Tivoli-kirjoituskilpailun 20 parasta tekstiä valittu, bonuksena runot

Reuna Publishing Housen ja Kymi Libri -kirjamessujen yhdessä toteuttaman kirjoituskilpailun teemana oli tällä kertaa tivoli. Kilpailuun saapui 188 tekstiä, joista raati on nyt valinnut antologiassa julkaistavat tekstit. Niiden joukosta valitaan kilpailun voittajat heinäkuussa 2023.
Tivoli – 20 kävijää on Reuna-kustantamon kolmas kilpailuantologia.

Reuna-kustantamon ja Kymi Libri -messujen kolmannessa kirjoituskilpailussa haettiin tivoliin tai huvipuistoon sijoittuvia tarinoita. Lähes 200 saapuneessa kirjoituksessa tivoli näyttäytyi lapsuuden upean elämyksen tai traagisen kokemuksen näyttämönä. Ajallisesti liikuttiin sota-ajasta nykyhetkeen. Kielellä maistui hattara ja jäätelö, huvipuistolaitteissa pelotti ja tivolin työntekijät herättivät uteliaisuutta.

Nelihenkinen raati pääsi lopulta helposti yksimielisyyteen siitä, mitkä teksteistä valittaisiin 20 parhaan joukkoon. ”Vaikeinta oli valita 30 parhaan tekstin joukosta ne, jotka viime hetkellä pudotetaan pois”, kertoo raadin puheenjohtaja, kustantaja Olli Sarpo. ”Runoja saapui paljon, joten päädyimme siihen, että niistä kuusi raadin mielestä parasta otetaan ikään kuin bonuksena mukaan antologiaan.”

Tarinoita saapui kaikkialta Suomesta, kaukaisimmat Ruotsista. Antologiaan valittiin seuraavien kirjoittajien tekstit:

Lasse Akselin, Hämeenlinna

Jukka Antila, Oulu

Milla Arikka-Uusijoki, Turku

Johanna Hasu, Kouvola

Wilhelmiina Hietalahti, Viljakkala

Helena Kallio-Koski, Mölnlycke, Ruotsi

Harri Kivelä, Kausala

Elli Meriläinen, Joensuu

Riitta Myöhänen, Kuopio

Laura Ollila, Helsinki

Maria Paldanius, Rovaniemi

Olli Penttilä, Tampere

Jaana Piira, Kuopio

Kalle Pusa, Helsinki

Ira Rajala, Hyllykallio

Paula Seppälä, Kausala

Mirjami Sirén, Kauniainen

Erja Vanhala, Kotka

Kari Valtonen, Kouvola

Aurinna Weisman, Helsinki

Lisäksi antologiassa on mukana kuusi runoa, joiden kirjoittajat ovat:

A. Kustaa, Espoo

Merja Laitila, Haapajärvi

Pirkko Paavola, Turku

Miia-Riikka Pajala, Oulainen

Tarja Turunen, Turenki

Marjo Väisänen, Oulu

Sekä proosateksit että runot annetaan muusikoille Mika Byman ja Suonna Kononen, ja heitä pyydetään säveltämään valitsemansa teksti ja esittämään kappale Kymi Libri -kirjamessuilla 22.7.2023. Samalla paljastetaan taulut, joiden tekijät Simo Heinonen, Tiina Tainio ja graffititaiteilija Hende saavat niin ikään valita inspiraation lähteeksi yhden teksteistä.

Kirjoituskilpailun kolme voittajaa selviävät lauluesitysten ja taideteosten paljastuksen jälkeen. Yritykset voivat lahjoittaa voittajille lahjakortteja. Taulut ovat myös myynnissä heti paljastuksen jälkeen, mutta ko. tekstin kirjoittajalla on etuosto-oikeus.

Antologia Tivoli – 20 kävijää, toimituskunta Olli Sarpo, Kini Laine, Tuula Ulvi ja Jukka Vartiainen. ISBN: 978-952-355-158-9, ovh 26,90. Ilmestyy kesäkuussa 2023. Ennakkotarjous 20,00 verkkokaupassa reunalla.fi voimassa 1.6. asti.

Tivoli – 20 kävijää on Reuna-kustantamon kolmas kilpailuantologia.