Uuden monikäyttäjärakennuksen rakentaminen aloitetaan yliopistokampuksella Turussa

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy rakennuttaa Turussa Åbo Akademin ja Turun yliopiston yhteyteen uuden monikäyttäjärakennuksen vanhan Juslenia-rakennuksen paikalle Henrikinkadulle.

Median edustajat ovat tervetulleita tiedotustilaisuuteen, joka pidetään torstaina 24.5.2018 klo 12.00 Åbo Akademin Gadolinia-rakennuksessa (Auditorium A) osoitteessa Porthaninkatu 3–5. Samassa tilassa pidetään klo 13 kaikille avoin keskustelutilaisuus, jossa julkistetaan myös kilpailu rakennuksen nimeämiseksi.

Uusi rakennus valmistuu keväällä 2021 ja otetaan käyttöön samana syksynä. Rakentaminen aloitetaan 14.5.2018 vanhan Juslenia-rakennuksen purkutöillä sekä louhinnalla, joiden arvioitu valmistumisajankohta on tammikuussa 2019. Purkutöiden ja louhinnan jälkeen aloitetaan rakennusvaihe, jonka arvioitu valmistumisajankohta on huhtikuussa 2021.

Uusi rakennus on osa Scientia Aboensis -yhteistyötä Åbo Akademin ja Turun yliopiston välillä. Rakennuksen pääkäyttäjinä ovat Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta sekä Turun yliopiston kemian laitos. Muita käyttäjiä ovat muun muassa Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö ja kirjasto.

Rakennukseen tulee opetukseen ja tutkimukseen tarkoitetut tilat laboratorioineen, tiloja yrityksille sekä kuntosali- ja ravintolatilat. Uuden ja vetovoimaisen rakennuksen tilaratkaisuista tehdään monikäyttöisiä, joustavia ja positiivista synergiaa tukevia. Ratkaisuilla tuetaan yhteistä toimintaa ja yhteisiä palveluja sekä varmistetaan tilojen korkea käyttöaste ja taloudellinen tilankäyttö.

– Luonnontieteellinen ja teknillinen huippututkimus on pitkälti kokeellista työtä, mikä asettaa kovia vaatimuksia infrastruktuurille. Laitteistoja ja laboratorioita on jatkuvasti kehitettävä ja uudistettava. Olemalla saman katon alla yliopistot voivat yhdessä panostaa entistä voimakkaammin infrastruktuuriin. Tämä tulee yhteiskunnan iloksi näkymään kansainvälisen tason tutkimustuloksissa ja entistäkin paremmin koulutettuina maistereina, diplomi-insinööreinä ja tohtoreina, sanoo Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa.

– Uusi konkreettinen yhteistyöalusta Åbo Akademin ja Turun yliopiston toiminnoille vahvistaa yliopistojemme yhteistyötä erityisesti luonnontieteiden ja tekniikan alueilla. ”Yliopistonmäestä” tulee nyt ”yliopistojen mäki” – ja samalla yksi Suomen vahvimmista luonnontieteiden keskittymistä, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Rakennuksen kokonaislaajuus on 23 000 bruttoneliömetriä, ja se toimii yhdistävänä rakennuksena Åbo Akademilta Yliopistonmäelle siirryttäessä. Pääsuunnittelijana toimii Piia Viitanen Aihio Arkkitehdit Oy:sta, ja projektijohtourakoitsijana Skanska Talonrakennus Oy. Rakentamisessa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita, ja rakennukselle tavoitellaan toiseksi korkeinta BREEAM-ympäristöluokitusta.

Tavoitteena on toteuttaa rakennustyöt siten, että kampuksen ja lähialueen toiminta häiriintyy mahdollisimman vähän. Alueen asukkaisiin on oltu aktiivisessa yhteydessä jo tässä vaiheessa projektia, ja on todettu, että uuden rakennuksen lähialueen infraratkaisuja ja liikennejärjestelyjä parannetaan projektin yhteydessä, mikä aiheuttaa poikkeuksia pysäköintijärjestelyihin.

Aki Havia
Johtaja, rakennuttaminen
Puh: 040 527 7511, aki.havia@sykoy.fi

Åbo Akademi