Tulevaisuudessa kaupunkiseudut kilpailevat keskenään valtioiden sijaan

Monen johtavan kansainvälisen politiikan ajattelijan mukaan kilpailu on siirtymässä valtioiden välisestä kaupunkiseutujen ja metropolien väliseksi. Aalto EE:n toimitusjohtaja, professori Pekka Mattila otti tämän esiin juhlapuheessaan Lahden Teollisuusseuran 75-vuotisjuhlassa. Sibelius-talossa paikalla olivat alueen merkittävien yritysten vaikuttajat ja omistajat.

- Julkinen keskustelu kiinnittyy usein kuitenkin vain pääkaupunkien väliseen kilpailuun. Jos katsoo Pohjois-Amerikan tai Kiinan voimakkaimpia uuden yritystoiminnan ja kasvun keskittymiä, ne sijaitsevat leimallisesti usein jopa kaukana hallinnon keskuksista. Usein ratkaisevaa on kyky houkutella oikeiden alojen yrityksiä, näihin linkittyvien eri osaamisalojen ja eri asteiden opiskelijoita sekä työikäisiä asukkaita perheineen, korostaa Pekka Mattila.

Lahti ja Päijät-Hämeen alue ovat suomalaisen perheyrittäjyyden ja keskisuurten yritysten kokoluokkaa edustavien teollisten yritysten keskittymä.

- Lahden seutu on ollut ansioistaan kuitenkin turhan vaatimaton, sanoo Pekka Mattila.

- Yrityksillä on keskeinen rooli erilaisten yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisussa, jolloin toimintaympäristöä tarkastellaan paljon pelkkää omistajien etua laajemmin. Esimerkiksi Lahdessa Vesijärven kunnostus oli keskeisiltä osin yritysten ja yritysjohtajien ajama hanke, kertoo Pekka Mattila.

Isojen työllistäjien vastuullisuus nousee esiin myös muutamia viikkoja sitten julkaistussa OP-ryhmän Aallon tutkijoilla kuudetta kertaa teettämässä suuryritystutkimuksessa. Selvä enemmistö vastanneista ylimmän johdon edustajista, miltei 60 prosenttia, kokee yllä mainitun yhteiskunnallisen roolin erittäin tärkeäksi.

toimitusjohtaja, Professor of Practice,
Puh: 040 738 7221

Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi tarjoamme ohjelmia Espanjassa, Etelä-Koreassa, Indonesiassa, Iranissa, Kiinassa, Liettuassa, Puolassa, Ruotsissa, Taiwanilla, Tansaniassa, Venäjällä, Vietnamissa, Virossa ja Yhdysvalloissa. Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.

Mehiläinen valitsi Aalto EE:n kumppanikseen valtakunnalliseen esimiesvalmennusohjelmaan14.12.2018 12:10Tiedote

Mehiläinen käynnistää valtakunnallisen esimiesvalmennusohjelman tukeakseen esimiesten johtamistaitojen systemaattista kehittämistä koko konsernissa. Aalto University Executive Educationin (Aalto EE) kanssa räätälöitävä valmennusohjelma käynnistetään tammikuussa 2019 ja ensimmäisen vuoden aikana siihen osallistuu yli 500 tulosvastuullista esimiestä eri puolilta Suomea.