Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo Alankomaiden kunniakonsuliksi

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja, KTL Kaisa Leiwo on nimitetty 17.9.2020 alkaen Alankomaiden kunniakonsuliksi. Hänen toimialueenaan ovat Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnat. Alankomaiden kunniakonsuli edistää Suomen ja Alankomaiden välisiä suhteita erityisesti kaupan ja talouden sekä kulttuurin ja matkailun alueilla.
Kaisa Leiwo

Alankomaat on perinteisesti ollut Suomen merkittävä kauppakumppani. Viime vuonna se oli Suomen neljänneksi suurin vientimaa ja viidenneksi suurin tuontimaa. Mailla on paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita myös EU-politiikassa, kuten toimielinten tehokkuus, talous- ja rahakysymykset sekä oikeusasiat. Maiden välinen kulttuurivaihto on niin ikään vilkasta. Suomalainen taide ja artistit näkyvät Alankomaissa ja päinvastoin.

”Näiden talous- ja kulttuurisuhteiden edistäminen on merkittävä osa kunniakonsulin työtä. Kauppakamari tarjoaa mainion ja luontevan alustan tähän tehtävään, koska olemme joka tapauksessa paljon tekemisissä muidenkin kunniakonsuleiden ja suurlähetystöjen kanssa. Varsinais-Suomen konsulikunta on aktivoitunut ja myös konsuliyhteisö tulee olemaan tärkeässä roolissa tulevassa työssä”, Leiwo kertoo.

Aiemmin Alankomaiden kunniakonsulina alueella on toiminut kauppatieteiden maisteri Jan Söderholm vuosina 1999–2010 ja 2015–2020. Söderholmin aloittaessa konsulina oli tehtävänkuva erilainen kuin tänä päivänä.

”Ennen Schengen-sopimusta kunniakonsulilla oli vuodessa jopa toistasataa työtehtävää. Hoidin muun muassa alueen passi- ja viisumiasioita ja tapasin jopa hollantilaisia vankeja Kakolassa”, Söderholm kertoo.

Hänen mukaansa yhteistyö Alankomaiden kanssa on aina ollut ensiluokkaista, ja Suomi ja Alankomaat ovat lopulta hyvin samanlaisia maita. Söderholm kertoo saaneensa kunniakonsulin tehtävästä asioihin paljon perspektiiviä.

”Alankomaiden kunniakonsulin tehtävä on antanut aimo annoksen avarakatseisuutta sekä ymmärrystä siihen, että yksi pienen kansamme tärkeimmistä elintasoa nostavista keinoista on kasvattaa kauppaa ulkomaille”, hän toteaa.

Alankomaiden konsulaatti sijaitsee vastedes kauppakamarin tiloissa Puolalankadulla Turussa.

Kaisa Leiwo