Taideyliopisto

Toh­to­rin­tut­kin­to: Tai­teen te­ke­mi­ses­sä­kään te­ko­ä­ly ei toi­mi it­se­näi­ses­ti

Jaa
Tietokoneet ovat aivoille samanlainen työkalu kuin vasara kädelle, toteaa Dominik Schlienger-Tuomi tohtorintutkinnossaan.

Dominik Schlienger-Tuomi tarkasteli tohtorintutkinnossaan teknologian – erityisesti tekoälyn – roolia yhteiskunnassa. Hän yhdisti monitieteisessä tutkimuksessaan ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen, musiikkiteknologian, taiteellisen tutkimuksen, monitieteisen improvisaation, antropologian, kielitieteen sekä tieteen ja teknologian tutkimuksen.  

”Kaikki lähti liikkeelle kun sain ajatuksen installaatiosta, jossa esiintyjän sijainti esitystilassa vaikuttaa musiikkiin ja ääneen; kun esiintyjä vaihtaa paikkaa tilassa, jokin myös ääniympäristössä muuttuu”, Schlienger-Tuomi toteaa. 

Schlienger-Tuomi järjesti tutkimustaan varten useita työpajoja vuosina 2014–2018. Niissä tarkasteltiin musiikillisten ja taiteellisen käytäntöjen tilallisia ulottuvuuksia vapaan improvisaation avulla. Yhdessä työpajoihin osallistuneiden kanssa Schlienger kehitti akustisen sisätiloissa käytettävän paikannusjärjestelmän (ALPS). Sen avulla voidaan seurata esiintyjän liikkeitä ja eleitä mittaamalla etäisyys esiintyjässä olevan pienen mikrofonin ja kaiuttimien välillä. Periaate on sama kuin silloin, kun laskemme sekunteja salaman ja ukkosen välillä arvioidaksemme kuinka kauas se osui. ALPS tarjoaakin vaihtoehdon esimerkiksi kameroille tai muille tarkoitukseen rakennetuille seurantalaitteille. 

”Käytimme järjestelmää esimerkiksi ei-akustisten soitinten automaattiseen panorointiin vapaassa improvisaatiossa. Lopulta tutkimukseni pääpainopisteeksi nousivat kuitenkin kysymykset teknologian ja erityisesti tekoälyn roolista yhteiskunnassa.”

Schlienger-Tuomi esittää tutkimuksessaan, että koodirakenteet, joista kieli, musiikki ja laskennalliset koneet muodostuvat, liittyvät toisiinsa. Näin ollen koneet voidaan käsittää ihmisen kognition jatkeiksi. Hän toteaa, että tietokonekielien lävistämässä yhteiskunnassamme mitkään koneet eivät toimi itsenäisesti – edes tekoäly. Schlienger-Tuomen mukaan tietokoneet ovat aivoille kuin vasara kädelle: kehollisen toiminnan teknisiä laajennuksia.  

”Emme voi enää väittää olevamme teknologiasta irrallisia – me muodostamme sen. Emme myöskään voi tosissamme valittaa siitä, että ilmastokriisin vuoksi tehdään niin vähän, jos tekninen toimintamme määrittelee meidät. Voisimme hyödyntää osallistavia improvisaatiokäytäntöjä tapana organisoida yhteisöämme. Koneet ovat riippuvaisia niistä muodostavasta yhteiskunnasta. Teknologia, joka ei vaikuta negatiivisesti ympäristöön, on mahdollista, jos tarkastelemme aktiivista rooliamme teknologiassa ja sitä, miten rakennamme koneita.”

Dominik Schlienger-Tuomi on tehnyt tutkimustaan Koneen säätiön tuella. 

Schlienger-Tuomen tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus järjestetään Musiikkitalon Black Boxissa 19.11.2022 klo 12. Tapahtumaan sisältyy kaksi tilallisesti interaktiivista musiikkiesitystä. Tapahtuma avataan Dominik Schliengerin teoksen 3.141 osilla I ja III. Sen päättää Dominik Schliengerin teoksen ANThill elektroniikalle ja langattomille kaiuttimille ensiesitys. 

Katso tarkastustilaisuuden tarkemmat tiedot 

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Dominik Schlienger-Tuomi
dominik.schlienger@uniarts.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Taideyliopisto
Taideyliopisto
PL 1
00097 Helsinki

Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto

Kapellimestari Dalia Stasevskan johtama tukikonsertti rakentaa taiteen tulevaisuutta Ukrainaan21.3.2024 15:30:00 EET | Tiedote

Maailmanlaajuinen tuki Ukrainalle on edelleen äärimmäisen tärkeää. Stasevskan ajatuksesta syntynyt Let there be light -konsertti on konkreettinen teko sodasta pahoin kärsineen ukrainalaisen musiikkikoulutuksen tulevaisuuden puolesta. Se järjestetään Musiikkitalossa 6.4.2024. Median edustajilla on mahdollisuus tulla tapaamaan Stasevskaa ja seuraamaan harjoituksia 3.4.2024.

Tie­de- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri Sari Mul­ta­la Tai­dey­li­opis­tos­sa: ”Suu­rim­mat in­no­vaa­tiot syn­ty­vät pai­kois­sa, jois­sa eri­lai­sis­ta taus­tois­ta tu­le­vat osaa­jat koh­taa­vat”20.3.2024 13:49:50 EET | Tiedote

Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala vieraili Taideyliopistossa maanantaina 18.3. keskustelemassa yliopiston johtoryhmän, hallituksen sekä ylioppilaskunnan edustajien kanssa taide- ja kulttuurialojen tulevaisuudesta sekä kuulemassa toiveita ja ratkaisuehdotuksia valmisteilla olevaan kulttuuripoliittiseen selontekoon. Suomen hallituksen ohjelmaan kirjatun selonteon tarkoituksena on tuottaa kunnianhimoinen tulevaisuuskuva kulttuuripolitiikan pitkäjänteisestä kehittämisestä. Myös Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén on mukana kulttuuripoliittista selontekoa valmistelevassa työryhmässä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye