YTK

Työttömyys alle kuudessa prosentissa, mutta uusien hakemusten määrä kasvaa

Suomen suurin työttömyyskassa YTK arvioi, että ensihakemusten määrän kasvu viittaa työttömyyden nousuun loppuvuodesta.

Yleinen työttömyyskassa YTK:n työttömyys oli syyskuussa 5,7 %. Työttömyysaste laski selvästi, elokuussa se oli 6,6 %.

YTK:n jäsenistön työttömyys on nyt samalla tasolla kuin syksyllä 2019 ennen koronapandemian alkua. Vuosi sitten, syyskuussa 2021, YTK:n työttömyysaste oli 7,2 %, eli puolitoista prosenttiyksikköä nykyistä korkeampi.

“Työttömyydessä ollaan edelleen selvästi vuodentakaista tasoa alempana. Eniten on laskenut 56–68-vuotiaiden työttömyys. Siellä on myös selvästi eniten laskuvaraa, sillä ikäluokan työttömyys on yhä yli kaksinkertaisella tasolla nuorempiin nähden”, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen.

YTK:lle saapui syyskuussa yhteensä 39 999 hakemusta. Tämä on 7123 hakemusta vähemmän kuin elokuussa, jolloin hakemuksia saapui 47 122 kappaletta.

Ensihakemusten määrä kasvanut

Ensihakemuksien määrä eli alkaneen työttömyyden tai lomautuksen vuoksi tehtyjen päivärahahakemusten määrä on YTK:lla kasvanut heinäkuusta alkaen.

Ensihakemusten määrä kesän ja alkusyksyn aikana on ollut noin 10–15 % korkeampi viime vuoteen verrattuna. Hakemusten perusteella nousu johtuu työttömyydestä, sillä lomautusten perusteella tehtyjen ensihakemusten määrä ei ole vastaavalla tavalla kasvanut.

”Ensihakemusten kehitys on merkittävä mittari. Kun ensihakemusten määrä kasvaa muutaman kuukauden ajan, se tyypillisesti ennakoi työttömyyden nousua. Kokonaisuuteen nähden muutokset ovat nyt kuitenkin sen verran pieniä, että akuuttia syytä huoleen ei ole”, Auli Hänninen kertoo.

Kokonaisuutena hakemusmäärät ovat viime vuoteen verrattuna laskeneet noin 15–20 %.

“Viime vuonna jatkohakemuksissa näkyi vielä koronan vaikutus, mikä nostaa eroa verrattuna tähän vuoteen. Jatkohakemusten määrän lasku on nyt syksyn mittaan kuitenkin hidastunut, mikä voi viitata siihen, että työttömyysasteen pohja alkaa olla näkyvissä. YTK:ssa tyypillinen työttömyysasteen trendi on nouseva vuoden vaihdetta kohden, mikä osaltaan selittää hakemusmäärien laskun hidastumista” Hänninen avaa.

YTK

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee noin 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytk.fi

Lue lisää julkaisijalta YTK

YTK Työelämän Lakikaveri auttanut jopa 10 000 asiassa viime vuonna12.1.2023 07:35:00 EET | Tiedote

Jopa 10 000 YTK Työelämä ry:n jäsentä sai viime vuonna apua työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä Lakikaveri-palvelusta. Asioista suurin osa selviää jo ensimmäisellä soitolla ja noin 10 % tapauksista jatkuu tarkempaan selvittelyyn. Lakikaveri-palvelussa halutaan tarjota YTK:n jäsenille helposti ja edullisesti asiantuntevan juristin apu. Tavoite on löytää sovinto ja nopea ratkaisu työsuhteiden yleisimpiin pulmiin. Useimmiten kyse on palkoista tai työsuhteen päättymiseen liittyvistä aiheista.