DNA Oyj

Tutkimus: Digitaalisten palveluiden määrää kiitellään – tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät nettikirpputoreilta

Jaa
Suomalaisten tapa asioida sähköisesti on vakiintunut perinteisten palveluiden käytön rinnalle. Ajanvarauksissa reilu kolmannes kääntyy sähköisten palvelujen puoleen, kun taas pankkiasioissa digitaaliset palvelut ovat ottaneet jo ylivallan. Yhä useampi suomalainen on löytänyt nettikirpputorit. Tämä selviää DNA:n vuotuisesta Digitaalinen elämäntapa -tutkimuksesta.

Suomalaiset ovat tottuneet hoitamaan asioitaan digitaalisesti. Viimeisten kolmen kuukauden aikana neljä viidestä suomalaisesta on hoitanut pankkiasioitaan pankin itsepalvelussa tai mobiilisovelluksessa. Vastaajista 81 % on ladannut puhelimeensa pankki- tai taloussovelluksen ja heistä vastaosa käyttää sovellusta säännöllisesti. Erityisen yleistä pankki- tai taloussovellusten käyttö on alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Myös terveyspalveluiden varaaminen digitaalisesti on suomalaisille tuttua. Kaksi viidestä (38 %) on varannut ajan terveyspalveluihin digitaalisten kanavien kautta. Tutkimuksen mukaan kaikkein aktiivisimmin asioitaan hoitavat digitaalisesti 25–34-vuotiaat.

Joka kolmas (30 %) vastaajista on myynyt tai tehnyt ostoksia nettihuutokaupoissa tai nettikirpputoreilla. Tutkimuksen mukaan nämä tarjoavat kaikista nettipalveluista parhaan digitaalisen asiakaskokemuksen. Kahdeksan kymmenestä palveluja käyttäneestä kertoo asiakaskokemuksen olleen hyvä ja lähes puolet käyttäjistä kertoo nimenomaan tapahtuman digitaalisen luonteen vaikuttaneen tähän. Facebook-kirpputoreilla kolme neljästä kertoo olevansa tyytyväinen asiakaskokemukseen.

”Digitaalisuus mahdollistaa myös kuluttajien välisen asioinnin aivan uudessa mittakaavassa. Verkossa tiedot ovat kattavasti saatavilla ja vaihtoehdot helposti vertailtavissa. Kuluttajat haluavat hoitaa asioita mutkattomasti ajasta ja paikasta riippumatta, ja nämä odotukset kasvavat entisestään myös jatkossa. Tämä kaikki edellyttää kattavia ja nopeita verkkoja”, sanoo DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Asiakaskokemusta luonnehtivat varsin hyväksi myös ne, jotka ovat ostaneet verkkokaupasta vaatteita tai jalkineita (tyytyväisiä 71 %) ja kodin elektroniikkaa (73 %). Naiset ovat miehiä tyytyväisempiä.

Iäkkäämmät ikäluokat käyttävät digitaalisia asiointipalveluja harvemmin kuin nuoret, mutta ovat usein varsin tyytyväisiä kokemukseen. Esimerkiksi nettihuutokaupoissa tai nettikirpputoreilla asioineista 65–74-vuotiaista 91 % luonnehtii kokemusta hyväksi.

Perinteisistä asiointitavoista ei olla valmiita kokonaan luopumaan

Vaikka moni asia hoituukin suomalaisilta jo netissä, asian luonne kuitenkin ratkaisee tavan, jolla tämä halutaan hoitaa.

”Usein samoja asioita toivotaan voitavan hoitaa sekä perinteisesti että digitaalisesti. Asiat halutaan hoitaa perinteiseen tapaan useasti silloin, kun asia on monimutkainen, vaatii asiantuntijaa tai siihen kaivataan henkilökohtaisempaa palvelua. Monesti toivotaan, että olisi aina mahdollisuus hoitaa asia myös perinteiseen tapaan silloin, kun siltä tuntuu”, kuvailee DNA:n Hagman.

Seitsemän kymmenestä suomalaisesta haluaa asioida monipuolisesti eri kanavissa tilanteen mukaan. Hieman yllättäen useita vaihtoehtoja toivovat erityisesti 25–34-vuotiaat, joista 79 % haluaa asioida välillä ”fyysisissä” kanavissa ja välillä verkossa tai mobiililaitteilla. He ovat myös kaikkein halukkaimpia hoitamaan useampia asioitaan verkossa.

Isommat hankinnat kuten asunnon tai auton oston suomalaiset haluavat tehdä kasvokkain. Samoin pienemmät ostokset silloin, kun ostettava asia halutaan nähdä, kokea ja tuntea.

Valtaosa tutkimukseen vastanneista on tyytyväisiä digitaalisten palveluiden määrään.

Nettikirppikset nousussa

Seuraavan vuoden aikana suomalaiset uskovat lisäävänsä digitaalista asiointiaan erityisesti nettihuutokaupoissa ja -kirpputoreilla, joissa käytön odotettu kasvu on pankkipalveluiden jälkeen toiseksi suurin. Sähköisen asioinnin kasvua on odotettavissa myös teleoperaattoreiden ja vakuutusten itsepalveluiden ja mobiilisovellusten sekä yritysten tarjoamien chat-asiakaspalveluiden käytössä.

Miehistä jo joka neljäs haluaisi hoitaa kaiken asiointinsa verkossa tai mobiililaitteilla. Naisista noin viidennes olisi valmis tähän. Kaikkein innokkaimpia ovat 25–44-vuotiaat ja itäsuomalaiset.

DNA:n Digitaalisen elämäntavan tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2016, ja siihen osallistui 1036 iältään 15–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Norstat Finland Oy.

Näin Suomi asioi verkossa – TOP 10 *

1. Pankkiasioiden hoitaminen 80 % (naiset 81 %, miehet 79 %)
2. Terveyspalveluiden ajanvaraus 38 % (naiset 46 %, miehet 28 %)
3. Teleoperaattoriasioiden hoitaminen 32 % (naiset 27 %, miehet 37 %)
4. Vaatteiden tai jalkineiden osto 31 % (naiset 39 %, miehet 24 %)
5. Kaupankäynti nettihuutokaupoissa/nettikirpputoreilla (ei FB) 30 % (naiset 28 %, miehet 32 %)
6. Vakuutusasioiden hoitaminen 28 % (naiset 24 %, miehet 32 %)
7. Yritysten chat-asiakaspalveluiden käyttö 25 % (naiset 23 %, miehet 26 %)
8. KELA:n tukien hakeminen 21 % (naiset 22 %, miehet 19 %)
9. Liittyminen yritysten asiakasyhteisöön 18 % (naiset 18 %, miehet 18 %)
10. Kodin elektroniikkaostokset (ei matkapuhelimet/tabletit) 15 % (naiset 11 %, miehet 18 %)

* Tutkimuksen vastaajat, jotka ovat asioineet k.o. tavalla viimeisen kolmen kuukauden aikana

LIITTEET:
Yhteenveto keskeisistä tutkimustuloksista (tiedotteen lopussa)

Lisätietoja medialle:

Osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oy, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2015 oli 828,8 miljoonaa euroa ja liikevoitto 73,1 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business sekä @DNA_Palvelu ja Facebookissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye