Tutkimus: noin joka kolmannella suomalaisella laskujen määrä ja velanotto lisääntyneet pandemian aikana

Suomalaisten kuluttajien usko oman talouden nykytilasta on valoisa. Silti 35 prosenttia suomalaisista sanoo laskujen määrän kasvaneen kuluvan vuoden aikana tuloja nopeammin ja kolmannes on lainannut rahaa tai ylittänyt luottokorttinsa limiitin maksaakseen laskunsa. Nähtäväksi jää miten paljon joulusesonkiin panostetaan rahallisesti ja kuinka vahvasti kestävän kehityksen trendi tulee näkymään siinä.

Noin joka kolmannella suomalaisella laskujen määrä ja velanotto lisääntyneet pandemian aikana.

Tuoreen Eurooppalaisen kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan koronakriisillä on pitkäaikainen vaikutus kotitalouksien kykyyn hallita omaa talouttaan. Moni on huolissaan kasvavista laskumääristä ja kyvystään huolehtia taloudellisista velvoitteistaan, kuten vuokranmaksusta, puhelin- tai luottokorttilaskuista. 35 prosenttia suomalaista sanoo laskujen määrän kasvaneen nopeammin kuin omien tulojen. Kolmannes suomalaisista sanoo lainanneensa rahaa tai ylittäneensä luottokorttinsa maksukyvyn maksaakseen laskut viimeisen puolen vuoden aikana, kun vastaava luku viime vuonna oli vielä 25 prosenttia.

Suomalaista 42 prosenttia kertoo jättäneensä yhden tai useamman laskun maksamatta eräpäivään mennessä kuluneen vuoden aikana ja heistä 66 prosentille se on ollut kertaluontoinen tapahtuma. Yleisimmät syyt maksamattomuuteen ovat, ettei rahaa juuri sillä hetkellä ollut (54 %) tai hetkellinen unohdus (42 %).

”Suomalaiset kuluttajat ovat pääsääntöisesti tunnollisia laskujen maksajia ja usein laskun maksamatta jättäminen on kertaluontoinen tapahtuma. Tutkimuksemme mukaan joka viidennellä on vähemmän kuin 10 prosenttia kuukausipalkasta jäljellä laskujen maksun jälkeen. Tässä ryhmässä korostuvat työikäiset 45-54 -vuotiaat sekä pienituloiset. Myös pandemian aiheuttama työttömyys esimerkiksi tapahtuma- ja ravintola-alalla on lisännyt maksuvaikeuksissa kamppailevien määrää. Viimeaikainen epävarmuus markkinoilla on hieman laskenut kuluttajien luottamusta ja osa kotitalouksista on todennäköisesti vaikeuksissa, jos hinnat nousevat ja palkat pysyvät ennallaan. Perintäkirjeen kolahtaessa postilaatikkoon kannattaa keskustella ja sopia maksuaikataulusta. Vaarallisena merkkinä ylivelkaantumisesta pidetään usein sitä, että otetaan lisää velkaa laskujen ja muiden velkojen maksuun”, muistuttaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

Onko joulu samanlainen kulutusjuhla kuin ennen?

Lähes kolmannes suomalaisista sanoo, ettei joulu tule olemaan koskaan samanlainen kuin ennen pandemiaa. Suhtautuminen kestävään kehitykseen on motivoinut suomalaisia pienentämään kulutustaan; 70 prosenttia naisista ja 57 miehistä ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa elääkseen yksinkertaisemmin ja karsiakseen tarpeetonta tavaraa. Suomalaisista 49 prosenttia sanoo tuntevansa olonsa joka vuosi epämukavammaksi kausialennusten aiheuttamattoman tarpeettoman tuhlauksen takia, kun Euroopassa vastaava luku on vain 28 prosenttia. 18 prosenttia suomalaisista uskoo velkataakkansa olevan korkeampi kuin koskaan ennen tulevan joulun jälkeen. Silti lapsiperheellisistä 22 prosenttia ottaa jouluna lisävelkaa selvitäkseen joulun menoista.

”Joulu lisää merkittävästi kulutusta, mutta trendinä näkyy se, että moni miettii omia kulutustottumuksiaan vastuullisuuden näkökulmasta”, lisää Iskala.

Tietoja tutkimuksesta

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutapatutkimus (European Consumer Payment Report) tutkii eurooppalaisten kuluttajien arkea; heidän kulutuskäyttäytymistään, maksukykyään sekä taloudenhallintaansa. Raportti perustuu Longituden 24 Euroopan maassa toteuttamaan ulkoiseen kyselyyn ja tutkimukseen.

Tutkimuksen kenttätyöt tehtiin 21.7. - 26.8.2021 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 24 012 kuluttajaa ja maakohtainen otanta on vähintään 1000 vastaajaa, joiden ikä on vähintään 18 vuotta. Tutkimuksen tulokset on painotettu vastaamaan maiden väestön sukupuoli- ja ikärakennetta.

Lataa Suomea koskeva raportti

Lataa European Consumer Payment Report 2021

Intrum Oy, Viestintä
puh: +358 46 5002 8693, sähköposti: viestinta@intrum.com

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Lataa
Sukupolvi X korostuu ikäryhmässä, joilla jää alle 10% kuukausituloista jäljelle laskujen maksun jälkeen.
Lataa
Yli joka viides vanhemmista ottaa lainaa joulua varten.
Lataa

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Intrumin tulos 202127.1.2022 15:39:48 EET | Tiedote

- Kausiluonteisesti vahva viimeinen vuosineljännes, omikron ei vaikuttanut liiketoimintaan - Jatkuva myönteinen talouskehitys inflaatiopaineista ja toimitusketjujen haasteista huolimatta - Merkittäviä asiakkuuksia ja asiakkuusvoittoja, mukaan lukien mullistava CMS-sopimus Isossa-Britanniassa - Tärkeimpien painopisteiden toteuttaminen; muutosohjelma ja orgaaninen kasvu - Toimeksiantojen siirtojen nopeuttaminen sekä lisääntynyt globaalien palvelukeskusten käyttö - Toimintajärjestelmän skaalautuvuus näkyy vahvana liikevaihdon kasvuna ja vakaana kustannuskehityksenä, mikä edistää kannattavuuden kasvua.

Suomalaisten säästäminen lisääntyi pandemian aikana - inflaation pelko kuitenkin varjostaa toipumista ja motivoi vahvistamaan taloustaitoja30.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Tänään julkaistun Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan suomalaiset kuluttajat uskovat eurooppalaisia todennäköisemmin oman taloutensa palaavan pandemiaa edeltäneeseen normaalitilaan. Suomalaisista 39 prosenttia sanoo, että koronapandemia on lakannut vaikuttamasta tai se ei ole koskaan vaikuttanutkaan negatiivisesti heidän talouteensa. Koko Euroopassa vastaava luku on 29 prosenttia. Silti huoli inflaatiosta varjostaa suomalaisten luottamusta omaan talouteen. Naisista yli 70 prosenttia pelkää hintojen nousun vaikuttavan taloudelliseen hyvinvointiinsa. Suomalaiset haluavatkin parantaa entisestään omia talouslukutaitojaan ja opettaa lapsilleen järkevää rahan käyttöä.

Yrityksillä ennätysvähän maksuviiveitä25.11.2021 11:31:23 EET | Tiedote

Suomen talous on elpymässä, yritysten luotonkysynnässä näkyy kasvua ja elinkeinoelämän luottamus on kohonnut erityisesti rakentamisessa, vähittäiskaupassa sekä teollisuudessa. Pitkään jatkuneen talouden vähäisen aktiivisuuden seuraukset näkyvät toistaiseksi edelleen yritysten maksuviiveissä, joita on tällä hetkellä ennätysvähän. Konkurssit ovat kuitenkin nousussa ja koronan aiheuttama talouden heilahdus ilmenee myös tavanomaista suurempana lopettavien yritysten määrinä.

Black Friday lähestyy - eurooppalainen tutkimus osoittaa, että lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa edistääkseen kestävää elämäntapaa23.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Kasvava kiinnostus kestävään kehitykseen näkyy suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja jo lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Vastuullisuus näkyy myös kuluttajien odotuksissa yrityksille; kolmasosa suomalaisista ja 41 prosenttia Z-sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin. Suomessa kestävän kuluttamisen trendin etunenässä ovat ostovoimaiset suuret ikäluokat, kun taas Euroopassa nuoret kuluttavat muita ikäluokkia vastuullisemmin.

Maailman säästöpäivää varjostavat koronakriisi ja kiihtyvä inflaatio - suomalaisten säästöhalut kuitenkin lähes huipussaan29.10.2021 15:35:45 EEST | Tiedote

Tuoreet uutiset koronapandemiasta, talouskasvun hidastumisesta ja inflaation kiihtymisestä varjostavat Maailman säästöpäivää, jota vietetään sunnuntaina, 31. lokakuuta. Suurin osa suomalaisista kuitenkin säästää säännöllisesti ja säästöhalut ovatkin tuoreimpien tietojen mukaan nyt lähes huipussaan. Säännöllisessä säästämisessä kunnostautuivat erityisesti nuoret, eläkeläiset ja miehet. Kiihtyvä inflaatio taas haastaa erityisesti asuntovelallisia varautumaan tilanteeseen.

Intrum AB - Osavuosikatsaus heinä-syyskuu 202121.10.2021 11:49:37 EEST | Tiedote

Koko neljänneksen ajan suotuisa taloudellinen ilmapiiri, jota tukivat asteittainen normalisoituminen, kulutuksen kasvaminen ja vahvat talouskasvunäkymät. Kausiluonteisesti maltillisempi vuoden 2021 kolmas vuosineljännes, erityisesti verrattuna poikkeuksellisen vahvaan, elpymiseen perustuvaan vuoden 2020 kolmanteen vuosineljännekseen. Korkea talouden aktiivisuus ja palveluidemme kasvava kysyntä, joka johtuu talouden elpymisestä ja kasvuodotuksista, mutta myös rahoituspalveluasiakkaiden tarpeesta hoitaa taseensa ennakoivasti. Muutosohjelma etenee suunnitellusti, kun globaalien toimipisteiden käyttöönotto on suunniteltua nopeampi ja toimeksiantojen siirtoja nopeutetaan.