Tyypin 2 diabetes muuttuu edetessään tyypin 1 diabetekseksi

Niin sanottu aikuisiän diabetes alkaa edetessään usein muistuttaa lapsuusiässä alkavaa diabetesta. Etenevää sairautta ei aina voi pysäyttää edes täydellisellä elämäntapamuutoksella.

Aikuisiän diabeteksena tunnettua tyypin 2 diabetesta sairastaa jo puoli miljoonaa suomalaista. Heistä noin 150 000 ei tiedä sairaudestaan. Huonosti tiedetään myös se, että tyypin 2 diabetes on etenevä sairaus. Jos sairauden etenemistä ei saada pysäytettyä, se alkaa vähitellen muistuttaa yleensä lapsuusiässä puhkeavaa tyypin 1 diabetesta.

Konkreettisesti kysymys on siitä, että tyypin 1 diabeetikoilla haima ei eritä lainkaan insuliinia, kun taas tyypin 2 diabeetikoilla insuliinin tuotanto ja kehon kyky käyttää insuliinia verensokerin säätelyyn ovat heikentyneet.

– Kun insuliinin eritys heikkenee, tarvitaan hoitoa, joka korjaa insuliinin puutetta. Vähitellen rajanveto tyypin 1 ja tyypin 2 välillä alkaa hämärtyä, kertoo diabeteslääkäri Tero Saukkonen Novo Nordiskilta.

Tyypin 2 diabetesta sairastava voi havaita sairautensa etenemisen ensin verensokerin kotimittauksissa, kun verensokeria on vaikea saada pysymään toivotulla tasolla ja se heittelee pitkin päivää.

­– Sokerien jääminen pysyvästi koholle vaikuttaa jaksamiseen ja oloon. Kohonnut verensokeri aiheuttaa väsymystä ja tulehdusherkkyyttä, josta seuraa esimerkiksi toistuvia virtsatieinfektioita. Myös haavat paranevat huonosti. Hoitotasapainon heikentyessä tyypin 2 diabetesta sairastavalla saattaa alkaa ilmetä myös ihan klassisia tyypin 1 diabeteksen oireita, kuten jatkuvaa janoa, sanoo Saukkonen.

Sairauden eteneminen on hyvin yksilöllistä, eikä etenemistä valitettavasti pysäytetä pelkillä elämäntapamuutoksilla ja tahdonvoimalla. Keskimäärin 10 vuoden kuluttua sairastumisesta puolet tyypin 2 diabetesta sairastavista tarvitsee insuliinihoitoa.

Käytännössä perusinsuliinihoito aloitetaan, kun diabetes ei pysy kurissa tablettihoidolla. Toinen pistoshoitovaihtoehto ovat GLP-1-suolistohormonit, jotka tehostavat kehon omaa insuliinintuotantoa.

Oikeanlaisella hoidolla on suuri merkitys taudin kulkuun. Toisilla GLP-1-suolistohormonit ja pitkävaikutteinen insuliini riittävät pitkään. Kun ne eivät enää riitä, tarvitaan samanlaista monipistoshoitoa, jota käytetään tyypin 1 diabeteksen hoidossa. Tällöin pitkävaikutteista insuliinia pistetään 1-2 kertaa päivässä ja lisäksi nopeavaikutteista insuliinia aterioilla.

– Näin sairauden määrittelyssä tulee arvioida sen vaikeusastetta, eikä niinkään sitä alkuperäistä diagnoosia, sanoo Saukkonen.

Polittiinen kehitys on kuitenkin kulkemassa päinvastaiseen suuntaan. Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman selvitysmies Heikki Ruskoahon esityksen mukaan muut diabeteslääkkeet kuin insuliinit ovat menettämässä vuoden 2017 alussa 100 prosentin sairausvakuutuskorvattavuuden. Muutos koskee mm. vaikean tyypin 2 diabeteksen hoidossa käytettäviä GLP-1-suolistohormoneja.

Novo Nordisk hakee Fiasp®-valmisteen käyttöaiheen laajentamista lapsille ja nuorille12.3.2019 09:30:22 EETTiedote

Bagsværd, Tanska, 1. maaliskuuta 2019 – Novo Nordisk ilmoitti, että se on toimittanut myyntiluvan muutoshakemuksen Euroopan lääkevirastoon (EMA) ja Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirastoon (FDA) Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamiseksi, jotta valmiste hyväksytään käytettäväksi uutena ateriainsuliinina tyypin 1 diabetesta sairastaville lapsille ja nuorille.

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11 EETTiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä