Ulkoministeri Haavisto Brexitistä: Päätöksillä oltava enemmistöpohja, demokratiaa on kunnioitettava

Ulkoministeri Pekka Haavisto oli pääpuhuja Toimittajat ilman rajoja ry:n seminaarissa 29.8. juuri Gymnich-kokouksen alla. Kuva: Janina Granholm, Toimittajat ilman rajoja ry

Lehdistötiedote 29.8.2019

Toimittajat ilman rajoja -järjestön kutsuvieraat ja kansainvälinen media saivat torstaina korkean tason rautaisannoksen Brexitiin liittyvää demokratia- ja sananvapausproblematiikkaa. Tilaisuuden pääpuhuja oli ulkoministeri Pekka Haavisto. Kansainvälinen media kysyi ulkoministeriltä oikeusvaltionäkökulmasta kantaa Brexitin tuoreimpaan käänteeseen, eli brittiparlamentin mahdolliseen sulkeutumiseen pääministeri Johnsonin ehdotuksen seurauksena.

”En tietenkään voi lähteä neuvomaan tai spekuloimaan toisen EU-maan omia linjauksia. Periaate on demokratiassa kuitenkin se, että päätöksille on oltava enemmistöpohja”, tiivisti ulkoministeri Haavisto vastauksensa.

Sananvapautta ja oikeusvaltiota ruotineen tilaisuuden pääteema, Euroopan tulevaisuus Brexitin valossa, valottui korkealuokkaisten panelistien esityksissä ja keskustelussa monin tavoin. Saksalaisen Deutsche Welle- ja amerikkalaisen National Public Radio -kanavien EU-kirjeenvaihtaja Teri Schultz korosti sopimuksettoman eron vaaroja erityisesti Irlannille.

”No deal ja siitä seuraava Irlantia jakavan kovan rajan mahdollisuus uhkaa repiä auki vanhat haavat ja vaarantaa rauhan. Tästä suuri syy lankeaa sille merkittävälle osalle brittimediaa, joka on vastuuttomasti levittänyt väärää tietoa Brexitin vaiheista ja seurauksista”, varoitti Brexitin käänteitä tiiviisti seurannut Schultz.

Ulkopoliittisen instituutin ohjelmajohtaja Mika Aaltola nosti esiin brittimediassa levitetyt täysin epärealistiset toiveet Brexitin seurauksista. Pääministeri Johnson näyttää Aaltolan mukaan medialle mallia.

”Johnson maalaa kuvan Brexitin myötä syntyvästä globaalista Britanniasta. Pelkään, että Britanniasta on kuitenkin ennemminkin tulossa vain paikallinen. Lisäksi heikentyvä Britannia joutuu Brexitin myötä alttiiksi ulkopuoliselle vaikuttamiselle”, analysoi Aaltola.

Faktabaarin perustaja Mikko Salo oli jo huolissaan Brexitin jälkeisestä syyttelystä.

”Brexitistä on todella syytä olla huolissaan. Eron toteutumisen jälkeen on tiedossa mittava blamegame, keskinäinen syyttely. Disinformaatiota tulee olemaan paljon ja paikkansapitämättömät näkökulmat nostetaan keskeiseen rooliin”, arvioi Salo. Salon huoli liittyy EU-vastaisessa mediassa jo näkyvään pyrkimykseen syyttää Brexitin toteutumisesta EU:ta, faktojen vastaisesti.

Haavisto: Toimittajia suojeltava maalittamiselta ja vihapuheelta

Ulkoministeri Haavisto otti keynote-puheenvuorossaan monin tavoin kantaa EU:ta ja demokratiaa horjuttaviin kielteisiin ilmiöihin. Haaviston mukaan ihmisoikeuksiin myös EU-maissa on ehdottomasti kiinnitettävä huomiota, jotta EU voi toimia uskottavasti suhteessa muihin maihin.

”EU:hun on pyrkimässä Itä-Euroopan maita, joille on voitava esittää vaatimuksia myös ihmisoikeuksien osalta. Emme voi tehdä tätä uskottavasti, ellemme kiinnitä huomiota ongelmiin myös nykyisissä EU-maissa – muuten meitä voitaisiin syyttää kaksoisstandardeista. Sama pätee tietysti myös muuhun maailmaan.”

Haaviston mukaan oikeusvaltioasioissa pitää olla tiukkoja ja täytyy kestää myös kritiikkiä, viitaten nimeltä mainitsematta Unkarin pääministeri Viktor Orbanin Suomea koskevaan arvosteluun. Sen sijaan mediaan kohdistuvat asiattomat hyökkäykset Haavisto haluaa aktiivisesti torjua.

”Uutisoinnin on perustuttava faktoihin. Faktoja raportoivien toimittajien taas on saatava tehdä työtään rauhassa, mutta toimittajia yritetään nykyään jatkuvasti vaimentaa. Tämä on todella torjuttava kehitys, journalisteja on varjeltava vihakampanjoilta”, painotti sananvapauden tärkeyttä alleviivannut ulkoministeri Haavisto.

Juuri tälle ongelmalle antoi torstain tilaisuudessa kasvot Ylen toimittaja, tietokirjailija Jessikka Aro. Yhdysvaltain kongressiinkin kutsuttu Aro on joutunut intensiivisen vihakampanjan kohteeksi oltuaan Ylen uutisissa näkyvästi paljastamassa Venäjän trollitehdasta Pietarissa.

”Presidentti Putinia näkyvästi kritisoivat tahot joutuvat helposti vihakampanjan kohteiksi, minulla on ollut poliisin suojelu usein tarpeen. Muutenkin on pakko jatkuvasti turvautua monenlaisiin turvakeinoihin. Tästä selviää vain sopeutumalla tilanteeseen ja hyväksymällä, että uhka on olemassa. Muuten asetelmaa ei kestäisi”, kuvailee Aro törkeän maalittamiskampanjan seurauksia.

Toimittajat ilman rajoja -järjestön #FreeSpeechHelsinki -kampanjan primus motor, järjestön puheenjohtaja Jarmo Mäkelä pitää Aron tapausta räikeimpänä esimerkkinä toimittajien maalittamisesta Suomessa. Samaten Ulkopoliittisen instituutin Aaltola nostaa Aron esimerkiksi modernin ajan digitaalisesta toimijasta, jota pitää ehdottomasti tukea.

Tilaisuudessa puhetta johtanut toimittaja emeritus Mäkelä pitää vihapuheen ja valeuutisten aiheuttamia ongelmia sananvapaudelle, oikeusvaltiolle ja demokratialle erittäin vakavina.

”Brexit ei ole todellakaan tässä ainoa ongelma. EU:n on puolustettava omia arvojaan, koska sitä ei kukaan muu tee. Unkari ja Puola ovat huolestuttavia esimerkkejä autoritaarisesta kehityksestä, johon meidän on EU:ssa ehdottomasti puututtava”, paaluttaa Mäkelä suuntaviivoja EU:lle.

#FreeSpeechHelsinki-kampanja jatkuu syksyllä kahdella muulla korkean tason tilaisuudella, joissa tartutaan aktiivisesti sananvapauteen ja oikeusvaltioon kohdistuviin uhkiin ja haetaan niihin ratkaisuja. Kampanjaa rahoittaa osaltaan Otto A. Malmin säätiö.

Jarmo Mäkelä, puheenjohtaja, Toimittajat ilman rajoja -järjestö, 040 844 2609

Kuva: Henna Hopia, Toimittajat ilman rajoja ry
Kuva: Henna Hopia, Toimittajat ilman rajoja ry

Sofi Oksanen: Vihapuhe voi johtaa harvainvaltaan Suomessakin14.10.2019 14:41:29 EESTTiedote

Foreign Minister Haavisto about Brexit: Decisions Need to Based on Majority Rule, Democracy Must Be Respected29.8.2019 18:50:09 EESTPress release

Minister for Foreign Affairs Pekka Haavisto has commented on Boris Johnson’s plan to prorogue UK parliament for five weeks. Haavisto emphasized that he does not want to offer advice nor should one intervene in the legal decisions of other EU countries. However, at the event of Reporters Without Borders, Haavisto clearly stated the principle that decisions need to be democratic and based on majority rule.

MEDIA INVITATION: High profile seminar on disinformation and Brexit with Mr Pekka Haavisto, Minister for Foreign Affairs of Finland, on 29.8. just before Gymnich26.8.2019 15:58:45 EESTPress Invitation

Disinformation vs. facts, freedom of speech and rule of law — where is Europe heading with Brexit? Welcome to the high profile seminar where we are delighted to receive the participation of the Minister for Foreign Affairs of Finland, Mr Pekka Haavisto. The seminar is organised just before the start of the Informal Meeting of Ministers for Foreign Affairs (Gymnich).

Suomi nousi lehdistönvapauden kakkosmaaksi, kertoo World Press Freedom Index18.4.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomi on noussut toiseksi Toimittajat ilman rajoja -järjestön (RSF) lehdistönvapausindeksissä. Ykkössijalla on kolmatta vuotta peräkkäin Norja. Vuoden 2019 indeksi osoittaa, että yleistilanne on lehdistönvapauden osalta hälyttävä: heikkenemistä on tapahtunut niin autoritäärisillä alueilla kuin perinteisesti turvallisessakin maissa. 180 maata käsittävässä indeksissä vain 16 maan tilannetta voidaan enää pitää hyvänä. Vihapuhe on muuttunut toimittajiin kohdistuvaksi väkivallaksi ja strategiseksi vaientamiseksi.