Työttömyys ennätysalhaalla, yli 55-vuotiaiden työttömyys laskenut selvästi

Heinäkuun työttömyys YTK:n jäsenistössä oli 5,6 %. Edellinen näin matala luku on syksyltä 2019. Etenkin yli 55-vuotiaiden työttömyys laski kesällä. Toisaalta uusia hakemuksia saapui heinäkuussa paljon ennusteita enemmän.
Työttömyys on laskenut nopeimmin yli 55-vuotiaiden keskuudessa.

Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenten työttömyysaste oli heinäkuussa 5,6 %. Kesäkuussa työttömyys oli 6,0 %. Vuosi sitten YTK:n työttömyysaste oli 8,0 %, josta on tultu alas 2,4 prosenttiyksikköä.

Työttömyys on ollut näin alhaalla viimeksi vuoden 2019 syyskuussa. Korona-ajan huipusta 13,6 % (heinäkuu 2020) työttömyysaste on laskenut jopa kahdeksan prosenttiyksikköä.

Työttömyys aleni kaikissa ikäryhmissä. Voimakkainta lasku oli yli 55-vuotiaissa; heidän työttömyytensä oli heinäkuussa 11,4 % ja on laskenut maaliskuusta jopa 5,2 prosenttiyksikköä.

Myös vuodentakaiseen verrattuna yli 55-vuotiaiden työttömyys on laskenut reippaasti, 3,7 prosenttiyksikköä eli lähes kolmanneksella viime vuoden heinäkuusta.

”On ilahduttavaa, että työttömyys laskee vanhemmasta päästä, vaikka osa siitä selittyykin kausivaihtelulla. Vielä viime vuoden keväällä yli 55-vuotiaiden työttömyys oli kahdessakymmenessä prosentissa, nyt ollaan jo melko lähellä kymmentä prosenttia”, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen

Ensihakemuksia poikkeuksellisen paljon

Vaikka työttömyys on nyt alhaalla, on YTK:lla riittänyt kesällä töitä hakemusten kanssa. Niitä on aiheuttanut etenkin ensihakemusten suuri määrä, sillä alkavan työttömyyden vuoksi tehdyt hakemukset ovat olleet kasvussa.

”Heinäkuussa tuli yli tuhat hakemusta enemmän kuin ennustimme. Elokuun alku on kuitenkin vaikuttanut taas melko normaalilta hakemusten määrän suhteen”, Auli Hänninen sanoo.

Lapin työttömyys 9,8 %, Pohjanmaan vain 3,5 %

Yhdenkään maakunnan työttömyys ei YTK:lla ollut heinäkuussa yli 10 %:n rajan. Lapin työttömyys oli korkeimmalla, 9,8 %:ssa.

Pohjanmaan maakunnassa työttömyysaste oli vain 3,5 % ja Ahvenanmaalla vielä tätäkin matalampi, 2,7 %.

Maakunnista työttömyys laski eniten Etelä-Savossa. Siellä työttömyys aleni kesä-heinäkuun välillä 1,6 prosenttiyksikköä (8,4 % -> 6,7 %). Uudellamaalla työttömyys ei heinäkuussa enää laskenut. Tätä selittää etenkin Uudenmaan työttömyyden jo ennestään matala taso, 4,8 %.

Tiedot selviävät YTKBarometrista, joka luotaa kuukausittain Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenistön työttömyyttä. Yli puolen miljoonan jäsenen YTK on Suomen suurin työttömyyskassa.

Työttömyys on laskenut nopeimmin yli 55-vuotiaiden keskuudessa.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka neljännen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.

Työelämän muutos näkyy koulutustarjonnan käytössä – Tekoäly otti exceliltä kärkipaikan YTK Työelämän jäsenten verkkokirjastossa7.2.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Uudet tiedot ja taidot ja erityisesti tekoäly kiinnostivat ennätyksellisen monia YTK Työelämä ry:n jäseniä vuonna 2023. Työelämän verkkokoulutuskirjastoon rekisteröityi useita tuhansia uusia käyttäjiä ja koulutussisältöjä katsottiin kymmeniätuhansia kertoja. Monet pohtivat juuri nyt esimerkiksi tekoälyn vaikutuksia työhön.

Työsuhteisiin liittyvän neuvonnan tarve kasvanut – YTK Työelämä on tarjonnut oikeudellista apua jäsenille jo yli kymmenen vuotta30.1.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Kymmenen vuotta sitten YTK Työttömyyskassan jäsenille tarkoitettu yhdistys, YTK Työelämä, alkoi tarjota jäsenilleen työsuhteisiin liittyvää neuvontaa puhelimitse. Puheluita on vuosien mittaan puhuttu kiihtyvällä tahdilla, vuonna 2023 yli 16 000 kertaa. Matalalla kynnyksellä saatavalle palvelulle on tarvetta, koska työelämään liittyvät ongelmatilanteet tuntuvat vaikeilta ja tulevat usein yllättäen.