Uuden lastensairaalan tunnusluvut: toiminta hyvällä tasolla

Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi on laatimassa selvitystä Uuden lastensairaalan toiminnasta. Nyt kerättyjen tietojen perusteella laatu, potilasturvallisuus, henkilöstömitoitus ja työkuormitus ovat Uudessa lastensairaalassa pysyneet samalla tasolla kuin ennen vuosi sitten tapahtunutta muuttoa.

Julkinen epäily Uuden lastensairaalan toimintaan liittyvistä puutteista alkoi Ylen MOT-ohjelmassa esitetyistä väitteistä. HUS julkaisi asiaan liittyen vastineen ja päätti käynnistää johtajaylilääkäri Markku Mäkijärven johdolla selvityksen Uuden lastensairaalan toiminnasta.

Uuden lastensairaalan toiminnasta tehtävä selvitys on edennyt siten, että toimintaa kuvaavat luvut on kerätty. HUSin hallitus saa kokouksessaan 4.11.2019 väliraportin suullisena. Tässä vaiheessa voidaan jo todeta, että toimintaa kuvaavista luvuista ei löydy perusteita julkisuudessa esitetyille väitteille.

“Nyt on analysoitu kattavasti ne tunnusluvut, joihin kaikkien HUSin tulosyksiköiden toiminnan suunnittelu, resursointi ja budjetointi perustuu. Viitteitä poikkeavasta tilanteesta ei näiden lukujen perusteella löydy. Ylitöitä on ollut tavallista enemmän vuoden alussa, jolloin työtä on tehty uudessa toimintaympäristössä. Ylitöiden määrä on kuitenkin nyt tasaantunut. Muutto ei muuten näytä heilauttaneen analysoituja tunnuslukuja mihinkään suuntaan. Tämä kertoo sairaalan henkilökunnan ammattitaidosta ja sitoutumisesta muutostilanteessa”, sanoo Mäkijärvi.

Tunnuslukujen mukaan hoidon laatu, potilasturvallisuus, henkilöstömitoitus ja työkuormituskin ovat olleet koko ajan hyvällä tasolla. Uudessa lastensairaalassa irtisanoutumisia on puolet vähemmän kuin muissa HYKS-sairaanhoitoalueen tulosyksiköissä. “Helmi- ja huhtikuun välisenä aikana omasta tahdosta irtisanoutuneita oli tosin hiukan tavanomaista enemmän, mutta määrä on sen jälkeen tasaantunut. Viittaako tämä johonkin koettuun epäkohtaan, se selviää toivottavasti haastatteluissa, joita ryhdymme seuraavaksi tekemään”, sanoo Mäkijärvi.

Selvityksen tekemistä jatketaan henkilöstön ja esimiesten haastatteluilla. Koko selvitys valmistuu myöhemmin tämän vuoden aikana.

Lisätiedot:
Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi, 050 428 7660

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

Styrelsens beslut 4.11: Det slutliga budgetförslaget till fullmäktige behandlas 25.11.20194.11.2019 17:36:47 EETTiedote

Flera stora projekt och betydande överföringar av verksamhet år 2020 Styrelsen behandlade budgeten för 2020 på sitt möte. År 2020 genomförs ett omfattande ibruktagande av Apotti och systemet för verksamhetsstyrning Harppi, som används för administration av upphandlings-, logistik-, ekonomi- och personalprocesser blir molnbaserat. Därutöver utökas verksamheten med nya funktioner som överförs till HUS: laboratorie- och bilddiagnostikfunktionerna vid Södra Karelens sjukvårdsdistrikt (Eksote), logistik- och upphandlingsfunktionerna vid Samkommunen för sjukvårds- och socialtjänster i Kymmenedalen (Kymsote) samt Borgå och Lovisa hemsjukvård. Dessa funktioner ökar HUS verksamhetsintäkter nästa år med 32 miljoner. Apotti är det största enskilda förändrings- och utvecklingsprojektet i HUS historia, och med det eftersträvas betydande operativa och kvalitativa fördelar. I och med ibruktagandet av Apotti uppgår kostnaderna för patientdatasystem nästa år inklusive kostnader av engångskaraktär till

Hallituksen päätökset 4.11.: Lopullinen talousarvioesitys valtuustolle käsitellään 25.11.20194.11.2019 17:36:29 EETTiedote

Vuonna 2020 suuria hankkeita ja merkittäviä toiminnansiirtoja Hallitus käsitteli kokouksessaan vuoden 2020 talousarviota. Vuonna 2020 toteutetaan laajamittainen Apotin käyttöönotto sekä hankinta-, logistiikka-, talous- ja henkilöstöprosessien ohjaukseen käytettävän Harppi-toiminnanohjausjärjestelmän pilvipalveluun siirtäminen. Lisäksi HUSin toiminta laajenee uusilla siirtyvillä toiminnoilla: Eksoten kuvantamis- ja laboratoriotoiminnot, Kymsoten logistiikka ja hankinta sekä Porvoon ja Loviisan kotisairaanhoito. Nämä toiminnot kasvattavat HUSin toimintatuottoja ensi vuonna noin 32 miljoonaa euroa. Apotti on HUSin historian suurin yksittäinen toiminnan muutos- ja kehittämishanke, jolla tavoitellaan merkittäviä toiminnallisia ja laadullisia hyötyjä. Apotin käyttöönoton myötä potilastietojärjestelmäkulut ovat ensi vuonna kertaluontoisine käyttöönottokuluineen noin 81 miljoonaa euroa, jonka vuoksi vuoden 2020 talousarvioesitys on poikkeuksellisesti 40 miljoonaa euroa alijäämäinen. Hallitus o