Turun Ratapihan Kehitys Oy

Turun Ratapihan areenarahoitus vahvalla pohjalla

Turun Ratapihan Kehitys Oy:n luotsaama Turun Ratapiha -hanke on ottanut viime viikkoina merkittäviä edistysaskeleita, kun Turun kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa on tehty kehitysyhtiön tavoitteita tukevia ratkaisuja. Yhtiön mukaan päätös on tärkeä osoitus siitä, että Turun Ratapihan kaupunginosan positiiviset vaikutukset koko seudun taloudelle ja vetovoimaisuudelle on sisäistetty Turussa hyvin.
Havainnekuva veturitallin sisäpihalta. Areenakiinteistö hotelleineen edessä ja elämyskeskuskiinteistö vasemmalla.

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina 17.4. kaupunginhallituksen esityksen Turun Ratapihalle suunnitellun areenakiinteistön rahoitusosuuden kasvattamisesta. Turun kaupungin osuus areenan rahoituksesta on 42 miljoonaa. Lisäksi kaupunki myönsi Turun Ratapihan Kehitys Oy:lle kahdeksan miljoonan euron juniorilainan.

Kokonaisuudessaan areenahankkeen kustannus on noin 100 miljoonaa euroa ja koko kaupunginosan tulevien kokonaisinvestointien määrä ilman asuntorakentamisen osuutta on noin 410 miljoonaa, joista valtaosa tulee yksityisiltä sijoittajilta. Turun Ratapihan on arvioitu luovan uusia työmahdollisuuksia noin 3 100 henkilötyövuoden verran rakennusvaiheessa ja toimintavaiheessa noin 1 500 henkilötyövuotta per vuosi.

– Turun kaupunginhallituksen päätös on osoitus siitä, että Turussa on ymmärretty Turun Ratapihan kaupunginosan arvo. Olemme onnistuneet tavoitteessamme viestittää päättäjille ja Turun elinkeinoelämälle, miten valtava merkitys Ratapihan alueella on koko kaupungin elinvoimalle. Kaupunki mahdollistaa osaltaan alueen kehittymistä hankkeen kokonaisarvoon suhteutettuna pienellä sijoituksella, kertoo Turun Ratapihan Kehitys Oy:n Ilkka Kilpimaa.

– Kaupunki tulee hyötymään uuden kaupunginosan tuomista verotuloista sekä tapahtuma- ja elämysmatkailijoiden kaupunkiin jättämistä euroista. Uudella kaupunginosalla on merkitystä kaupungin vetovoimatekijänä. Hanke vastaa myös Turun kaupunkistrategian ja keskustavision tavoitteisiin, Kilpimaa jatkaa.

Turun Ratapihan Kehitys Oy on kevään aikana edistänyt aktiivisesti Ratapihan rahoitusta ja tilojen vuokrausta. Areenan osalta rahoitusaste on tällä hetkellä 80 prosenttia ja kaikkien tilojen vuokrausaste 70 prosenttia.

Seuraavana vuorossa tilatehokkuuden kasvattaminen

Turun Ratapihan Kehitys valmistautuu seuraavaksi edistämään kaupallisten tilojen suunnittelua ja vuokralaisneuvotteluja.

– Markkinatilanne ei ole korkojen ja rakennuskustannusten osalta juurikaan helpottanut, ja sen johdosta on pakko kiinnittää entistä suurempi huomio siihen, mitä rakennetaan ja kuinka paljon.

Turun Ratapihan Kehitys tekee jatkosuunnitelmia Turun Ratapihan maa-alueiden ostamiseksi. Aiempien suunnitelmien mukaan yhtiön oli tarkoitus ostaa maa-alueet VR-Yhtymältä viimeistään 30. kesäkuuta, mutta Turun kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan myös mahdollisuuden ostaa maa-alueet VR-Yhtymältä ja myydä ne myöhemmin Turun Ratapihan Kehitys Oy:lle.

– Järjestelyn ansiosta Turun Ratapihan kaupunginosan asemakaava voidaan viedä lopulliseen päätöksentekoon samalla, kun voimme jatkaa muuta hankkeen kehitystyötä. Olemme erittäin tyytyväisiä ja kiitollisia tästä päätöksestä, joka on erinomainen sekä kaupungille että Ratapihan hankkeelle, korostaa Kilpimaa.

Lisätietoja:
Turun Ratapihan Kehitys Oy, Ilkka Kilpimaa, hallituksen puheenjohtaja
puh. 040 743 5223, Ilkka.kilpimaa@sepos.fi

Kuvat: Turun Ratapihan Kehitys Oy / PES-Arkkitehdit Oy

Kuvat

Lataa
Hankkeen havainnekuva keskustan suunnasta.
Lataa
Havainnekuva Logomon suunnalta, jossa areenakiinteistö ja hotelli edessä, elämyskeskustilat vasemmalla sekä veturitalli oikealla puolella.

Turun Ratapihan Kehitys Oy

20100 Turku

Turun Ratapiha on uusi kaupunginosa, jota suunnitellaan VR:n konepajan alueelle. Kokonaisuuden toteuttamisesta vastaa Turun Ratapihan Kehitys Oy yhteistyössä Turun kaupungin ja VR-Yhtymän kanssa. Uuteen kaupunginosaan on tulossa asuinrakennusten ja toimitilojen lisäksi kansainvälinen elämys- ja tapahtumakeskittymä. www.turkuratapiha.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Turun Ratapihan Kehitys Oy

Turun Ratapihan hotellikumppaniksi Pohjoismaiden suurimpiin kuuluva hotellioperaattori Strawberry4.3.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Pohjoismaiden suurimpiin hotellioperaattoreihin kuuluva Strawberry toteuttaa Ratapihan areenan yhteyteen hotellipalvelukonseptin, joka tukee kaupunginosan kehittymistä ja alueen palvelutarjontaa. Turun Ratapihan hotelli on Strawberryn ensimmäinen hotelli Turussa. Turun Ratapihan Kehitys Oy ja Strawberry A/S ovat solmineet 20 vuoden vuokrasopimuksen Turun Ratapihan uuteen kaupunginosaan rakentuvan hotellin operoinnista. Areenan yhteyteen sijoittuva hotelli on tarkoitus avata samaan aikaan Ratapihan areenan kanssa. Tämän hetken arvion mukaan alueen rakennustyöt alkavat vuonna 2025, joten hotelli ja areena juhlivat avajaisiaan loppuvuodesta 2028. – Olemme erittäin tyytyväisiä Strawberryn kanssa allekirjoitettuun vuokrasopimukseen ja etenkin heidän innovatiiviseen ajatteluunsa Ratapihalle sijoittuvan hotellin konseptista. Hotelli tuottaa Ratapihalle kansainvälisen palvelukonseptin, joka osaltaan mahdollistaa keskustan laajenemisen ja kaupunginosan syntymisen. Hotelli palvelee toki myös Log

Turun Ratapihan Kehitys ja SRV esisopimukseen monitoimiareenan rakentamisesta3.11.2023 09:21:59 EET | Uutinen

Turun Ratapihan Kehitys Oy ja SRV ovat allekirjoittaneet kehitysvaiheen esisopimuksen, joka kattaa Turun Ratapihan uuteen kaupunginosaan suunnitellun monitoimiareenan ja siihen liittyvien hotellin, toimiston ja pysäköintilaitoksen kehittämisen ja rakentamisen. – Olemme erittäin tyytyväisiä, että pääsemme esisopimuksen ansiosta käynnistämään Ratapihan areenan ja sen myötä koko alueen toteuttamisen ensimmäisen vaiheen. Esisopimus on koko hankkeen kannalta merkittävä kokonaisuus. Hienoa, että pääsemme hyödyntämään SRV:n tuoretta kokemusta areenarakentamisesta, kertoo Turun Ratapihan Kehitys Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ilkka Kilpimaa. Turun Ratapihan uusi kaupunginosa rakentuu aivan keskustan tuntumaan päärautatieaseman ja Logomon väliselle konepajan alueelle. Alueelle suunnitellaan monipuolista elämys- ja tapahtumakeskittymää sekä palveluita ja asumista. Kokonaisuuden toteuttamisesta vastaa Turun Ratapihan Kehitys Oy yhteistyössä Turun kaupungin kanssa. – Nyt solmittu esisopimus on mer

”Ratapihan areena tulee kääntämään tapahtumien virran Turkuun päin” – kaupungin päätökset vahvistavat hanketta6.10.2023 11:31:30 EEST | Tiedote

Turun Ratapiha -suunnitelma on edennyt myötätuulessa, kun Turun kaupungin tekemät hanketta tukevat päätökset ja rakentamisen kustannuksien muutokset vahvistavat tapahtuma- ja elämyskeskuksen toteutumista. Kehitysyhtiö on viimeistelemässä merkittäviä sopimuksia muun muassa rakentamisesta ja hotellitoiminnasta. Lisäksi yhteistyö hankkeen ja paikallisten toimijoiden kanssa vahvistuu Rausanne Oy:n Arto Puolimatkan liittyessä hankeyhtiön hallitukseen.