Top 5 -tilasto paljastaa: Tällaisia älykodin laitteita suomalaiset nyt haluavat – trendi osoittaa tarpeen kodin 5G-nopeuksille

Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia tuomaan erilaisia älylaitteita osaksi arkeaan. DNA:n myyntitilastot osoittavat, että aiemmin luksuksenakin pidetyt laitteet yleistyvät jo nopeasti suomalaiskodeissa eikä älykoti ole enää vaan teknologiaharrastajien yksinoikeus.

Kodin älylaitteista DNA TV Hubi on DNA:lla myydyin.

Viime vuoden helmi-kesäkuun lukuihin verrattuna eniten kasvua on älyvalaisimissa, sillä niitä on ostettu lähes 50 % enemmän kuin verrokkiaikana. Robotti-imurit otettiin DNA:lla myyntiin tänä vuonna, ja kiinnostus niihin on ollut alusta asti selvää.

”Älyvalojen menekki on kasvanut Suomen markkinassa voimakkaasti. Robotti-imurien määrän kasvu suomalaiskodeissa on jo nyt todella voimakasta ja sen taustalla arvioidaan olevan ihmisten halu helpottaa omaa arkeaan, kun imuroinnista ei tarvitse huolehtia.  Kaikki trendit näyttävät niiden suhteen kiihtyvissä määrin ylöspäin, ja arvioin niiden olevan loppuvuoden aikana kehittyvin tuoteryhmä”, DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen kertoo.

Myös kiinnostus älykaiuttimia kohtaan on lisääntynyt. Niiden yleistymistä kuitenkin hidastaa vielä toistaiseksi suomen kielen puuttuminen ohjauskielenä. Väisänen kuitenkin uskoo myynnin kiihtyvän suomen kielen tuen myötä.

Moni älykodin rakentaja törmää samaan asiaan – trendi paljastaa miksi 5G:tä tarvitaan

Lisääntyvät älylaitteet tuovat suomalaiset kotitaloudet väistämättä sen tilanteen eteen, että tarvitaan yhä nopeampia nettiyhteyksiä. Väisänen uskoo, että tämä tulee monelle olemaan konkreettinen todiste 5G:n hyödyistä.

”5G mahdollistaa yhä useamman laitteen samanaikaisen verkon käytön, eikä tämä päde ainoastaan robotti-imureihin ja älyvaloihin. Useimmilla meistä alkaa olla kotona useita tietokoneita, älypuhelimia, tabletteja ja verkkoon kytkettyjä älytelevisioita. Toimiva 5G varmistaa niiden kaikkien toimivuuden yhdessä sellaisten internetiin kytkeytyvien kodinkoneiden kanssa, joiden suosio kasvaa jatkuvasti.”

Oma ”viipale” nettiä säilyttää nopeuden ruuhkassakin

Myös operaattorit joutuvat haasteen eteen, kun kuluttajat tarvitsevat yhä nopeampia ja varmemmin toimivia yhteyksiä koteihinsa. Etenkin pientaloissa asuvien kodin nettiyhteys voi olla kovilla, kun kodin nettiä käyttävät aikuiset etätöihin, lapset koulutöihin ja koko perhe viihtymiseen.

DNA:lla pientalojen nettihaasteeseen on vastattu lanseeraamalla vähintään 100 megan miniminopeuden takaava DNA Koti 5G. Takuunopeuden tarkoitus on ehkäistä mobiiliverkon nopeuden vaihtelusta johtuvat mahdolliset häiriöt ja näin varmistaa kodin netin toimintavarmuus. Nyt takuunopeus ja oma kaista varmistetaan kapasiteetinhallinnalla ja tulevaisuudessa hyödynnetään 5G-verkon viipalointitekniikkaa.

”Käytännössä takuunopeus tarkoittaa sitä, että kodin netti toimii luotettavasti, vaikka naapurustossa kaikki katsoisivat MM-jääkiekon Suomi–Ruotsi-finaalia samaan aikaan netistä. Tavallisesti mobiiliverkossa kaikki jakavat samaa kaistaa, mutta DNA Koti 5G -käyttäjille taataan omat kaistansa”, Väisänen havainnollistaa.

Hän muistuttaa, että älykodin ei myöskään tarvitse tarkoittaa ainoastaan laitteita ja äänikomentoja. Moni suomalainen tekee parhaillaan kodistaan älykkäämpää erilaisilla mittauslaitteilla ja etäseurantavälineillä.

”Mittauslaitteiden ja etäseurantavälineiden suosio on selvästi kasvussa. Etenkin vapaa-ajan asutuksessa lisääntyvät ja paranevat nettiyhteydet mahdollistavat erilaista valvontaa etänä kameroista pistorasioihin ja jopa ilmalämpöpumppuihin. Näin pysytään kärryillä ja pystytään hallitsemaan, mitä mökillä tapahtuu. Toki tämä yleistyy myös kotikäytössä”, Väisänen toteaa.

Top 5 myydyimmät kodin älylaitekategoriat

1. DNA TV Hubi
  2. Älytelevisiot
  3. Robotti-imurit
  4. Älyvalaistus
  5. Älykaiuttimet

Myydyin tuote per kategoria

1. DNA TV Hubi
  2. Älytelevisiot: Samsung 55" Crystal UHD 4K Smart TV UE55TU7005
  3. Robotti-imurit: iRobot Roomba 975
  4. Älyvalaistus: Philips Hue White & Color -valonauha
  5. Älykaiuttimet: LG XBOOM AI ThinQ älykaiutin

Kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

Lisätietoja 5G-verkostamme: www.dna.fi/5G

Kodin älylaitteista DNA TV Hubi on DNA:lla myydyin.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus: Näistä verkkouhista suomalaiset ovat huolissaan2.12.2022 11:20:00 EET | Tiedote

Tietoturvauhat kuten verkkopankkitunnuksia kalastelevat huijaukset ja identiteettivarkaudet ovat tulleet jäädäkseen. DNA:n Digitaaliset elämäntavat 2022 -tutkimuksessa nousivat esiin suomalaisten pelot erityisesti henkilötietojen menetyksestä, identiteettivarkauksista ja pankkitilin hakkeroinnista. Myös maksukorttitietojen vuotaminen, arkaluontoisen datan katoaminen sekä virukset ja haittaohjelmat huolestuttivat ihmisiä.

DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot marraskuussa 2022 – OnePlus nousi toistamiseen DNA:n myydyimpien puhelinten listan kärkeen1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Black Friday -tarjoukset näkyivät selkeästi DNA:n marraskuun myydyimpien puhelinten ja älykellojen listoilla. OnePlus ylsi myydyimpien puhelinten listalle kolmella laitteella napaten listan ykkössijan toistamiseen tänä vuonna. Samsung Galaxy Watch4 kipusi puolestaan marraskuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listan kärkeen.

Ikäihmiset entistä paremmin mukana digitaalisessa yhteiskunnassa30.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Seniorikansalaiset ovat kiinnostuneita uusista digitaalisista laitteista ja palveluista, ja he kokevat niiden omaksumisen helpoksi, selviää DNA:n teettämästä Digitaalinen yhdenvertaisuus -tutkimuksesta. Sama havainto on tehty Vanhustyön keskusliitossa (VTKL) ja sen verkoston järjestöissä, kuten Enter ry:ssä. DNA tekee VTKL:n kanssa yhteistyötä ikäihmisten digitaitojen parantamiseksi. Digiosaaminen kulkee käsikynkässä kiinnostuksen kanssa: osaaminen on parempi, jos opetteluun löytyy kiinnostusta. Digilaitteisiin välinpitämättömästi suhtautuvien ikäihmisten kiinnostus voikin herätä esimerkiksi harrastuksen kautta.