Utställningen Beröring har fått en ny avdelning, Lyssna till tystnaden, som grubblar över människans inre känslovärld

I utställningen Beröring som presenterar konst från Saastamoinen stiftelsens konstsamling öppnas en ny omfattande avdelning, Lyssna till tystnaden. Hängningen som presenterar olika konstformer från olika epoker utgår ifrån Juhani Linnovaaras (f. 1934) målning Lyssna till tystnaden. Målningen ackompanjeras av 20 andra konstnärers verk som alla funderar över människans inre värld ur olika synvinklar. Lyssna till tystnaden öppnas som en del av utställningen Beröring onsdagen den 27 oktober 2021.
Juhani Linnovaara, Lyssna till tystnade, 1955. Beröring: Lyssna till tystnaden, 2021. Saastamoinen stiftelsens konstsamling. © Ari Karttunen / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.

Utställningen presenteras för medierna tisdagen den 26 oktober kl. 10 både på museet och på webben. Anmälan och begäran om intervju: iris.suomi@emmamuseum.fiDu kan delta via denna länk.

Utställningen Beröring hör till EMMAs permanenta utställningar. Det är en mycket avvikande samlingsutställning såtillvida, att den regelbundet förnyas med nya verk och avdelningar.  Sammansättningens huvudtema är mänsklighet, och utställningens olika delar behandlar människans förhållande till den omgivande verkligheten enligt tematiska utgångspunkter. Till avdelningen Lyssna till tystnaden som nu öppnas har vi valt verk som undersöker människans inre värld – såväl tidigare händelser, trauman och hur de behandlas, som också lekens glädje.

Hängningen har fått namn efter Juhani Linnovaaras målning Lyssna till tystnaden som har fungerat som utgångspunkt när utställningen sammanställdes. ”Linnovaaras verk beskriver ett ögonblick då tiden har stannat. Figuren på bilden har liksom sjunkit in i sin egen inre värld, men ändå är allt som omger henne av stor betydelse. Vi ville lyfta fram verk som tematiskt kunde förknippas med Linnovaaras målning”, förklarar en av utställningens kuratorer, EMMAs intendent Henna Paunu

Till avdelningen har vi fört ihop inhemsk och utländsk konst från olika epoker, allt ifrån modernismen fram till våra dagar. Verken bildar en interaktiv och tematisk enhet där vi fördjupar oss i hur det är att vara människa och i tystnadens olika betydelser. ”Att söka tystnad är en mänsklig egenskap. Det kan bland annat innebära kontakt med den egna, inre världen och interaktion med jaget. Man kan även vara tyst tillsammans. Det kan kännas besvärande eller lugnande. Tystnad kan betyda tigande, inrymma hemligheter eller oförrätter. Att vara tyst betyder att stanna upp, att hitta sin egen takt och är en motvikt till ständig tillväxt och förändring,” säger utställningens kuratorer. Lyssna till tystnaden vänder blicken inåt mot människans känslovärld och kallar till meditativ reflexion vid konsten.

Lyssna till tystnaden har sammanställts av en arbetsgrupp bestående av fyra av EMMAs sakkunniga, nämligen Laura Kokkonen, Tuomas Laulainen och Pernilla Wiik samt intendent Henna Paunu. Avdelningen bestående av en mångsidig hängning av bland annat fotografier, målningar, skulpturer, konstgrafik och medieverk. På utställningen får vi se verk av konstnärerna Erika Adamsson, Alexander Calder, Kristjan Gudmundsson, Karoliina Hellberg, Heli Hiltunen, Eetu Huhtala, Frida Hultcrantz, Ben Kaila, Jannis Kounellis, John Kørner, Antti Laitinen, Pirkko Lepistö, Juhani Linnovaara, Olli Lyytikäinen, J.O. Mallander, Marjatta Nuoreva, Hanna Saarikoski, Diane Simpson, Suvi Sysi och Eulàlia Valldosera. I mediesalen på utställningen Beröring kommer vi år 2022 att få se en serie på tre medieverk som ingår i den enhet som nu öppnas: Erkan ÖzgensWonderland, Jeannette EhlersBlack Bullets och Maija BlåfieldsThe Fantastic.

EMMAS övergripande tema i år är konstens kraft. Lyssna till tystnadens omfattande hängning av finsk och internationell samtidskonst och modernism lyfter fram olika dimensioner av människans känslovärld samt den mänskliga existensens grundfrågor. Genom att sammanföra äldre och yngre konst från Saastamoinen Stiftelsens samling ser vi människans existentiella drag som berör från epok till epok.

Bilder

Ladda ned bild
Suvi Sysi, Settle, 2021. Beröring: Lyssna till tystnaden, 2021. Saastamoinen stiftelsens konstsamling. © Paula Virta / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.
Ladda ned bild
Eetu Huhtala, I sat there, doing nothing, 2020. Beröring: Lyssna till tystnaden, 2021. Saastamoinen stiftelsens konstsamling. © Paula Virta / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.
Ladda ned bild
Jannis Kounellis, Untitled (Space and memory), 2002. Beröring: Lyssna till tystnaden, 2021. Saastamoinen stiftelsens konstsamling. © Paula Virta / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.
Ladda ned bild
Karoliina Hellberg, Wrapped, 2019. Beröring: Lyssna till tystnaden, 2021. Saastamoinen stiftelsens konstsamling. © Ari Karttunen / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Offentliggörande: I Japan ses för första gången en omfattande separatutställning av Tapio Wirkkala. Utställningen turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

Tapio Wirkkalas första separatutställning i Japan, The Sculptor of Ultima Thule, turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–2026. Utställningen erbjuder en bred översikt över Wirkkalas ikoniska produktion, unika designprocess och landskapen i Lappland och Venedig som inspirerade honom.

Announcement: First major solo exhibition of Tapio Wirkkala set to tour in Japan in 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Press release

Tapio Wirkkala: The Sculptor of Ultima Thule exhibition will be seen in several venues in Japan during 2025–2026, marking the first major solo exhibition of Wirkkala in Japan. The exhibition will present a complete picture of the iconic Finnish designer, centring on Wirkkala’s unique creative process, with a special focus on his creative mind and the environments that inspired him.

Julkistus: Japanissa nähdään ensimmäistä kertaa Tapio Wirkkalan laaja yksityisnäyttely, joka kiertää useissa näyttelypaikoissa vuosien 2025–2026 aikana9.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

Tapio Wirkkalan ensimmäinen yksityisnäyttely Japanissa, The Sculptor of Ultima Thule, kiertää useissa näyttelypaikoissa vuosien 2025–2026 aikana. Näyttely tarjoaa laajan katsauksen Wirkkalan ikoniseen tuotantoon, ainutlaatuiseen suunnitteluprosessiin ja häntä innoittaneisiin Lapin ja Venetsian maisemiin.

Experiments in Concretism at EMMA offers spatial experiences, powerful colours and geometric shapes5.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Experiments in Concretism launches the spring season at EMMA by exploring the various forms and experiential nature of concrete art. The exhibition charts the broad spectrum of concretism through a dialogue between different modes of expression, material diversity and playfulness. The exhibition is curated from art in EMMA’s collections and includes works by more than 50 artists from the 1950s to the present day, as well as new commissions. The exhibition also celebrates the centenary of the birth of Lars-Gunnar ‘Nubben’ Nordström (1924–2014), a pioneer of concrete art in Finland.

Konkretismens experiment som öppnar på EMMA erbjuder rumsliga upplevelser samt geometriska formers och färgers kraft5.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Konkretismens experiment inleder EMMAs utställningsvår genom att lyfta fram den konkreta konstens mångsidighet och upplevelsefylldhet. Utställningen granskar konkretismens breda mångfald i en dialog mellan olika uttrycksformer, materiell variation och lekfullhet. Helheten har kurerats ur EMMAs samlingar och den omfattar verk av mer än 50 konstnärer, från 1950-talet till idag, inklusive nya beställningsverk. Samtidigt är utställningen en hyllning till den finska konkretismens pionjär Lars-Gunnar ”Nubben” Nordström (1924–2014), hans 100-årsjubileum till ära.