Toivoa ja voimavaroja yli 300 parille – Valtakunnallinen tukiparihanke sai jatkorahoituksen

STEA:n tänään julkaiseman avustusehdotuksen mukaan valtakunnallinen tukiparihanke saa jatkorahoituksen. Kuva:  Olli Orkoneva
STEA:n tänään julkaiseman avustusehdotuksen mukaan valtakunnallinen tukiparihanke saa jatkorahoituksen. Kuva: Olli Orkoneva

Toiminnan vaikuttavuutta tutkittiin viime keväänä yhteistyössä Sosped säätiön kanssa. Tukiparia haettiin kommunikaatiovaikeuksiin, ratkaisemattomien ristiriitojen selättämiseen sekä läheisyyteen ja seksuaalisuuteen liittyvissä ongelmissa. Yhdeksän kymmenestä turvautui tukipariin vaikeassa parisuhdekriisissä. Ongelmien taustalta erottuivat arjen kiireet, kohtaamattomuus ja uupumus sekä mielenterveysongelmat. 41 prosenttia vastanneista oli kokenut henkistä tai fyysistä väkivaltaa.

Tukipari on vapaaehtoinen tehtävään koulutettu pari. He kokevat saaneensa apua oman parisuhteensa ongelmiin ja haluavat vuorostaan tarjota vertaistukea sitä kaipaavalle. Tukiparin tärkeimmät tehtävät ovat kuunteleminen, rohkaiseminen ja toivon herättäminen. 120 eri puolilla Suomea asuvan tukiparin avulla yhdistys pystyi tarjoamaan tukea kaikille avunhakijoille viikon sisällä pyynnön vastaanottamisesta.

Tärkeintä on toivo

Yli puolet vastanneista koki, että tukiparitoimintaan osallistuminen lisäsi heidän vuorovaikutustaitojaan. Suurin muutos tapahtui vaikeista asioista puhumisessa sekä puolison kuuntelemisessa. Yli puolet vastanneista kertoi tukisuhteen auttaneen ongelmien tunnistamisessa ja tuoneen positiivista muutosta koettuun henkiseen läheisyyteen.  Merkittävä osa pareista koki luottamuksen lisääntyneen.

Tukiparitoiminnan myötä parisuhteen laatu tutkitusti parani. Toimiva parisuhde tuki puolisoita arjen jaksamisessa. Koko perheen vuorovaikutus parani vanhempien vuorovaikutustaitojen lisääntymisen myötä. Moni pari kertoi tukiparin auttaneen erokriisin ratkaisemisessa. Tällä koettiin olevan pitkässä juoksussa myönteisiä vaikutuksia perheissä elävien lasten elämään.

Kahdeksan kymmenestä koki toivon lisääntyneen tukipariprosessin aikana. Toiveikkaimpia olivat ne parit, joiden ongelmat olivat kestäneet alle vuoden. Eniten toivo lisääntyi niiden parien kohdalla, jotka olivat kohdanneet uskottomuutta, uupumusta ja mielenterveysongelmia.

Lisätiedot ja materiaalipyynnöt:
Elina Holappa, projektikoordinaattori, Parempi avioliitto ry
045 6694 694, elina.holappa@parempiavioliitto.fi

Kuvat

Lataa
Lataa

Järvenpääntie 640
04400 Järvenpää

Parempi avioliitto ry edistää perheiden hyvinvointia puolisoiden välistä suhdetta ja yksilöllistä kasvua tukemalla. Yhdistys tarjoaa taitoja ja työkaluja parisuhteensa kehittämisestä kiinnostuneille. Toiminta perustuu vapaaehtoiseen vertaistukeen. Tarjolla on avioliittoleirejä ja -kursseja, mies- ja naistapahtumia sekä tukiparitoimintaa kriisissä oleville pareille. Järjestö kouluttaa myös vertaisryhmien ohjaajia, tukipareja ja luennoitsijoita valtakunnalliseen parisuhdetyöhön.  Parempi avioliitto ry:n kurssit ovat vapaan sivistystyön koulutusta, jota järjestetään yhteistyössä eri kansanopistojen kanssa. Vuosittain tapahtumiin osallistuu yli 1350 paria. www.parempiavioliitto.fi