Tympeät tytöt – Aikuistumisriittejä -sarjakuvakirjan mesenaattikampanja on nyt käynnissä

”Mä olen oppinut olevani tyttö. Ja se tarkoittaa, että mun keho on kaikkea muuta kuin henkilökohtainen asia.”

Tympeät tytöt – Aikuistumisriittejä -sarjakuvakirja räjäyttää normikritiikillään määritelmät siitä, millaisia tyttöjen kuuluu olla. Värejä ja vastarintaa pursuavat sarjakuvat iskevät tyttöyden kipupisteisiin, kuten hoivavastuuseen, seksuaalisen väkivallan pelkoon ja kulttuurikentän mieskatseeseen.

Tympeät tytöt eivät etsi syntipukkia, vaan joutuvat kerta toisensa jälkeen toteamaan, että asenteet elävät kaikkialla yhteiskunnassamme, myös heissä itsessään. Kirja on armoton ja tärkeä teos ahtaista asenteista ja arvoista, kehosta ja ulkonäöstä, pelosta ja miellyttämisen halusta. Se on elintärkeää kapinaa ja niin samastuttavaa siksi, että se on totta. Tympeät tytöt – Aikuistumisriittejä ilmestyy 9.8.2021.

Tympeät tytöt -mesenaattikampanja on käynnissä 3.-30.5. välisen ajan. Mesenaattisivuilta voit ostaa vastikkeita, joiden avulla osallistut kirjan tuotantokuluihin sekä tuet Tympeitä tyttöjä ja taiteilija Riina Tanskasta. Vastikkeiden joukosta löydät muun muassa Tympeät tytöt x Makia -kangaskassin, Riina Tanskasen originaalin taideteoksen, Tympeät tytöt – Aikuistumisriittejä -sarjakuvakirjan sekä Riina Tanskasen vetämän luennon yrityksellesi tai oppilaitoksellesi. Tule mukaan levittämään Tympeiden tyttöjen sanomaa ja raivaamaan tytöille lempeämpää maailmaa.

Riina Tanskanen on taiteilija, yhteiskunnallinen ajattelija ja kansansivistäjä, joka syttyy kirjastoista ja ihmisoikeuksista.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:
emmi-julia.lepisto@intokustannus.fi, 0409135292

Muuta ajankohtaista:

Tervetuloa Zoomiin (terassikahvikelejä odotellessa) kuulemaan Innon kesän ja syksyn 2021 kirjauutuksista. Jenni Valpio & Riikka Kämppi esittelevät lyhyesti Innon uutuuskirjat ja vastaavat toimittajien kysymyksiin tiistaina 18.5. klo 14-15. Tilaisuuteen pääsee osallistumaan tästä ja Innon katalogiin pääset tutustumaan tästä.

"Muuttoliike murroksessa" selvittää, miten muuttoliikkeeseen ja turvapaikanhakijoihin liittyviä mielikuvia luodaan ja millä tavoin ne ruokkivat ennakkoluuloja16.4.2021 09:24:45 EEST | Tiedote

Lööpit pakolaisaalloista, kartat Eurooppaan hyökyvistä siirtolaisvirroista, uhkakuvat maahantunkeutujista ja puheet elintasosurffareista ovat tuttuja viime vuosilta. Todellisuudessa valtaosa pakolaisista on kuitenkin lähellä kriisialueita, muualla kuin Euroopassa. Sanat, kuvat ja kehystykset vaikuttavat vahvasti siihen, miten asiat koetaan ja kuinka niistä keskustellaan ja päätetään.