Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo Alankomaiden kunniakonsuliksi

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja, KTL Kaisa Leiwo on nimitetty 17.9.2020 alkaen Alankomaiden kunniakonsuliksi. Hänen toimialueenaan ovat Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnat. Alankomaiden kunniakonsuli edistää Suomen ja Alankomaiden välisiä suhteita erityisesti kaupan ja talouden sekä kulttuurin ja matkailun alueilla.

Kaisa Leiwo

Alankomaat on perinteisesti ollut Suomen merkittävä kauppakumppani. Viime vuonna se oli Suomen neljänneksi suurin vientimaa ja viidenneksi suurin tuontimaa. Mailla on paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita myös EU-politiikassa, kuten toimielinten tehokkuus, talous- ja rahakysymykset sekä oikeusasiat. Maiden välinen kulttuurivaihto on niin ikään vilkasta. Suomalainen taide ja artistit näkyvät Alankomaissa ja päinvastoin.

”Näiden talous- ja kulttuurisuhteiden edistäminen on merkittävä osa kunniakonsulin työtä. Kauppakamari tarjoaa mainion ja luontevan alustan tähän tehtävään, koska olemme joka tapauksessa paljon tekemisissä muidenkin kunniakonsuleiden ja suurlähetystöjen kanssa. Varsinais-Suomen konsulikunta on aktivoitunut ja myös konsuliyhteisö tulee olemaan tärkeässä roolissa tulevassa työssä”, Leiwo kertoo.

Aiemmin Alankomaiden kunniakonsulina alueella on toiminut kauppatieteiden maisteri Jan Söderholm vuosina 1999–2010 ja 2015–2020. Söderholmin aloittaessa konsulina oli tehtävänkuva erilainen kuin tänä päivänä.

”Ennen Schengen-sopimusta kunniakonsulilla oli vuodessa jopa toistasataa työtehtävää. Hoidin muun muassa alueen passi- ja viisumiasioita ja tapasin jopa hollantilaisia vankeja Kakolassa”, Söderholm kertoo.

Hänen mukaansa yhteistyö Alankomaiden kanssa on aina ollut ensiluokkaista, ja Suomi ja Alankomaat ovat lopulta hyvin samanlaisia maita. Söderholm kertoo saaneensa kunniakonsulin tehtävästä asioihin paljon perspektiiviä.

”Alankomaiden kunniakonsulin tehtävä on antanut aimo annoksen avarakatseisuutta sekä ymmärrystä siihen, että yksi pienen kansamme tärkeimmistä elintasoa nostavista keinoista on kasvattaa kauppaa ulkomaille”, hän toteaa.

Alankomaiden konsulaatti sijaitsee vastedes kauppakamarin tiloissa Puolalankadulla Turussa.

Kaisa Leiwo

Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa16.10.2020 11:15:38 EESTTiedote

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Väyläviraston suppea hankearviointi ei tee oikeutta tunnin junalle9.10.2020 14:34:42 EESTTiedote

Väylävirasto julkisti torstaina 8.10. hankearvioinnin Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä. Hankearviointi on ratalain mukainen pakollinen toimenpide. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala arvioi selvityksen antavan liian kapean kuvan kokonaisuudesta. Selvityksessä ei huomioida tunnin junan olennaisia hyötyjä, jotka tulevat esimerkiksi yhtenäisen työssäkäyntialueen ja maankäytön uusien mahdollisuuksien kautta.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.

Varsinaissuomalaiset organisaatiot sote-uudistuksen linjauksista: “Aito halu kehittää kustannustehokkaita tapoja puuttuu”16.6.2020 12:18:33 EESTTiedote

Varsinaissuomalaiset hyvinvointi- ja terveysalan toimijat ovat huolissaan hallituksen viime viikolla julkistamista sote-uudistuksen linjauksista. Toimijat pelkäävät, että laadukas ja kustannustehokas hoito ei toteudu nyt esitetyillä toimilla. Toisaalta vastaajat kiittelevät esityksen selkeyttä ja pitävät isoja tavoitteita ja päämääriä hyvinä. Turun kauppakamari kysyi toimijoiden näkemyksiä linjauksista viime viikon lopulla.