Turun kauppakamarin Elinkeinopoliittinen kuntateko -palkinto Timo Hintsaselle

Embargo 24.11.2021 klo 15.30 // Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta on myöntänyt vuoden 2021 Elinkeinopoliittinen kuntateko -palkinnon kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsaselle.

Palkinto jaetaan vuosittain kunnalle, sen yhteistyöorganisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

Turun kaupungin palveluksessa toimiva Hintsanen saa elinkeinoelämän vaikuttajilta kiitosta mm. visioistaan ja myönteisyydestään. Palkinto jaettiin nyt yhdettätoista kertaa, ja se luovutettiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa 24.11.2021.

”Alueen elinkeinopolitiikka ja elinvoimaisuuden kehittäminen tarvitsee aina myös kiinnostavia visioita ja määrätietoisia visioiden toteuttajia ja sellainen on nyt palkittu Timo Hintsanen”, painottaa elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Olli Aakula.

”Hintsanen on toiminut onnistuneesti muun muassa Turun ydinkeskustan, Tiedepuiston ja Kupittaan alueen, ratapiha-alueen ja Linnakaupungin kehittämisessä. Hän on ollut samalla luomassa energistä ja positiivista ilmapiiriä Turkuun”, kertoo Aakula palkinnon myöntämisen perusteista.

Hintsanen on arkkitehti ja valmistunut Tampereen teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1990. Hän toimi omassa arkkitehtitoimistossaan rakennussuunnittelun tehtävissä ennen siirtymistään Turun kaupungin palvelukseen. Hintsanen on työskennellyt Turun kaupungilla mm. kaavoitusarkkitehtinä ja asemakaavapäällikkönä. Hän on toiminut luottamustehtävissä mm. Suomen Arkkitehtiliitossa, Senaattikiinteistöissä sekä Bryggman- ja Paimion parantola -säätiöissä.

”Olen hyvin ilahtunut palkinnosta ja koen, että tässä palkitaan koko Turun kaupunkiorganisaatiota vahvistuneesta yhdessä tekemisen kulttuurista. On ollut hienoa olla mukana olla vaikuttamassa ajanjaksona, jolloin Turku on noussut elinkeinoelämänkin näkökulmasta entistä kiinnostavammaksi kaupungiksi”, kiittelee Hintsanen.

”Uskon, että yritykset ja elinkeinoelämä ovat kehityksen tekijöitä. Kaupunki on puolestaan muutosten mahdollistaja – parhaimmillaan mielestäni myös aktivaattori.”

Hintsanen painottaa yhdessä onnistumista:

”Olen myös ilahtunut elinkeinoelämän lisääntyneestä kiinnostuksesta itse panostaa kaupunkikehitykseen. Toivottavasti lähitulevaisuudessa saamme entistä sujuvammin voimavaroja ja menettelytapoja erilaisten kumppanuuksien edistämiseen. Kuten strategiamme visiokin alleviivaa: Turku on kaupunki, jossa on hyvä elää ja onnistua yhdessä.”

Turun kauppakamarin elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon saajat:

2011: Uusikaupunki
2012: Loimaa
2013: Salo
2014: Kemiönsaaren kunta
2015: Turun kaupunki
2016: tekninen johtaja Antti Korte, Raision kaupunki
2017: Kaupunkifestivaali SHIFT
2018: Salo IoT Campus
2019: Meriverkostot-tapahtuma, Naantalin kaupunki ja elinkeinoasiamies Jorma Ranta 2020: Liedon kunta
2021: Timo Hintsanen

Lisätiedot:

Kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen, puh. 050 558 9264, timo.hintsanen@turku.fi

Elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Olli Aakula, puh. 0400 525 066, olli.aakula@lahitapiola.fi

Kysely: Digitalisaatiolla ja yhteistyöllä sujuvuutta rakennusvalvontaan26.11.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 26.11.2021 klo 00.01// Turun rakennusvalvonnan asiakkaat ovat keskimäärin tyytymättömämpiä kuin naapurikunnissa. Tämä selviää lokakuussa tehdystä alueen rakennusvalvonnan palveluita selvittäneestä kyselystä, jonka toteuttivat jäsenilleen Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi, Talonrakennusteollisuuden Lounais-Suomen piiri, Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä Turun kauppakamari. Vastaava kysely on tehty viimeksi marraskuussa 2019 Kiinteistöliiton jäsenille. Tällä kertaa kyselyyn saatiin yhteensä 130 vastausta, joista 85 koski Turkua ja 45 alueen muita kuntia.

Embargo 28.10. klo 8 // Elinkeinoelämän foorumi Turussa 28.10. Suomalaisyritysten tilanne paranee − kasvu jää lyhyeksi ja koskee vain osaa toimialoista28.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

EK:n tuoreen suhdannebarometrin mukaan maailmantalous jatkaa elpymistään koronakriisistä. Rokotekattavuuden nousu on mahdollistanut monissa maissa talouden avaamisen ja paluun kohti normaalia, vaikka pandemia ei vielä ole ohi. Keskuspankkien ja hallitusten massiivinen elvytys tukee talouskasvua, mutta on johtanut samalla hintapaineisiin sekä pullonkauloihin tuotantoketjuissa. Turun kauppakamarin ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n Elinkeinoelämän foorumissa 28.10. tutustutaan tarkemmin mm. barometrin tuloksiin.

Embargo 27.10.2021. klo 00.01 // Varsinaissuomalaiset yritykset vastasivat: Työvoima ja hyvät liikenneyhteydet houkuttelevat yrityksiä27.10.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Lähes 60 % varsinaissuomalaisista yrityksistä pitää työvoiman saatavuutta tärkeimpänä tekijänä valitessaan yritykselle sijaintipaikkaa. Osuus on pysynyt korkealla tasolla lähes koko 2000-luvun. Samanaikaisesti noin kolmasosa yrityksistä kertoo, etteivät he voi kasvaa, koska eivät löydä kasvuun tarvittavaa työvoimaa. Tiedot selviävät Turun kauppakamarin jäsenistölleen tekemästä kyselystä.