TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.

Maksuviiveriskin odotetaan kasvavan seuraavien 12 kuukauden aikana

Euroopan järjestelmäriskikomitea varoitti huhtikuussa 2021 yritysten maksukyvyttömyyksien "tsunamista", kun hallitusten kriisiajan tuki lopetetaan. Komitea vaati kohdennettua politiikkaa, jolla autetaan velkojen kanssa kamppailevia, muuten elinkelpoisia yrityksiä. Nämä huolenaiheet näkyvät Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatun kyselytutkimuksen suomalaisissa tuloksissa: yli puolet (51 prosenttia) suomalaisyrityksistä kokee olleensa onnekkaita selviydyttyään koronakriisin vaikutuksista liikevaihtoon ja kassavirtaan vuonna 2020. Seitsemän kymmenestä (71 prosenttia) odottaa maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan seuraavien 12 kuukauden aikana, mikä on viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin Euroopassa keskimäärin.

Valtion tuki ja tilapäiset lakimuutokset yhdessä monien tahojen tarjoamien joustavampien maksuehtojen kanssa on tukenut yritysten maksuvalmiutta. Nämä tekijät ovat kuitenkin todennäköisesti myös piilottaneet yritysten taloudellista todellisuutta. Kun taloudellinen toimeliaisuus käynnistyy uudelleen, näennäisesti terveet yritykset voivat nopeasti joutua maksuvalmiuspulaan”, Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala arvioi.

Yritysten luottotappiot kasvoivat edellisvuodesta

Kolme kymmenestä suomalaisyrityksestä sanoo luottotappioidensa kasvaneen vuonna 2020 verrattuna vuoteen 2019 ja 42 prosenttia uskoo, että maksuviiveet ovat aito riski oman liiketoiminnan kestävälle kasvulle. Yrityksistä jopa 70 prosenttia sanoo, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi niiden kestävyyskehitystä.

Iskalan mukaan useimmat yritykset ovatkin tavalla tai toisella ottaneet ennakoivamman lähestymistavan maksuvalmiuteen: ”Jopa kuusi kymmenestä yrityksestä on huolestuneempi kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Maksuehtoja on jo lähdetty tiukentamaan ja maksuviiveet ovat Suomen yrityskentässä kaventuneet viime vuodesta keskimäärin lähes 30 prosenttia. Toimialojen välillä on tässä toki suurta eroa. Ilmiön taustalla on todennäköisesti halu varmistaa kassavarojen riittävyys.

Tulevaisuuteen suhtaudutaan innokkaammin kuin moneen vuoteen

Pandemian aiheuttamasta epävarmuudesta huolimatta 43 prosenttia suomalaisista yrityksistä suhtautui kasvuun ja tulevaisuuteen innokkaammin kuin moneen vuoteen. Esimerkiksi suomalaisista pk-yrityksistä 44 prosenttia on nopeuttanut liiketoimintansa digitalisaatiota pandemian johdosta, mikä on 5 prosenttia enemmän kuin Euroopassa keskimäärin.

Alkuvuodesta näkymät yrityksissä olivat erittäin synkät, vaikka silloinkin osa yrityksistä näki valoa tunnelin päässä. Nyt suurin osa yrityksistä katsoo, että pahin on ohi. Positiivisuus näkyy myös Elinkeinoelämän luottamusindikaattoreista, jotka ovat pääosin nousseet viime kuukausina pandemiaa edeltäville tasoille ja jopa korkeammalle. Luotonanto asuntopuolella on vilkasta ja velkaantuminen vakuudettomien luottojen osalta on kasvussa. On silti syytä kysyä, liittyvätkö positiiviset odotukset kasvuun vai palautumiseen. Talouden piristymisestä huolimatta tulevat luottoriskit joka tapauksessa kasvamaan”, Iskala tiivistää.

European Payment Report lyhyesti:

• Intrumin European Payment Report eli yritysten maksutaparaportti arvioi vuosittain yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä riskejä.
  • Intrum on julkaissut yritysten maksutaparaporttia jo vuodesta 1998 alkaen. Nyt ilmestynyt Suomea koskeva raportti on järjestyksessä seitsemäs.
  • Vuosittaisen raportin tuottaa ulkoinen tutkimuslaitos - Longitude - joka kerää tietoja samanaikaisesti 29 Euroopan maasta. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui 11 187 yritystä 11 teollisuudenalalta Euroopasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää.
  • Tutkimuksen kenttätyö on tehty 26.1.-16.4.2021 välisenä aikana.
  • European Payment Report 2021 julkaistiin 16.6.2021 osoitteessa www.intrum.com/epr2021 ja Suomen osio julkaistiin 17.6.2021 osoitteessa www.intrum.fi/epr2021

Muu lähde: Elinkeinoelämän keskusliitto -> talouden tilannekuva

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Intrum AB - Osavuosikatsaus heinä-syyskuu 202121.10.2021 11:49:37 EEST | Tiedote

Koko neljänneksen ajan suotuisa taloudellinen ilmapiiri, jota tukivat asteittainen normalisoituminen, kulutuksen kasvaminen ja vahvat talouskasvunäkymät. Kausiluonteisesti maltillisempi vuoden 2021 kolmas vuosineljännes, erityisesti verrattuna poikkeuksellisen vahvaan, elpymiseen perustuvaan vuoden 2020 kolmanteen vuosineljännekseen. Korkea talouden aktiivisuus ja palveluidemme kasvava kysyntä, joka johtuu talouden elpymisestä ja kasvuodotuksista, mutta myös rahoituspalveluasiakkaiden tarpeesta hoitaa taseensa ennakoivasti. Muutosohjelma etenee suunnitellusti, kun globaalien toimipisteiden käyttöönotto on suunniteltua nopeampi ja toimeksiantojen siirtoja nopeutetaan.

Koronapandemian vaikutukset ikääntyneen talouteen keskimääräistä vähäisemmät1.10.2021 10:03:09 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset suomalaisiin ovat olleet epätasaiset. Yhteiskunnan kovimman taloudellisen paineen alla ovat olleet nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Skaalan toisessa päässä on joukko, joihin talouden myllerryksen vaikutus on ollut vähäinen - ikääntyvät suomalaiset.Yli 65-vuotiaiden suomalaisten taloudellinen tilanne onkin säilynyt koronapandemian aikana pääosin ennallaan.

Analyysi: Talouden piristyessä pienet yritykset edelleen alttiina maksuhäiriöille25.8.2021 10:27:34 EEST | Tiedote

Talouden piristyminen ei monessa yrityksessä vielä näy. Intrumin tuoreesta yritysanalyysista selviää, että pitkään jatkunut matala talouden aktiviteetti vaikuttaa edelleen; yritysten maksuviiveet jatkoivat laskuaan vuoden toisella kvartaalilla koko maassa ja lähes kaikilla toimialoilla. Kun ennakoitu talouskasvu lähtee kunnolla käyntiin ja yritysten taloudellinen aktiivisuus lisääntyy, myös maksuviiveet kääntyvät nousuun. Erityisesti pienillä yrityksillä voi olla edessään haastavia aikoja.

Kouluilla ratkaiseva rooli taloustaitojen opettamisessa haavoittuvassa asemassa oleville nuorille6.8.2021 13:53:51 EEST | Tiedote

Suomalaiset nuoret oppivat rahankäytön yleensä vanhemmiltaan. Koulujen rooli tulee tärkeysjärjestyksessä seuraavana. Ratkaisevaksi koulujen rooli muuttuu silloin, kun nuori on jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa eikä oppia kotoa ole saatavissa. Merkittävä määrä nuoria jää edelleen taloustaidoissa väliinputoajiksi; riittävästi tietoa oman talouden hoitamiseen ei saa ja apua pitää hakea ulkopuolisilta tahoilta. Halua omien taloustaitojen parantamiseen kuitenkin on ja koronakriisin aiheuttama epävarmuus on sitä vain lisännyt.

Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 202122.7.2021 14:57:48 EEST | Tiedote

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.