Mellakka Helsinki

Tuore tutkimus selvittää suomalaisten joulutottumuksia – tässä on rakastetuimpien jouluelokuvien top 3

Jaa

Sonosin teettämä tutkimus selvittää suomalaisten joulutottumuksia ja viihteen parissa vietettyä aikaa. Suomalaisten mielestä kaikkien aikojen paras jouluelokuva on piirrosklassikko Lumiukko.

Äänielämysbrändi Sonosin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisten joulu koostuu rentoutumisesta sekä perheen ja ystävien kanssa vietetystä ajasta. Tutkimustulosten perusteella joulun pyhinä aiotaan nauttia hyvästä ruoasta ja juomasta (79 %), viettää aikaa läheisten kanssa (66 %) sekä katsoa sarjoja ja elokuvia (39 %).

Valtaosa suomalaisista kokee musiikilla olevan vaikutusta tunnelman kohottamiseen ja jopa 69 prosenttia aikoo hyödyntää musiikkia joulun tunnelmoinnissa. Sonosin teettämän kansainvälisen Brilliant Sound -tutkimuksen mukaan musiikin kuuntelu onkin yksi maailman monipuolisimmista stimulanteista, joka auttaa ihmisiä tuntemaan itsensä muun muassa vähemmän stressaantuneeksi. Musiikin ja muun audiokulttuurin kuuntelemisen nähdään auttavan jopa ihmissuhteiden vahvistamisessa.

Tutkimuksessa selvitettiin myös suomalaisten mielipiteitä jouluelokuvista. Suomalaisten mielestä ylivoimaisesti paras jouluelokuva on piirrosklassikko Lumiukko. Toiselle sijalle ylsi ensimmäinen Yksin kotona -elokuva ja kolmatta sijaa pitää piirroselokuva Joulupukki ja noitarumpu.

43 % suomalaisista viettää viihteen parissa 3–5 tuntia päivässä

Tutkimuksessa perehdyttiin joulutottumusten lisäksi myös suomalaisten viihteen parissa käyttämään aikaan. 43 prosenttia suomalaisista kertoo viettävänsä viihteen parissa keskimäärin 3–5 tuntia päivässä, kun taas 29 prosenttia käyttää viihteeseen 1–2 tuntia päivittäin. Eniten aikaa kuluu tv-sarjojen (49 %), sosiaalisen median (35 %), elokuvien (31 %) ja musiikin (30 %) parissa.

Vaikka iso osa viihteen parissa käytetystä ajasta kuluukin sarjoja ja elokuvia katsellessa, tutkimuksen mukaan ainoastaan 23 prosentilla on käytössään kotiteatterijärjestelmä. Kotiteatterin omistajien mielestä järjestelmän tärkeimmät ominaisuudet ovat helppokäyttöisyys (49 %), monikanavaisen ääni (35 %) sekä langattomuus (35 %). Sonosin kotiteatterijärjestelmän avulla katsoja ympäröi itsensä elokuvien ja sarjojen äänimaailmalla. 

* Suomalaisten joulutottumuksia selvittävän tutkimuksen toteutti YouGov, ja siihen osallistui yli 1 000 vastaajaa ympäri Suomea. Vastaajista 51 % oli naisia ja 49 % miehiä.

*  Brilliant Sound -tutkimuksen verkkokyselyyn vastasi yhteensä 12 000 henkilöä 12 eri maasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot ja haastattelypyynnöt
Jenni Pöyry
+358 50 343 2061
jenni@mellakkahelsinki.fi
www.mellakkahelsinki.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Mellakka Helsinki
Mellakka Helsinki
Pursimiehenkatu 29-31 A
00150 HELSINKI

info@mellakkahelsinki.fihttp://mellakkahelsinki.fi

Mellakka Helsinki on luova PR- ja viestintätoimisto.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mellakka Helsinki

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme