Turussa alkaa Kaikkien kaupunki –kampanja: Yhteisöllisyys lisää turvallisuutta

Päihteiden käyttö ja sekava, häiritsevä käytös julkisilla paikoilla ja joukkoliikenteessä aiheuttaa tutkimusten mukaan turvattomuuden tunteita. Ratkaisuksi toivotaan usein lisää valvontaa. ”Valvonta lisää turvallisuutta, mutta turvallisuutta tuo myös ajatus siitä, että voimme luottaa kanssamatkustajiin. Älä jätä kanssamatkustajaa yksin, jos huomaat, että apuasi tarvitaan”, sanoo EHYT ry:n asiantuntija Inari Viskari.

Turun seudun joukkoliikenteessä starttaa Kaikkien kaupunki -turvallisuuskampanja 12. elokuuta 2019. Kaikkien kaupunki -kampanjan tavoitteena on lisätä turvallisuuden tunnetta ja viihtyisyyttä niin joukkoliikenteessä kuin muussakin julkisessa kaupunkitilassa.

”Kaikki matkustajat ovat osa yhteistä kaupunkitilaa. Miten kohtaamme toisemme ja millaista tilaa toisillemme teemme? Päihteitä käyttävillä ihmisillä on suuri tarve tulla kohdatuksi ihmisinä, eikä pelkästään järjestyshäiriönä”, sanoo Inari Viskari .

Kampanjaan sisältyy tiivis ohjeistus päihtyneiden ihmisten kohtaamiseen joukkoliikenteessä sekä koulutus Turun seudun joukkoliikenteen henkilökunnalle. Koulutuksen teemana on päihteitä käyttävän tai sekavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen.

”Meidän aikuisten on tärkeää myös uskaltaa toimia ja mennä häirinnän kohteen tueksi häiriötilanteissa, riippumatta siitä kuka häirinnän kohteeksi joutuu.Myös päihtynyttä ihmistä pitää auttaa. Turvallisuus ja viihtyvyys on kaikkien vastuulla. Hyväksytään erilaiset ihmiset, tehdään matkasta turvallinen ja viihtyisä yhdessä”, Viskari toteaa.

Kampanjan aikana matkustajia kannustetaan jakamaan kokemuksiaan joukkoliikenteestä. Helsinki Poetry Connection koostaa tarinat ja muistot runoesitykseksi, joka esitetään 8. syyskuuta järjestettävässä Runotapahtumassa, Fölin vesibussissa M/S Jaarlilla.

Lisätietoja kampanjasta:

asiantuntija Inari Viskari, Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto / EHYT ry
inari.viskari@ehyt.fi , puh. 040 451 4199

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 48 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Alkoholittomuus voi tuntua vapauttavalta – raitistelu on kasvava trendi16.12.2021 09:40:24 EET | Tiedote

Tammikuussa 2022 käyntiin pyörähtävä Tipaton tammikuu -kampanja kannustaa pohtimaan omia alkoholin käyttöön liittyviä tottumuksia. Kampanjan yhteistyökumppanina ensi tammikuussa on muun muassa sosiaalisessa mediassa suosiota niittävä Darravapaa. Darravapaa on Laura Wathénin ja Katri Ylisen perustama yhteisö, joka rohkaisee kyseenalaistamaan alkoholinormatiivista yhteiskuntaa. "Alkoholin juominen on edelleen aikuisten välisissä illanvietoissa ja juhlimiskulttuurissa usein normi ja alkoholin pois jättäminen rikkoo tuota normia", sanoo Laura Wathén.

Global Drug Survey kokoaa tietoa päihteiden käyttötottumuksista ja päihdepolitiikan vaikutuksista ympäri maailman25.11.2021 14:30:00 EET | Tiedote

Mikä kannabiksessa viehättää? Mikä huolettaa? Nuoret aikuiset vastaavat8.11.2021 08:50:00 EET | Tiedote