Tutkimus selvitti mobiiliverkkojen nopeudet 8 kaupungissa – katso tulokset!

DNA:n liittymällä saavutettiin suurin keskimääräinen latausnopeus seitsemässä kaupungissa kahdeksasta Omnitele Oy:n tuoreessa mittauksessa. Tiedonsiirtonopeuksia vertailtiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. 5G-verkkojen yleistyttyä kaikkien operaattoreiden mitatut keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet olivat myös kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla.

DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti jo noin 70 % suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa yli 3,8 miljoonaa ihmistä 163 kunnan alueella. Kuva: DNA

Omnitelen tuore tutkimusraportti on julkaistu, ja sen voi ladata tämän tiedotteen lopussa olevasta linkistä. Raportin mukaan 5G-verkkojen rakentaminen on parantanut mitattuja tiedonsiirtonopeuksia, ja mitatut kesimääräiset tiedonsiirtonopeudet olivat myös kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla.

"Suomalaiset käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa*, mikä edellyttää myös nopeita yhteyksiä. Säännöllisin mittauksin ja testauksin voidaan varmistaa, että tiedonsiirtonopeudet kehittyvät oikeaan suuntaan. DNA on toistuvasti menestynyt erinomaisesti Omnitelen mittauksissa. Tuoreimpien mittausten mukaan DNA:n liittymän keskimääräinen latausnopeus oli suurin seitsemässä mitatussa kaupungissa kahdeksasta", sanoo DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.

"Esimerkiksi Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla tehdyissä mittauksissa DNA:n liittymän keskimääräinen latausnopeus oli reilusti yli 30 prosenttia toiseksi tullutta kilpailijaa nopeampi. Lahdessa ero oli vieläkin suurempi. Siellä DNA:n liittymän keskimääräinen latausnopeus oli peräti yli 50 prosenttia nopeampi kuin toiseksi tulleella kilpailijalla", summaa Kamtsan.

Suurin keskimääräinen latausnopeus saavutettiin DNA:n liittymällä

DNA:n liittymä ylsi myös koko vertailumittauksen suurimpaan keskimääräiseen latausnopeuteen, 588 Mbit/s. Elisan liittymällä saavutettiin toiseksi suurin keskimääräinen tiedonsiirtonopeus, 460 Mbit/s, ja Telian liittymällä kolmanneksi suurin, 413 Mbit/s. Tulokset on esitetty aluekohtaisina keskiarvoina, sekä koko mittauksen keskiarvona. Tiedonsiirtonopeudet ja operaattoreiden keskinäinen järjestys vaihtelivat paikkakohtaisesti mitattujen alueiden sisällä.

Käyttäjäkokemuksen kannalta latausnopeus, eli tiedonsiirtonopeus tukiasemalta päätelaitteeseen päin, on yksi tärkeimmistä tunnusluvuista, sillä tyypillisesti suurin osa mobiiliverkkojen liikenteestä suuntautuu verkosta käyttäjään päin.

"Nopea netti on yksi sujuvan arjen perusedellytyksistä. Mitä nopeampi yhteys on, sitä nopeammin erilaiset verkkosisällöt latautuvat. Monessa kodissa mobiiliverkon käyttö ei rajaudu vain puhelimeen, vaan myös koko kodin netti hyödyntää mobiiliverkkoa. Nopean netin avulla hoituvat niin työt, yhteydenpito, päivittäiset askareet kuin viihdesisältöjen kulutus ja pelaaminenkin", toteaa Kamtsan.

"Omnitelen mittauksissa käytettyjen 5G-puhelinliittymien lisäksi tarjoamme nopeita 5G-nettilittymiä kodin yhteyksiksi sekä eri mobiililaitteisiin. Erityisen suosittu on ollut pientaloille suunniteltu takuunopea DNA Koti 5G. Tämä kiinteä ruuhkattoman 5G-kaistan mahdollistava nettiyhteys on saanut pientaloasukkailta todella hyvän vastaanoton", kertoo Kamtsan.

Omnitelen tutkimuksessa vertailtiin DNA:n, Elisan ja Telian kotimaisten matkaviestinverkkojen tiedonsiirtonopeuksia Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. Kesä-heinäkuussa tehtyihin mittauksiin valittiin kultakin operaattorilta nopeimman tiedonsiirtoyhteyden tarjoava matkapuhelinliittymä. Mittauksissa käytettiin edistyksellisiä 5G-kykyisiä älypuhelimia.

DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti jo noin 70 % suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa yli 3,8 miljoonaa ihmistä 163 kunnan alueella. Verkkoa sekä parannetaan että laajennetaan jatkuvasti, ja ajankohtainen peittokartta sekä lisätietoa verkosta ja puhelinmalleista on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G.

Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

*) Lähde: Tefficientin raportti 11/2021. Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa https://tefficient.com/back-to-normal-or-will-5g-push-the-envelope/

Omnitelen tutkimus mobiiliverkkojen tiedonsiirtonopeuksista, 7/2022. Tutkimus toteutettiin kahdeksassa kaupungissa: Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. DNA:n liittymän keskimääräinen latausnopeus oli suurin seitsemässä kaupungissa kahdeksasta. Mitatut latausnopeudet vaihtelivat alueittain. Tulokset on esitetty aluekohtaisina keskiarvoina sekä koko mittauksen keskiarvona. Lisäksi tiedonsiirtonopeudet ja operaattoreiden keskinäinen järjestys vaihtelivat paikkakohtaisesti mitattujen alueiden sisällä.

Oy Omnitele Ab on vuonna 1988 perustettu itsenäinen mobiiliverkkojen toimintaan ja niiden kehitykseen erikoistunut konsulttiyhtiö. Omnitelen omistaa joukko suomalaisia pääomasijoittajia ja operaattoreita, mukaan lukien DNA Oyj ja Elisa Oyj. Omnitelellä on kattava kansainvälinen kokemus mobiiliverkkojen vertailututkimuksista.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Five tips for a smart-device-free day – “It’s a good idea to stop for a day and think about your relationship with that device”28.9.2022 08:10:00 EEST | Press release

This coming Sunday, October 2nd, will be a Disconnect Day in Finland. The Disconnect Day is a theme day organised by DNA that focuses on the importance of spending time together face to face and encourages everyone who can to deliberately put their devices aside. The Disconnect Day is inspired by a survey that found that Finns generally want to reduce the time they spend on smart devices. Five families tested the Disconnect Day concept in advance and found it has significant positive effects, such as a greater sense of restfulness.

Viisi vinkkiä älylaitteettoman päivän viettoon – “On hyvä edes päiväksi pysähtyä miettimään omaa suhdetta siihen laitteeseen”28.9.2022 08:10:00 EEST | Tiedote

Tulevana sunnuntaina 2. lokakuuta vietetään Suomessa Älyvapaapäivää. Kyseessä on läsnäolon merkitystä korostava DNA:n toteuttama teemapäivä, joka kannustaa kaikkia mahdollisuuksiensa mukaan laittamaan älylaitteet kyseisenä päivänä tarkoituksellisesti sivuun. Taustalla on tutkimuksesta ilmennyt suomalaisten tahtotila vähentää älylaitteilla käytettyä aikaa. Viisi perhettä testasi Älyvapaapäivän viettoa ennakkoon ja havaitsi siinä keskeisiä positiivisia vaikutuksia, kuten levollinen olotila.

Smart devices and networks are needed to make everyday life as easy and straightforward as possible. On the other hand, the amount of time we spend on smart devices and the effects of excessive use have been the subject of a long and protracted public conversation. DNA has studied people’s attitudes towards the use of smart devices and found that as much as 44 per cent of Finns feel that they spend too much time on their devices. To give us all a good reason to focus on what is in front of us instead of on our smart devices at least once a year, DNA is encouraging everyone who can to take a Disconnect Day on the 2nd of October and deliberately put their devices aside.

Tutkitusti lähes puolet suomalaisista kokee käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla – Älyvapaapäivä kannustaa keskittymään läsnäoloon16.9.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Älylaitteita ja verkkoja tarvitaan, jotta arki olisi mutkatonta ja sujuvaa. Toisaalta älylaitteilla vietettävän ajan määrästä ja liiallisen käytön vaikutuksista on käyty jo paljon keskustelua. DNA tutki älylaitteiden käyttöön liittyviä asenteita, ja peräti 44 prosenttia suomalaisista kokee viettävänsä liikaa aikaa laitteiden äärellä. Jotta älylaitteettomaan läsnäoloon olisi ainakin kerran vuodessa hyvä syy, DNA kannustaa kaikkia, joille se on mahdollista, viettämään 2.10. Älyvapaapäivää ja laittamaan tarkoituksellisesti laitteet sivuun.

DNA to try fully location-independent recruitment – personnel will also be allowed to work abroad for four weeks15.9.2022 07:00:00 EEST | Press release

DNA is taking another step towards more freedom the company is experimenting in the technology and IT departments with a recruitment and working model that is completely independent of the location in Finland. Additionally, the possibility of working from abroad will be extended to four weeks. The reforms are based on DNA’s new employer promise to be a human and one-of-a-kind workplace for all DNA employees.