Tutkimus: Pk-yrityksillä vain laimeita kasvutavoitteita – lähes 40 % hakee kasvua jo markkinoilla olevista tuotteista ja palveluista

KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen. Kuva KPY/Markus Aspegren Ei julkaisurajoituksia.

Osuuskunta KPY selvitti suomalaisten pk-yritysten kasvutavoitteita, jotka ovat eri barometrien mukaan jo vuosia olleet varsin maltillisia. Vain noin kymmenesosa pk-yrityksistä tavoittelee vähintään 10 %:n liikevaihdon vuosittaista kasvua.

– Pientä liikevaihdon kasvua tavoittelevissa yrityksissä korostuu merkitsevästi tuonti- ja vientiliiketoiminnan puute. Sen sijaan toimialoista palvelualalla on keskimääräistä enemmän hyvin vahvaa liikevaihdon kasvua tavoittelevia yrityksiä. Tähän syynä lienevät poistetut koronarajoitukset ja myös pandemian kausivaihtelu, KPY:n toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen kertoo.

Vastanneista yritysjohtajista ja omistajista 8 % ei hae lainkaan kasvua seuraavan kolmen vuoden aikana. Toisaalta noin kolmasosa yrityksistä tavoittelee seuraaville kolmelle vuodelle jo selvästi voimakkaampaa eli 11–30 % liikevaihdon kasvua.

– Alhaisia kasvutavoitteita selittänee synkentyneet tulevaisuuden näkymät. Vaikka yrittäjien huolta ymmärränkin, kannustaisin heitä myös näkemään tilanteen yli. Uudistus- ja kasvuhaluttomuudella yrittäjä saattaa syöstä itsensä pitkäaikaiseen laskukauteen, Lehikoinen varoittaa.

Liikevaihdon kasvua tavoittelevista yrityksistä lähes kaksi viidestä hakee kasvua ensisijaisesti sellaisten uusien tuotteiden tai palveluiden kautta, joita kilpailijoilla jo on.

– Valitettavasti aika alhaiseksi eli kymmeneen prosenttiin jää niiden yritysten määrä, jotka uskovat saavansa kasvua täysin uusista tuotteista tai palveluista. Kansainvälistymiseen usko on selvästi vahvempaa ja sitä kautta kasvua hakee noin viidennes yrityksistä.

Helsinki-Uusimaan yrittäjät ovat tutkimuksen mukaan alueista kaikista positiivisimpia kasvun suhteen. Sen sijaan Pohjois- ja Itä-Suomen luvut yllättävät.

– Pohjois- ja Itä-Suomesta löytyy eniten yrityksiä, jotka ovat asettaneet kaikista kovimmat kasvutavoitteet seuraavalle kolmelle vuodelle. Peräti 14 % tavoittelee yli 30 % kasvulukuja. Toisaalta alueilla on myös eniten nollakasvun määrittäneitä yrityksiä eli 13 %, Lehikoinen sanoo.

KPY:n tilaama tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Business Telebus -monitilaajatutkimusta. Tutkimuksen vastaajina olivat 300 ensisijaisesti toimitusjohtajaa/yrittäjää/omistajaa ja toissijaisesti talousjohdon edustajaa. Kohderyhmänä oli 5 - 249 työllistävät yritykset kaikilta toimialoilta valtakunnallisesti (pl. Ahvenanmaa). Tiedonkeruu tehtiin 11.4.-19.4.2022.

Lisätiedot:

Anssi Lehikoinen, KPY-konsernin toimitusjohtaja
p. 050 328 2648, sähköposti anssi.lehikoinen(at)kpy.fi

KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen. Kuva: KPY/Markus Aspegren. Ei julkaisurajoituksia.

KPY etsii aktiivisesti omistuskohteita kotimaisesta yrityskentästä. KPY on arvopohjainen, suomalaista omistajuutta tukeva kumppani, joka sitoutuu omistusyhtiöidensä jatkuvaan kehittämiseen.

Ydintoimintomme jakautuvat kahteen toisiaan tukevaan strategiaan, KPY Momentum -strategiaan ja KPY Nova - strategiaan, joilla molemmilla on vahva keskinäinen synergia liike-elämänvoiman vauhdittajana. Molemmat luovat omalla toiminnallaan lisäarvoa toisilleen.

Antti Haapakorvasta KPY:n edustajiston uusi puheenjohtaja; hallituksen kokoonpanoon ehdotettu muutoksia18.1.2023 09:30:24 EET | Tiedote

Osuuskunta KPY:n (”KPY”) edustajisto valitsi järjestäytymiskokouksessaan 17.1. edustajiston uudeksi puheenjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Antti Haapakorvan. 43-vuotias Haapakorva on kuopiolainen yritysjohtaja, Talentree Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja sekä muun muassa Kiho Oy:n hallituksen jäsen. Hän on toiminut KPY:n edustajiston jäsenenä vuodesta 2020 alkaen.

Kysely: Pk-yrityksille jääneet vieraiksi kasvurahoituksen muut instrumentit kuin tulorahoitus ja lainat23.11.2022 09:13:34 EET | Tiedote

Suomalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä (pk-yrityksistä) yli 60 % tähtää kasvuun tulorahoituksen kautta ja 31 % aikoo hyödyntää laina- tai pankkitakauksia. Suomalaisiin arvo- ja kasvuyhtiöihin sijoittavan KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen toteaa, että pk-yrittäjien suosimat rahoitusinstrumentit ovat linjassa yritysten maltillisten kasvutavoitteiden kanssa. Hän kuitenkin muistuttaa, että kansainvälisiä menestystarinoita syntyy harvoin pelkän tulorahoituksen turvin.