Toinen pandemiavuosi palautti Hesburgerin myynnin normaalitasolle
– Viime vuosi oli meille olosuhteisiin nähden hyvä, ja siitä on kiittäminen henkilöstöämme. Ravintoloissamme jouduttiin venymään poikkeuksellisen paljon, sillä kesä oli todella kiireinen, tilausten mukaan pakkaaminen työllisti tavallista enemmän ja samaan aikaan koko ravintola-ala kärsi henkilöstöpulasta, kertaa Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela.
Pikaruoka-alan muutoksesta kertoo se, että jo lähes puolet Hesburgerin myynnistä tulee muualta kuin perinteiseen tapaan kassalla tehdyistä tilauksista. Tilauskanavien pirstaloituminen ja tilausten mukaan pakkaaminen lisää kiirettä ravintoloissa. Hesburgerilla henkilöstön kiireeseen on reagoitu monilla uudistuksilla. Esimerkiksi Suomessa Hesburger-ravintolat voivat väliaikaisesti sulkea eri tilauskanavia. Tuotevalikoimaa ja toimintatapoja on muokattu ajan säästämisen näkökulmasta ja itsepalvelukassoja on asennettu lisää.
– Ravintolatyöhön vaikuttavien konkreettisten uudistusten lisäksi avasimme henkilöstöllemme anonyymin palautekanavan ja perustimme palvelupuhelimen, josta henkilöstömme saa tukea työsuhdeasioissa. Poikkeuksellisen mittavilla rekrytointikampanjoilla olemme pyrkineet helpottamaan edelleen jatkuvaa henkilöstöpulaa, Salmela sanoo.
Keväällä 2022 Hesburgerin henkilöstölle tehdään ulkopuolisen toimijan toteuttama kyselytutkimus, jolla selvitetään syksyn ja talven aikana tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta henkilöstön jaksamiseen ja hyvinvointiin.
Ketjun myynti 360 miljoonaa euroa
Hesburger-ketjun ravintoloissa asioi päivittäin yli 190 000 asiakasta ja niissä työskentelee noin 8 000 ihmistä. Vuonna 2021 koko ketjun verollinen myynti oli noin 360 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 234 miljoonaa euroa. Suomessa myynti toipui koronapandemiaa edeltäneelle tasolle: vuonna 2020 seitsemän prosenttia pudonnut myynti nousi nyt kahdeksan prosenttia edellisvuoteen nähden. Ravintolamäärässä ei tapahtunut merkittäviä muutoksia eikä ketju tehnyt Suomessa isompia investointeja.
Suomen lisäksi Hesburger toimii Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Saksassa, Bulgariassa, Ukrainassa ja Valko-Venäjällä. Ulkomailla ketjun verollinen myynti vuonna 2021 oli 126 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 17 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.
– Koronarajoitukset ovat vaihdelleet vuoden aikana maakohtaisesti erittäin paljon. Kotiinkuljetus, autokaistat ja mukaan pakkaaminen ovat olleet ulkomailla pääasialliset myyntitavat koko vuoden, hetkittäisiä maakohtaisia helpotuksia lukuun ottamatta, kertoo Hesburgerin operatiivinen johtaja Vesa Viitanen.
– Kotiinkuljetus kattaa jo kaikki toimintamaamme ja rajoitteiden vuoksi kotiinkuljetuksen kasvu on ollut merkittävää. Viron Hesburger-ravintoloihin asennettiin päättyneen vuoden aikana itsepalvelukassat, joiden käyttö on kasvanut odotustemme mukaisesti.
Liettuan Kaunasiin avattiin alkuvuodesta 2021 Hesburgerin logistiikkakeskus ja majoneesitehdas, mikä helpottaa merkittävästi ketjun logistiikkaa ulkomailla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri PohjonenViestintäpäällikkö
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun ravintoloissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Vuoden 2021 verollinen myynti Suomessa oli 234 miljoonaa euroa ja ulkomailla 126 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Hesburgerin data paljastaa: Suomessa on yksi kaupunki, jossa majoneesia syödään yli tuplasti enemmän kuin muualla.22.4.2024 08:40:59 EEST | Tiedote
Hesburgerin vuoden 2023 myyntidatasta selviää suomalaisten selvästi suosituin majoneesimaku, sillä paprikamajoneesi on pitänyt ykköstilaa jo vuosia. Datasta selviää myös forssalaisten olevan asukasmäärään suhteutettua suomalaisista ylivoimaisesti innokkaimpia majoneesinsyöjiä.
Turun keskustaan uusi HeseKebab-ravintola – berliiniläistyylistä döneriä saa nyt myös HeseKebabista4.4.2024 10:03:08 EEST | Tiedote
Döner HeseKebab ja Gyros -ravintola avaa tänään ovensa Turun keskustan Hansakorttelissa. Vaikka kyseessä on uusi konsepti Hesburgerilla, niin Hesen kebab-tuotteita on myyty jo 80-luvulta saakka. Ensimmäisen kerran pitakebabia myytiin Puutorin Hesburgerilla Turussa.
Hesburger laajeni Puolaan19.3.2024 08:58:00 EET | Tiedote
Pikaruokaketju Hesburgerin kasvu jatkuu ulkomailla. Puolan pääkaupunkiin Varsovaan on avattu uusi Hesburger-kotiinkuljetuskeittiö. Hesburger Warsaw Cookcity työllistää kahdeksan työntekijää.
Jo lähes miljoona liikutettua nuorta! Hesburgerin koululaisurheilutapahtuma täyttää 20 vuotta13.3.2024 08:53:52 EET | Tiedote
Hesburgerin ja Suomen Urheiluliiton yhteistyö on liikuttanut suomalaisia alakoululaisia jo 20 vuotta. Juhlavuottaan viettävien Hese-kisojen finaali järjestetään tänä vuonna Tampereen Ratinan stadionilla 21.5.2024.
Kokkolaan uusi Hesburger12.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Kokkolassa avasi ovensa uusi Hesburger-ravintola, josta löytyy drive-in-kaistan lisäksi uusi autokaista ennakkotilaajille. Hesburger Kokkola Drive-in -ravintolan avajaisia vietetään tänään tiistaina 12.3.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme