteaa Vasama.
Kelkan mukaan tietyömaat ovat haastavampia ajettavia kuin muu maantieverkko, joten tarkkaavaisuutta tarvitaan.
"Etenkin peltikolareita sattuu tietyömailla enemmän kuin muussa liikenteessä", Kelkka aprikoi.
"Ajaessasi työmaalle, hidasta vauhtia ja tarkista järjestelyt sekä toimi liikenteenohjaajan tai liikennemerkkien mukaan", Vasama muistuttaa.
Liikenneturvan mukaan poliisin tietoon tulee vuosittain noin kolme tietyöalueilla tapahtunutta kuolemantapausta. Loukkaantuneita on keskimäärin 129. Ajamiseen kannattaa kiinnittää huomiota etenkin töistä lähtiessä, sillä suurin riski onnettomuuksiin on klo 16 jälkeen.
Kesän 2021 ensimmäiset teiden päällystyskohteet on kilpailutettu
Ensi kesän ensimmäiset teiden päällystyskohteet on kilpailutettu. Määräraha laski hieman edellisvuodesta, mutta viime vuoden tapaan vähäliikenteisillä teillä voidaan toteuttaa muutamia rakenteenparantamiskohteita.
Perustienpidon rahoitukseen tehty tasokorotus tekee mahdolliseksi pidempien tieosuuksien päällystämisen.
"Nyt pystytään tekemään isoja kokonaisuuksia, eikä vain paikkaamaan tien pahimpia kohtia, kuten vielä muutama vuosi sitten", kertoo projektipäällikkö Lauri Suikki. Esimerkkeinä isoista päällystystöistä hän mainitsee Fagervikintien (mt 1050) Inkoossa ja Maantien 1471 välillä Oitti-Mäntsälä, joita molempia päällystetään koko 26 kilometrin matkaltaan tällä päällystyskaudella.
"Fagervikintie päällystetään tänä vuonna kokonaisuudessaan, ja se sai eduskunnalta lisäksi jakovara-avustuksen, joka ei kuitenkaan täysin riitä koko kohteeseen. Viime vuonna tien kuivatusta parannettiin, ja tänä vuonna tie päällystetään ja sen rakennetta parannetaan."
Kevyen liikenteen väylien päällystyskohteet on nyt kilpailutettu, ja seuraavaksi käynnistyy niiden lisäkohteiden kilpailutus. Nämä kevyen liikenteen päällystyskohteet on kaikki tarkoitus saada tehtyä koulujen lomakauden aikana.
Viime vuonna asfalttipäällysteen sideaineena käytetty bitumi oli edullista, mutta hinta on nyt nousussa, mikä omalta osaltaan saattaa vaikuttaa tulevaisuudessa päällystysmääriin.
Uudenmaan suuret liikennemäärät synnyttävät päällystystarpeita erityisesti vilkkaalle tieverkolle. Suurin osa vilkkaan verkon päällystyskohteista varmistuu kevään kuntoarvomittausten valmistuttua touko-kesäkuun vaihteessa, ja kohteet toteutetaan uusiopintauksiin keskittyvässä päällystysurakassa.
Uudelleenpäällystämisen lisäksi päällystyskauden (keväästä syksyyn) aikana tullaan tekemään myös pienempiä täsmäkorjauksia pääasiassa alemmalla tieverkolla ja kevyen liikenteen väylillä. Oheisesta kartasta käyvät ilmi tässä vaiheessa kilpailutetut päällystyskohteet, jotka tullaan toteuttamaan päällystyskauden aikana. Karttaa tullaan päivittämään, kun uusia kohteita varmistuu kevään ja alkukesän aikana.
Suikki muistuttaa, että päällystyskausi on pitkä kestäen keväästä syyskuun loppuun asti, joten kaikkia päällystyskohteita ei voida resurssien vuoksi tehdä heti keväällä.
"Päällystyskautena kohteita toteutetaan niin nopeasti kuin mahdollista. Kaikkia kohteita ei kuitenkaan voida toteuttaa kesän aikana, koska urakoitsijoiden kapasiteetti ei riitä. Töissä voi siis mennä syksyyn asti. Työn valmistumiseen voi mennä aikaa varsinkin pidemmillä tieosuuksilla, jos kohteella on useita eri työvaiheita", hän toteaa ja toivookin tienkäyttäjiltä malttia työmailla.
Uudenmaan ELY-keskus tiedottaa kevään aikana yksityiskohtaisemmin koko kesän päällystysmääristä ja päällystyskohteista, kun kartassa mainitut kohteet varmistuvat ja kaikki päällystyskohteet on kilpailutettu.Vilkkaiden teiden urakkakohteet varmistuvat toukokuun loppuun mennessä ja sen lisäksi rakenteen parantamiskohteita sisältävä dhj-kilpailutus valmistunee kesäkuun alussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päällystyskohteet:
ELY-keskus, projektipäällikkö Niklas Nevalainen, p. 0295 021 234
ELY-keskus, projektipäällikkö Lauri Suikki, p. 0295 023 004
Liikenneturvallisuus:
ELY-keskus, johtava asiantuntija Marko Kelkka, p. 0295 021 291
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus
Liipolas och Patomäkis tunnlar vid Lahtis södra ringväg (rv 12) stängda två nätter 5.–7.5.2024 på grund av tvätt26.4.2024 10:46:00 EEST | Tiedote
Patomäkis och Liipolas tunnlar vid Lahtis södra ringväg (rv 12) stängs nattetid mellan 5.–7.5.2024 kl. 21.00–06.00 på grund av tvätt och andra underhållsåtgärder.
Lahden eteläisen kehätien (vt 12) Liipolan ja Patomäen tunnelit kiinni kahtena yönä 5.–7.5.2024 pesun vuoksi26.4.2024 10:46:00 EEST | Tiedote
Lahden eteläisen kehätien (vt 12) Patomäen ja Liipolan tunneleissa on yösulku 5.–7.5. klo 21.00–06.00 pesun ja muiden huoltotoimenpiteiden vuoksi.
I Nyland ökar arbetslösheten mer än medelnivån i Finland24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
I slutet av mars var antalet arbetslösa arbetssökande sammanlagt 94 984 i Nyland. Av dem var 86 587 utan anställning och 8 397 permitterade. Jämfört med året innan ökade antalet arbetslösa utan anställning med 8 067 personer (10,3 %) och antalet permitterade med 3 164 personer (60,5 %).
Uudenmaan työttömyys kasvaa Suomen keskitasoa voimakkaammin24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Uudellamaalla oli maaliskuun lopussa yhteensä 94 984 työtöntä työnhakijaa, joista ilman työsuhdetta olevia oli 86 587 ja lomautettuja 8 397. Ilman työsuhdetta olevien määrä nousi 8 067 henkilöllä (10,3 %) ja lomautettujen määrä nousi 3 164 henkilöllä (60,5 %) vuoden takaiseen verrattuna.
Reparationsarbetet på bron över Borgbyjoki i Skuru i Raseborg medför ändringar i trafikarrangemangen på Åbovägen22.4.2024 11:14:00 EEST | Tiedote
Reparationsarbetet på bron över Borgbyjoki orsakar ändringar i trafikarrangemangen på Åbovägen (väg 111). Renoveringen av bron inleds i månadsskiftet april-maj och slutförs i juni.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme