Turussa alkaa Kaikkien kaupunki –kampanja: Yhteisöllisyys lisää turvallisuutta

Päihteiden käyttö ja sekava, häiritsevä käytös julkisilla paikoilla ja joukkoliikenteessä aiheuttaa tutkimusten mukaan turvattomuuden tunteita. Ratkaisuksi toivotaan usein lisää valvontaa. ”Valvonta lisää turvallisuutta, mutta turvallisuutta tuo myös ajatus siitä, että voimme luottaa kanssamatkustajiin. Älä jätä kanssamatkustajaa yksin, jos huomaat, että apuasi tarvitaan”, sanoo EHYT ry:n asiantuntija Inari Viskari.

Turun seudun joukkoliikenteessä starttaa Kaikkien kaupunki -turvallisuuskampanja 12. elokuuta 2019. Kaikkien kaupunki -kampanjan tavoitteena on lisätä turvallisuuden tunnetta ja viihtyisyyttä niin joukkoliikenteessä kuin muussakin julkisessa kaupunkitilassa.

”Kaikki matkustajat ovat osa yhteistä kaupunkitilaa. Miten kohtaamme toisemme ja millaista tilaa toisillemme teemme? Päihteitä käyttävillä ihmisillä on suuri tarve tulla kohdatuksi ihmisinä, eikä pelkästään järjestyshäiriönä”, sanoo Inari Viskari .

Kampanjaan sisältyy tiivis ohjeistus päihtyneiden ihmisten kohtaamiseen joukkoliikenteessä sekä koulutus Turun seudun joukkoliikenteen henkilökunnalle. Koulutuksen teemana on päihteitä käyttävän tai sekavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen.

”Meidän aikuisten on tärkeää myös uskaltaa toimia ja mennä häirinnän kohteen tueksi häiriötilanteissa, riippumatta siitä kuka häirinnän kohteeksi joutuu.Myös päihtynyttä ihmistä pitää auttaa. Turvallisuus ja viihtyvyys on kaikkien vastuulla. Hyväksytään erilaiset ihmiset, tehdään matkasta turvallinen ja viihtyisä yhdessä”, Viskari toteaa.

Kampanjan aikana matkustajia kannustetaan jakamaan kokemuksiaan joukkoliikenteestä. Helsinki Poetry Connection koostaa tarinat ja muistot runoesitykseksi, joka esitetään 8. syyskuuta järjestettävässä Runotapahtumassa, Fölin vesibussissa M/S Jaarlilla.

Lisätietoja kampanjasta:

asiantuntija Inari Viskari, Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto / EHYT ry
inari.viskari@ehyt.fi , puh. 040 451 4199

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 48 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Suomen huumausainestrategia on uudistettava yhteistyössä huumeita käyttävien ihmisten kanssa9.5.2019 12:30:00 EESTTiedote

Suomen nykyinen huumausainestrategia on laadittu vuonna 1997. Suomen huumausainetilanteessa ja huumeita koskevassa toimintaympäristössä on tätä seuranneiden 22 vuoden aikana tapahtunut merkittäviä muutoksia. Huumeiden käyttö- ja kokeilumäärät ovat lisääntyneet, erilaisten huumausaineiden kirjo on kasvanut ja käyttökulttuuri on sirpaloitunut. Päihdehoidot ovat muuttuneet yhä lyhytkestoisemmiksi ja korvaushoito on yleistynyt. Hoitoon pääsyssä on valitettavan suuria alueellisia eroja ja huumehoidon palveluissa on aukkoja. Huumausainestrategiatyön tulee vastata nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. – On aika uudistaa huumausainestrategiamme yhdessä viranomaisten, asiantuntijoiden, järjestöjen ja käyttäjien sekä heidän läheistensä kanssa. Työhön pitää saada mukaan myös huumeita käyttävät ihmiset. He tietävät huumehaasteista ja huumehaitoista usein ennen viranomaisia ja ammattilaisia. Tämä tieto on kallisarvoista. Kokonaiskeskustelu ja selkeät tämän päivän linjaukset on syytä tehdä nyt, Mirka