Tulevaisuudessa kaupunkiseudut kilpailevat keskenään valtioiden sijaan

Monen johtavan kansainvälisen politiikan ajattelijan mukaan kilpailu on siirtymässä valtioiden välisestä kaupunkiseutujen ja metropolien väliseksi. Aalto EE:n toimitusjohtaja, professori Pekka Mattila otti tämän esiin juhlapuheessaan Lahden Teollisuusseuran 75-vuotisjuhlassa. Sibelius-talossa paikalla olivat alueen merkittävien yritysten vaikuttajat ja omistajat.

- Julkinen keskustelu kiinnittyy usein kuitenkin vain pääkaupunkien väliseen kilpailuun. Jos katsoo Pohjois-Amerikan tai Kiinan voimakkaimpia uuden yritystoiminnan ja kasvun keskittymiä, ne sijaitsevat leimallisesti usein jopa kaukana hallinnon keskuksista. Usein ratkaisevaa on kyky houkutella oikeiden alojen yrityksiä, näihin linkittyvien eri osaamisalojen ja eri asteiden opiskelijoita sekä työikäisiä asukkaita perheineen, korostaa Pekka Mattila.

Lahti ja Päijät-Hämeen alue ovat suomalaisen perheyrittäjyyden ja keskisuurten yritysten kokoluokkaa edustavien teollisten yritysten keskittymä.

- Lahden seutu on ollut ansioistaan kuitenkin turhan vaatimaton, sanoo Pekka Mattila.

- Yrityksillä on keskeinen rooli erilaisten yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisussa, jolloin toimintaympäristöä tarkastellaan paljon pelkkää omistajien etua laajemmin. Esimerkiksi Lahdessa Vesijärven kunnostus oli keskeisiltä osin yritysten ja yritysjohtajien ajama hanke, kertoo Pekka Mattila.

Isojen työllistäjien vastuullisuus nousee esiin myös muutamia viikkoja sitten julkaistussa OP-ryhmän Aallon tutkijoilla kuudetta kertaa teettämässä suuryritystutkimuksessa. Selvä enemmistö vastanneista ylimmän johdon edustajista, miltei 60 prosenttia, kokee yllä mainitun yhteiskunnallisen roolin erittäin tärkeäksi.

toimitusjohtaja, Professor of Practice,
Puh: 040 738 7221

Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi tarjoamme ohjelmia Espanjassa, Etelä-Koreassa, Indonesiassa, Iranissa, Kiinassa, Liettuassa, Puolassa, Ruotsissa, Taiwanilla, Tansaniassa, Venäjällä, Vietnamissa, Virossa ja Yhdysvalloissa. Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.

Seminaari: Ansaitse peleillä tuloksellisesti ja eettisesti – pelialan gurut saapuvat Helsinkiin6.9.2018 10:29Tiedote

Aalto University Developing Entrepreneurshipin (Aalto ENT) ja International Game Developers Association (IGDA) Finlandin järjestämä seminaari tuo Suomeen useita pelialan guruja kertomaan pelialan ansaintalogiikasta. Seminaarissa pelialan legendat John Romero, Maarten Noyons, Michail Katkoff ja Oscar Clark jakavat kokemuksiaan pelien tuloksellisista ja eettisistä ansaintamalleista.

Johtajia 14 eri maasta tapaa Aalto Executive Summitissa Otaniemessä23.8.2018 14:24Tiedote

Aalto Executive Summit on koonnut tällä viikolla johtajia 14 eri maasta Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle. Aalto EE järjestää tapahtuman nyt jo 11. kertaa. Tämän vuoden aihe on ajankohtainen; digitaalisen ajan visionäärinen johtajuus. Digitaalinen muutos vaikuttaaa työn tekemiseen, sekä siihen, miten liiketoimintaa johdetaan. Myös organisaatioiden rakenteet ovat muutoksen alla samoin kuin resurssien allokointi ja työvoiman rooli yleensä. Näiden aiheiden lisäksi, summitissa käsitellään strategiaa, tuloksellisuutta sekä johtamista, jotka kaikki ovat olennaisia tekijöitä yrityksen tulevaisuuden menestykselle.

Aalto Executive MBA lanseerataan Kiinassa8.6.2018 10:52Tiedote

Aalto Executive MBA, Aalto University Executive Educationin (Aalto EE) lippulaivaohjelma, lanseerataan Kiinassa vielä tämän vuoden aikana. Ohjelma aloitetaan Shanghaissa ja suunnitelmissa on toteuttaa ohjelma myös muissa Kiinan kaupungeissa lähitulevaisuudessa. Aalto EE:lle tämä on luonnollinen jatko läsnäolon vahvistamisessa Aasian markkinalla. Sen ensimmäinen Aasian EMBA-ohjelma järjestettiin vuonna 1995 Etelä-Koreassa ja Singaporen tytäryhtiöstä on johdettu Aasian toimintoja jo vuodesta 2000.

Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat valmistivat Aalto EE:lle ainutlaatuisen kokoelman keramiikkamaljakoita6.6.2018 14:43Tiedote

Taide on olennainen osa asiakas- ja työntekijäkokemusta Aalto EE:ssä (Aalto University Executive Education). Jo yli 200 taideteoksen kokoelmaan lisätään nyt myös 12 ainutlaatuista käsintehtyä keramiikkamaljakkoa. Maljakoiden suunnittelusta ja valmistuksesta vastasi kuusi Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijaa. Euroopan johtava muotoilukoulu tunnetaan lahjakkaista suunnittelijoistaan ja huippuluokan opetushenkilökunnastaan. Keväällä 2017 Aalto-yliopisto sijoittui 13. sijalle taiteen ja suunnittelun maailmanlaajuisessa QS World University Ranking -tutkimuksessa.