Timo Kaunistosta Agronomiliiton toiminnanjohtaja

Agronomiliiton hallitus on valinnut liiton uudeksi toiminnanjohtajaksi MMM agronomi Timo Kauniston. Hän aloittaa tehtävässään 14.12.2022.
Timo Kaunisto.

MMM, agronomi Timo Kaunisto on aiemmin työskennellyt mm. toimittajana ja MTK:n tiedotuspäällikkönä sekä Maaseudun Tulevaisuuden kolumnistina. Yrittäjäurallaan Laitilassa (1995–2011) ja Alastarolla (1999) hän on tehnyt pioneerityötä luomukanatalouden kehittämisessä ja viimeksi maaseutumatkailun parissa.

Keskustan kansanedustajana hän oli 2007–2011 ja Keskustan varapuheenjohtajana 2010–2012. Kaunisto on toiminut myös Maaseudun Sivistysliiton puheenjohtajana ja hänellä on ollut lukuisia luottamustehtäviä MTK:ssa ja osuustoiminta-alan yrityksissä. Hämeenlinnassa Timo Kaunisto on kaupunginvaltuuston ja -hallituksen sekä Hämeen maakuntahallituksen jäsen.

Kaunisto on viime vuodet työstänyt historian alan väitöskirjaa Itä-Suomen yliopistossa.

- Agronomiliiton hallitus toivottaa Timon lämpimästi tervetulleeksi. Timolla on vahva suomalaisen ruokajärjestelmän tuntemus ja kykyä arvioida sen muutosten suuntaa ja vaikutusta liiton jäsenistöön. Timon verkostot ovat vertaansa vailla ja hän on taitava asioiden sanoittaja. Työnsä hän pääsee aloittamaan tilanteessa, jossa historian suurin remontti Agronomitalossa on valmistumassa ja työmarkkinoilla keskustelu palkkaratkaisuista kovenee, joten kädet saa lyödä heti saveen, toteaa Agronomiliiton hallituksen varapuheenjohtaja Sanna Nokka.

- Olen kiitollinen ja innostunut mahdollisuudesta tehdä työtä oman ja itselleni läheisten koulutusalojen moniosaajien edunvalvonnassa. Agronomiliiton jäsenten toimialojen, erityisesti vastuullisen ruoan ja uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntämisen tarve on voimakkaassa kasvussa. Haluan omilla verkostoillani ja kokemuksellani tukea uuden vihreän aallon nousua ja kiinnostavuutta niin opiskelualana kuin työuranakin, Timo Kaunisto linjaa.

Agronomiliiton toiminnanjohtaja (14.12. alkaen)
Timo Kaunisto

Agronomiliiton hallituksen varapuheenjohtaja
Sanna Nokka

Timo Kaunisto.

Kasvulla vakautta, politiikalla vastakohtaisuutta21.6.2023 13:42:02 EEST | Tiedote

Petteri Orpon (kok.) hallitus ilmoittaa lähtökohdakseen julkisen talouden vakaannuttamisen kasvua ruokkimalla. Ohjelmassaan hallitus tavoittelee velkaantumisen pysäyttämistä erityisesti työllisyyttä parantamalla. Tavoitetta ryyditetään ennätyssuurella kuuden miljardin säästötavoitteella vaalikauden aikana. Kasvun ajuriksi nostetaan tuotekehitys- ja investointimenot, joita pyritään vahvasti lisäämään. Panostuksesta merkittävä osa suunnattaisiin yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin, myös sektoritutkimuslaitokset mainitaan. Agronomiliiton tavoitteena oli vauhdittaa TKI-panostukset kasvuun ja olemme tähän hallitusohjelman kirjaukseen tyytyväisiä. Erityistoiveemme oli saada ruoan vientiosaamisen koulutukseen merkittävä avaus. Viennistä hallitus puhuu yleisellä tasolla mutta asioiden toimeenpano jää jatkoselvitykseen. Ennen vaaleja vaalivoittajien puheissa arvosteltiin - jopa vähäteltiin - vihreän siirtymän ja uusiutuvien luonnonvarojen merkitystä Suomelle. Orpon hallituksen ohjelmassa jä

Agronomiliiton valtuuston 28.4.2023 kannanotto: Ruokajärjestelmä tarvitsee osaavia uudistajia28.4.2023 15:56:01 EEST | Tiedote

Agronomiliiton valtuusto vaatii uuden, muodostettavan hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi suomalaisen ruokapolitiikan uudistamista. On aika rakentaa monipuoliseen osaamiseen perustuva kestävä ja kannattava ruokajärjestelmä, joka varmistaa ruokaturvallisuuden ja vihreän siirtymän. Tämä edellyttää paitsi poliittista edelläkävijyyttä, myös ruoka- ja luonnonvara-alojen ammattilaisten laajan osaamisen vahvistamista ja käyttöä.

MMT, dosentti Perttu Virkajärvi on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 202229.10.2022 22:00:00 EEST | Tiedote

Maatalous- ja metsätieteiden tohtori Perttu Virkajärvi on tehnyt pitkän ja ansiokkaan uran tutkimalla systemaattisesti nurmiviljelyä, sen ympäristövaikutuksia sekä nautakarjatalouden ravinnekiertoa. Virkajärvi toimii johtavana tutkijana Luonnonvarakeskuksessa (Luke), Nurmet ja kestävä maatalous -ryhmässä. Agronomiliitto palkitsi Perttu Virkajärven Vuoden vaikuttaja 2022 -tunnustuksella 125-vuotisjuhlassaan 29.10.2022.