Tunnetun ihmisoikeusaktivistin teos kertoo Kiinan uiguureihin kohdistamasta sorrosta

Uiguurien uudelleenkoulutusleirillä syntyneen ja Yhdysvalloissa lakimieheksi kouluttautuneen Nury Turkelin muistelmateos Ei pakotietä – Uiguurin tarina (Bazar) paljastaa Kiinan uiguureja kohtaan harjoittaman sorron koko laajuudessaan.

Kiina on viime vuosien kuluessa sulkenut noin kolme miljoonaa uiguuria keskitysleirejä muistuttaville uudelleenkoulutusleireille. Nury Turkel kuvaa leirien olevan ”salamyhkäisiä paikkoja, joissa kidutetaan, teetetään orjatyötä, raiskataan ja murhataan käsittämättömän laajassa mittakaavassa joutumatta siitä minkäänlaiseen vastuuseen”.

Kiinassa kasvanut mutta Yhdysvalloista turvapaikan saanut Turkel tuo kirjassaan esiin uiguurien sorron historiaa etenkin viime vuosikymmenien aikana. Hän kertoo oman tarinansa lisäksi monista auttamistaan uiguureista, joiden järkyttävät kohtalot kuvaavat karulla tavalla Kiinan toimia uiguureja vastaan.

Nury Turkel (s. 1970) syntyi uudelleenkoulutusleirillä Xinjiangin provinssissa, missä hänen tuolloin 19-vuotias äitinsä näki nälkää ja joutui säännöllisesti hakatuksi. Äiti kuului uiguurikansaan ja oli joutunut uudelleenkoulutusleirille, koska hän oli ”altistunut separatistiselle toiminnalle”.

Nury Turkel kouluttautui lakimieheksi Yhdysvalloissa ja toimii tällä hetkellä Yhdysvaltojen kongressin komiteassa, jonka vastuualueena on kansainvälinen uskonnonvapaus (US Commission on International Religious Freedom). Ei pakotietä on hänen esikoisteoksensa.

Nury Turkel: Ei pakotietä – Uiguurin tarina
Alkuteos No Escape | Suomentanut Sirpa Parviainen
368 sivua | Saatavana painettuna, e- ja äänikirjana

Nury Turkel (kuva: Dan Taylor / Human Rights Foundation)

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 70 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Lucinda Rileyn romaaneja on myyty yli miljoona kappaletta Suomessa28.9.2022 10:55:36 EEST | Tiedote

Irlantilaissyntyisen Lucinda Rileyn (1965–2021) lukuromaanit ovat nousseet ennennäkemättömäksi ilmiöksi erityisesti Seitsemän sisarta -sarjan ansiosta. Suomessa eri formaateissa myytyjen kirjojen määrä on kaksinkertaistunut vain puolessatoista vuodessa, sillä 500 000:n raja meni rikki toukokuussa 2021. Bazar Kustannus on julkaissut taianomaiseksi tarinankertojaksi kutsutulta kirjailijalta jo kaikkiaan 14 romaania, ja seuraava uutuus, Auroran salaisuus, ilmestyy ylihuomenna.

Tietokirja ulosottovelallisista paljastaa totuuden suomalaisten ylivelkaantumisesta ja maksuhäiriöiden luultua laajemmista vaikutuksista31.8.2022 09:11:00 EEST | Tiedote

Jenny Rostainin tietokirja Luottohäiriö (Bazar) kertoo ylivelkaantumisesta yksilön, yhteiskunnan rakenteiden ja lainsäädännön näkökulmista – ohittamatta ylivelkaantumisen traagisia mielenterveysvaikutuksia. Itsekin vuosikymmen sitten ulosottomenettelyyn joutunut Rostain on haastatellut kirjaa varten lähes 400 velkaantunutta ja laajan joukon asiantuntijoita.