Tuore raportti: Tulonsiirrot tukeneet ostovoimaa koronakriisissä

Koronasta aiheutuneet lomautukset ovat leikanneet palkkasummaa rajusti, mutta tulonsiirtojen kasvu näyttää osittain paikanneen palkansaajien ostovoimaan syntynyttä vajetta, kommentoi SAK:n ekonomisti Tytti Naukkarinen tänään keskiviikkona julkaistun Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (tukuseto) raporttia.

Naukkarinen painottaa, että hyvinvointivaltion turvaverkot ovat osoittaneet tänä keväänä taas tarpeellisuutensa.

Tukuseton laskelmien perusteella palkansaajien ostovoima kääntyi koronakriisin aiheuttaman työttömyyden myötä laskuun. Palkansaajien yhteenlaskettuun ostovoimaan vaikuttaa ansioiden kehityksen ohella työpanoksen määrä, tulonsiirrot sekä verot ja hintojen muutokset.

Tukuseton raportista käy ilmi, että Suomen hintakilpailukyky parani selvästi viime vuosikymmenen loppupuolella, mutta näyttää nyt koronakriisin myötä taas heikkenevän. Tulevaan kehitykseen liittyy kuitenkin normaalia enemmän epävarmuutta. Kilpailukykyarvion pohjana käytetyssä komission ennusteessa ei ole huomioitu esimerkiksi työeläkemaksun alennusta, joka tukee kilpailukykyä tänä vuonna.

– Kilpailukyvyn kehitystä on tietysti aina tärkeä seurata, mutta pandemian aikana hintakilpailukyky ei tietenkään ole meidän merkittävin huoli. Tärkeintä on ehkäistä epidemiaa ja hoitaa sen aiheuttama talouskriisi niin, että työllisyys pääsee mahdollisimman nopeasti palautumaan ennalleen, Naukkarinen toteaa.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan tehtävänä on laatia taloudellisia selvityksiä ja laskelmia kansantalouden sekä tulojen ja kustannusten kehityksestä. Lisäksi toimikunta seuraa työmarkkinaratkaisujen toteutumista ja niiden vaikutuksia ottamalla huomioon kustannuskilpailukyvyn asettamat vaatimukset ja työmarkkinoiden toimivuuden. Valtioneuvoston kanslian asettamassa toimikunnassa ovat edustettuina muun muassa SAK ja muut työmarkkinajärjestöt sekä valtiovarainministeriö.

Talousnäkymät ja palkanmuodostus. Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan raportti 24.6.2020

SAK:n ekonomisti Tytti Naukkarinen puh. 040 768 7731

FFC om budgetmanglingen: Satsningar på tjänster för arbetslösa välkomnas, sysselsättning bland äldre ska stödas genom stärkt arbetsförmåga och kompetens16.9.2020 16:36:23 EESTTiedote

FFC välkomnar varmt de tilläggsanslag för arbetskraftspolitiken som regeringen kommit överens om vid budgetmanglingen. Anslagen gör det möjligt att ge arbetslösa individuellt stöd vid jobbsökning. FFC är beredd att medverka vid de förhandlingar med arbetsmarknadsorganisationerna som regeringen föreslår för att förbättra sysselsättningen bland äldre arbetstagare. FFC kan emellertid inte förbinda sig till en process där tonvikten skulle ligga på att försämra utkomsten för äldre arbetslösa.

SAK budjettiriihestä: Satsaukset työttömien palveluihin tervetulleita, ikääntyneiden työllisyyttä tuettava työkykyä ja osaamista vahvistamalla16.9.2020 16:30:50 EESTTiedote

SAK pitää hallituksen budjettiriihessä sopimia työvoimapolitiikan lisämäärärahoja erittäin tervetulleina. Määrärahat mahdollistavat työttömien yksilöllisen työnhaun tukemisen. SAK on valmis hallituksen esittämiin työmarkkinajärjestöjen neuvotteluihin ikääntyneiden työllisyyden parantamiseksi. Sellaiseen prosessiin SAK ei kuitenkaan voi sitoutua, jonka päätepisteenä olisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon heikentäminen.