Tutkimus: Digitaalisten palveluiden määrää kiitellään – tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät nettikirpputoreilta

Suomalaisten tapa asioida sähköisesti on vakiintunut perinteisten palveluiden käytön rinnalle. Ajanvarauksissa reilu kolmannes kääntyy sähköisten palvelujen puoleen, kun taas pankkiasioissa digitaaliset palvelut ovat ottaneet jo ylivallan. Yhä useampi suomalainen on löytänyt nettikirpputorit. Tämä selviää DNA:n vuotuisesta Digitaalinen elämäntapa -tutkimuksesta.

Suomalaiset ovat tottuneet hoitamaan asioitaan digitaalisesti. Viimeisten kolmen kuukauden aikana neljä viidestä suomalaisesta on hoitanut pankkiasioitaan pankin itsepalvelussa tai mobiilisovelluksessa. Vastaajista 81 % on ladannut puhelimeensa pankki- tai taloussovelluksen ja heistä vastaosa käyttää sovellusta säännöllisesti. Erityisen yleistä pankki- tai taloussovellusten käyttö on alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Myös terveyspalveluiden varaaminen digitaalisesti on suomalaisille tuttua. Kaksi viidestä (38 %) on varannut ajan terveyspalveluihin digitaalisten kanavien kautta. Tutkimuksen mukaan kaikkein aktiivisimmin asioitaan hoitavat digitaalisesti 25–34-vuotiaat.

Joka kolmas (30 %) vastaajista on myynyt tai tehnyt ostoksia nettihuutokaupoissa tai nettikirpputoreilla. Tutkimuksen mukaan nämä tarjoavat kaikista nettipalveluista parhaan digitaalisen asiakaskokemuksen. Kahdeksan kymmenestä palveluja käyttäneestä kertoo asiakaskokemuksen olleen hyvä ja lähes puolet käyttäjistä kertoo nimenomaan tapahtuman digitaalisen luonteen vaikuttaneen tähän. Facebook-kirpputoreilla kolme neljästä kertoo olevansa tyytyväinen asiakaskokemukseen.

”Digitaalisuus mahdollistaa myös kuluttajien välisen asioinnin aivan uudessa mittakaavassa. Verkossa tiedot ovat kattavasti saatavilla ja vaihtoehdot helposti vertailtavissa. Kuluttajat haluavat hoitaa asioita mutkattomasti ajasta ja paikasta riippumatta, ja nämä odotukset kasvavat entisestään myös jatkossa. Tämä kaikki edellyttää kattavia ja nopeita verkkoja”, sanoo DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Asiakaskokemusta luonnehtivat varsin hyväksi myös ne, jotka ovat ostaneet verkkokaupasta vaatteita tai jalkineita (tyytyväisiä 71 %) ja kodin elektroniikkaa (73 %). Naiset ovat miehiä tyytyväisempiä.

Iäkkäämmät ikäluokat käyttävät digitaalisia asiointipalveluja harvemmin kuin nuoret, mutta ovat usein varsin tyytyväisiä kokemukseen. Esimerkiksi nettihuutokaupoissa tai nettikirpputoreilla asioineista 65–74-vuotiaista 91 % luonnehtii kokemusta hyväksi.

Perinteisistä asiointitavoista ei olla valmiita kokonaan luopumaan

Vaikka moni asia hoituukin suomalaisilta jo netissä, asian luonne kuitenkin ratkaisee tavan, jolla tämä halutaan hoitaa.

”Usein samoja asioita toivotaan voitavan hoitaa sekä perinteisesti että digitaalisesti. Asiat halutaan hoitaa perinteiseen tapaan useasti silloin, kun asia on monimutkainen, vaatii asiantuntijaa tai siihen kaivataan henkilökohtaisempaa palvelua. Monesti toivotaan, että olisi aina mahdollisuus hoitaa asia myös perinteiseen tapaan silloin, kun siltä tuntuu”, kuvailee DNA:n Hagman.

Seitsemän kymmenestä suomalaisesta haluaa asioida monipuolisesti eri kanavissa tilanteen mukaan. Hieman yllättäen useita vaihtoehtoja toivovat erityisesti 25–34-vuotiaat, joista 79 % haluaa asioida välillä ”fyysisissä” kanavissa ja välillä verkossa tai mobiililaitteilla. He ovat myös kaikkein halukkaimpia hoitamaan useampia asioitaan verkossa.

Isommat hankinnat kuten asunnon tai auton oston suomalaiset haluavat tehdä kasvokkain. Samoin pienemmät ostokset silloin, kun ostettava asia halutaan nähdä, kokea ja tuntea.

Valtaosa tutkimukseen vastanneista on tyytyväisiä digitaalisten palveluiden määrään.

Nettikirppikset nousussa

Seuraavan vuoden aikana suomalaiset uskovat lisäävänsä digitaalista asiointiaan erityisesti nettihuutokaupoissa ja -kirpputoreilla, joissa käytön odotettu kasvu on pankkipalveluiden jälkeen toiseksi suurin. Sähköisen asioinnin kasvua on odotettavissa myös teleoperaattoreiden ja vakuutusten itsepalveluiden ja mobiilisovellusten sekä yritysten tarjoamien chat-asiakaspalveluiden käytössä.

Miehistä jo joka neljäs haluaisi hoitaa kaiken asiointinsa verkossa tai mobiililaitteilla. Naisista noin viidennes olisi valmis tähän. Kaikkein innokkaimpia ovat 25–44-vuotiaat ja itäsuomalaiset.

DNA:n Digitaalisen elämäntavan tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2016, ja siihen osallistui 1036 iältään 15–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Norstat Finland Oy.

Näin Suomi asioi verkossa – TOP 10 *

1. Pankkiasioiden hoitaminen 80 % (naiset 81 %, miehet 79 %)
2. Terveyspalveluiden ajanvaraus 38 % (naiset 46 %, miehet 28 %)
3. Teleoperaattoriasioiden hoitaminen 32 % (naiset 27 %, miehet 37 %)
4. Vaatteiden tai jalkineiden osto 31 % (naiset 39 %, miehet 24 %)
5. Kaupankäynti nettihuutokaupoissa/nettikirpputoreilla (ei FB) 30 % (naiset 28 %, miehet 32 %)
6. Vakuutusasioiden hoitaminen 28 % (naiset 24 %, miehet 32 %)
7. Yritysten chat-asiakaspalveluiden käyttö 25 % (naiset 23 %, miehet 26 %)
8. KELA:n tukien hakeminen 21 % (naiset 22 %, miehet 19 %)
9. Liittyminen yritysten asiakasyhteisöön 18 % (naiset 18 %, miehet 18 %)
10. Kodin elektroniikkaostokset (ei matkapuhelimet/tabletit) 15 % (naiset 11 %, miehet 18 %)

* Tutkimuksen vastaajat, jotka ovat asioineet k.o. tavalla viimeisen kolmen kuukauden aikana

LIITTEET:
Yhteenveto keskeisistä tutkimustuloksista (tiedotteen lopussa)

Osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oy, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2015 oli 828,8 miljoonaa euroa ja liikevoitto 73,1 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business sekä @DNA_Palvelu ja Facebookissa.

DNA’s 5G now covers 40% of Finns in 98 cities and towns in total – see the latest towns with coverage and expansions planned for the summer18.5.2021 09:25:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network now covers as many as 40% of the Finnish population, or 2.2 million people, in a total of 98 towns and cities. The most recent towns linked to the network are Akaa, Askola, Joroinen, Juupajoki, Karkkila, Kaskinen, Kronoby, Pedersöre, Punkalaidun, Saarijärvi, Varkaus and Vihti. The network is constantly being expanded and dozens of base stations are opened every week across Finland. Construction of the Finnish Shared Network’s 5G coverage is also seeing quick progress.

DNA:n 5G kattaa nyt 40 % suomalaisista yhteensä 98 paikkakunnalla – tässä tuoreimmat verkkoon liitetyt kunnat ja kesän rakennuskohteet18.5.2021 09:25:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon väestöpeitto kattaa jo 40 % suomalaisista, eli yli 2,2 miljoonaa ihmistä, yhteensä 98 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Akaa, Askola, Joroinen, Juupajoki, Karkkila, Kaskinen, Kruunupyy, Pedersören kunta, Punkalaidun, Saarijärvi, Varkaus ja Vihti. Verkkoa rakennetaan tauotta, ja kymmeniä tukiasemia avataan viikoittain eri puolille Suomea. Myös Suomen Yhteisverkon 5G-rakentaminen etenee rivakasti.

Is TikTok replacing children’s morning cartoons? DNA’s statistics reveal a data spike indicating that the app has changed morning routines12.5.2021 09:30:00 EEST | Press release

TikTok, a relatively new social media application, is already one of the top users of data with its current number of users. This is revealed by DNA’s statistics. The high data consumption is explained by the app’s way of transmitting a continuous video stream. TikTok’s user profile is young, and it’s also the only social media app that shows a clear spike in usage between 7 a.m. and 8 a.m.

Korvaako TikTok jo lasten aamupiirretytkin? DNA:n tilastot paljastavat datapiikin, joka osoittaa sovelluksen muuttaneen aamurutiineja12.5.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Sosiaalisen median sovelluksista tuoreimpiin kuuluva TikTok on noussut jo nykyisillä käyttäjämäärillään datasyöppöjen mobiilisovellusten kärkikastiin. Asia selviää DNA:n tilastoista. Korkeaa datankulutusta selittää sovelluksen tapa välittää jatkuvaa videovirtaa. TikTokin käyttäjäprofiili on nuori, ja se on myös some-sovelluksista ainoa, jossa näkyy selvä käyttöpiikki kello 7 ja 8 välillä aamulla.