Työntekijän verotukseen keppiä ja vähän porkkanaa

Hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ansiotuloverotusta kevennetään 200 miljoonalla eurolla. Kevennys kohdistetaan pieni- ja keskituloisille palkansaajille, eläketulon saajille sekä etuustulojen saajille. Toisaalta työntekijöiden osuus työn sivukulujen kustannuksista kasvaa ensi vuonna edellisen hallituksen tekemän kilpailukykysopimuksen takia, mikä käytännössä kiristää työn verotusta. Myös suurimmista ansiotuloista perittävän solidaarisuusveron voimassaoloa jatketaan hallituskauden loppuun saakka.

"Hallituksen linjaama maltillinen ansiotuloverotuksen kevennys on positiivinen toimi ottaen huomioon Suomen kansainvälisesti korkean ansiotuloverotuksen tason. Lisätoivomuksena olisi, että mikäli Suomi ajautuu taantumaan, olisi hallitus valmis elvyttämään nimenomaan verohelpotusten kautta”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Elokuussa 2020 voimaan tulevat polttoaineverojen korotukset lisäävät monen työntekijän työmatkakustannuksia. Lisäksi asuntolainan korkojen vähennysoikeutta pienennetään edelleen. Työntekijöiden verotusta kiristävät myös kotitalousvähennyksen leikkaukset.

“Kotitalousvähennys synnyttää taloudellista aktiviteettia ja työtä. Kotitalousvähennyksen leikkaukset kohdistuvat ikävästi esimerkiksi työssäkäyviin lapsiperheisiin, jotka käyttävät muun muassa siivous- ja lastenhoitopalveluita. Kotitalousvähennyksen säilyttäminen ennallaan olisi perusteltua myös harmaan talouden ehkäisemisen kannalta”, Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää katsoo.

Ulkomailta palkatun hyvätuloisen työntekijän verotus kevenee, kun ansiotulon lähdeveroprosentti lasketaan nykyisestä 35 %:sta 32 %:iin.

”Osaavan työvoiman puute on monelle yritykselle merkittävä ongelma ja siksi on oltava riittäviä kannusteita osaajien houkuttelemiseksi ulkomailta Suomeen. Työperäisen maahanmuuton edistämisellä Suomeen voidaan saada uusia veronmaksajia samalla parantaen väestöllistä huoltosuhdetta”, Kotamäki toteaa.

Osaamisen vahvistamiseksi hallitus toteuttaa listaamattomien kasvuyritysten henkilöstön palkitsemista koskevan lainsäädäntöuudistuksen 1.7.2020 alkaen. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää pitää uudistusta toivottuna.

”Palkitsemisen verotuksessa tulisi ottaa paremmin huomioon työntekijän veronmaksukyky. Nykyisin etu työsuhdeoptiosta katsotaan sen verovuoden tuloksi, kun verovelvollinen saa tai hankkii kohteena olevat osakkeet tai osuudet. Tällöin työntekijä voi joutua rahoittamaan veronmaksun lainalla, mikä voi muodostua palkitsemisen esteeksi. Veronmaksuhetkeä tulisikin lykätä”, Kujanpää toteaa.

Pakkanen voi tehdä hallaa putkille vanhoissa taloissa – vältä putkirikot tavarantarkastajan vinkeillä  14.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että jo kymmenen asteen pakkaset voivat aiheuttaa ongelmia putkistoille vanhoissa taloissa ja pientaloissa. Jäätymiset alkavat kuitenkin useammin silloin, kun pakkasta on parikymmentä astetta. LVI-alaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Arto Krootila kertoo vinkit putkirikkojen ehkäisemiseen.

Keskuskauppakamari: Lopputulos ratkaisee, mikä maa selviää koronasta voittajana – rokotusjärjestys ei saa olla hidaste12.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vaikka Suomi on pärjännyt maailmanlaajuisesti tarkasteltuna covid-19:n kanssa hyvin, lopputulos eli yhteiskunnan avautuminen ja normaalin elämän jatkuminen on se, mikä lopulta ratkaisee. Jos Suomi tulee koronasta ulos muita maita myöhemmin, ei alun hyvällä menestyksellä koronan hoidossa ole mitään merkitystä, muistuttaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Tavarantarkastuksia kysyttiin aiempaa enemmän koronavuonna 2020 - etenkin sisäremontit työllistivät tavarantarkastajia31.12.2020 08:50:00 EETTiedote

Noin kolmannes Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista hyväksytyistä tavarantarkastajista (HTT) kertoo tarkastuskyselyiden lisääntyneen koronavuonna. Kuluneen vuoden aikana tarkastuksia tehtiin erityisesti kodissa tehtyihin remonttityösuorituksiin. Myös ajoneuvoissa ja koneissa olleita vikoja ja niiden aiheuttajia selviteltiin tavarantarkastajan avulla.

Kauppakamarien koronakyselyt: Koronavuosi kohteli toimialoja eri lailla – majoitus- ja ravitsemusalalla synkintä, teollisuus ja kauppa pärjäsivät keskimääräistä paremmin, rakentaminen vasta odottaa huonoimpia aikoja30.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronavuosi kohteli yrityksiä ja toimialoja eri tavoin. Koronaepidemian takia hyvin iso osa yrityksistä on ollut vaikeuksissa, mutta toiset vielä suuremmissa vaikeuksissa kuin toiset. Kauppakamareiden maalis-joulukuun aikana jäsenyrityksille tekemistä laajoista kyselyistä selviää, että epidemia on kohdellut kaltoin erityisesti pieniä yrityksiä kaikilla toimialoilla. Toimialoista pahimpia kärsijöitä on ollut majoitus- ja ravitsemusala.