Uudet makuuvaunut tuovat yöjuniin hotellimaisuutta

Hotellinomainen elämyksellisyys, viihtyvyys sekä käytettävyys olivat tavoitteita VR:n yöjunakalustohankinnalle. Škoda Transtech valmistaa Otanmäen tehtaalla Kajaanissa yhdeksän uutta makuuvaunua ja kahdeksan uutta autovaunua, kaupan kokonaishinta on noin 50 miljoonaa euroa.
Havainnekuva: 3 hengen hytti.

”VR:n tilaus on meille tärkeä, sillä se vahvistaa Otanmäen tehtaamme tilauskantaa. Viihtyisä makuuvaunukonsepti antaa meille eväitä Euroopan markkinoille, sillä Euroopassa eletään yöjunamatkustamisen uutta nousua. Junaan on helppoa ja vaivatonta nousta kotikaupungissa ja herätä aamulla levänneenä ja virkistyneenä päätepisteessä,” Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja Juha Vierros kertoo.

”Yöjunamatkustuksen suosio on viime vuosina kasvanut ilahduttavasti. Tällä uudella kalustolla haluamme vastata asiakkaiden toiveisiin ja kehittää matkustuskokemusta entisestään. Esimerkiksi työskentely ja aterioiden nauttiminen omassa hytissä on jatkossa entistä mukavampaa,” VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo.

”Kalustomme vastaa VR:n tarpeisiin tuomalla yöjunamatkustamiseen levollisuutta, nautinnollisuutta ja helppoutta. Yöjuna on mukava ja houkutteleva vaihtoehto niin autoilulle kuin lentämiselle. Keskeisiä tekijöitä ovat hytin toiminnallisuus, oma wc/suihkuhuone ja toimiva kalustus, ja näihin olemmekin kiinnittäneet suurta huomiota,” myyntijohtaja Antti Korhonen Škoda Transtechiltä avaa vaunujen suunnitteluperusteita.

Kaksikerroksisissa makuuvaunuissa kaikissa hyteissä on oma wc, yläkerran hyteissä myös oma suihku. Viihtyvyyttä tavoitellaan äänieristyksen ja valaistuksen ratkaisuilla. Perhehyteissä on normaalia leveämpi 120 cm alavuode.

”VR Groupille tarjoamassamme yöjunakonseptissa mukavuus ja toiminnallisuus kohtaavat. Hytit ovat viihtyisiä niin helppoon lomamatkustamiseen kuin toimivia työskentelyyn matkan aikana omassa rauhassa,” Korhonen jatkaa.

Vaunut valmistetaan Škoda Groupin Otanmäen tehtaalla Kajaanissa ja ne valmistuvat liikenteeseen vuoden 2025 aikana. Nyt sovittuun vaunukauppaan sisältyy optiot 30 makuuvaunusta sekä 30 autovaunusta. Škodalla on Otanmäessä noin 650 ja kokonaisuudessaan Suomessa noin 800 ammattilaista. Tehtaalla valmistetaan tällä hetkellä raitiotievaunuja Helsinkiin valmistuvan Raide-Jokerin käyttöön sekä Tampereen lisävaunuja että Saksaan Mannheimiin.

Havainnekuvat: https://vrgroup.studio.crasman.cloud/bank/yojunakalusto

Juha Vierros, Škoda Transtech
tel. +358 50 394 7687, www.skodagroup.com

Havainnekuva: 3 hengen hytti.

Tutkijantie 8

Škoda Group

Škoda Groupin tuotteisiin kuuluvat pääasiassa matalalattiaiset raitiovaunut, sähköveturit, lähijunayksiköt, metrojunayksiköt, sähköbussit ja johdinautot sekä liikennejärjestelmien ohjaus- ja käyttöjärjestelmät. Škoda Groupilla on useita tehtaita Tšekissä ja yksi Suomessa. Groupilla on liiketoimintayksiköitä myös Saksassa, Unkarissa ja muissa maissa. Škoda Group työllistää yli kuusi ja puoli tuhatta työntekijää. Tutkimuksen ja tuotekehityksen investointien ansiosta Škoda Group tuo kansainvälisille markkinoille jatkuvasti uusia ja kehittyneitä ratkaisuja. Vuonna 2021 Škoda Group investoi 81,1 miljoonaa euroa tutkimukseen ja kehitykseen

VR Group

VR on matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon vastuullinen palveluyritys, joka luo edelläkävijänä liikkumisen tulevaisuutta Suomessa ja Pohjoismaiden lähimarkkinoilla. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista ja kuljetuksista vankalla 160 vuoden kokemuksella. Samalla kun pidämme yhteiskunnan liikkeessä, kasvatamme sähköisen raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Näin lisäämme hyvinvointia ja kuljetamme kohti hiilineutraalia huomista. VR on Suomen valtion omistama yritys. Haemme aktiivisesti kasvua ja tähtäämme kaikessa toiminnassamme huipulle. Mitä paremmin me onnistumme, sitä enemmän yhteiskunta ympärillämme hyötyy – olemme yhteisellä matkalla maailman parhaaksi. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/

Leading Tramway conference “Light Rail Day” in Helsinki 24.-25.10.202221.10.2022 15:05:21 EEST | Press release

On the panel debate: Timo Harakka, Minister of Transport and Communications, Finland François Bausch, Minister for Mobility and Public Works, Luxemburg Johanna Wallin, Director, Transport HSL Stephan Besier, StadtbahnGestaltung, Leipzig, Germany “Light Rail Day” is the leading conference for Tramway in the Nordic Countries. Next week “Light Rail Day” arrives to Helsinki on Monday and Tuesday for the first time in its history and the interest has been overwhelming. With more than 125 delegates and continuing registrations, the conference has good chances to be sold out. Finland is, for the time being, the leading European country regarding new tram systems in cities, starting from scratch. No wonder, that this year’s conference is coming up to new heights and an international audience is interested in seeing this Finnish approach. Many foreign delegates choose to arrive early in Helsinki to take part in the “Jokeri Light Rail Walk” on Monday morning, to hear more about “Jokeri as a syst

Muutokset Škoda Groupin organisaatiorakenteessa tuovat yhtiön lähemmäksi asiakkaitaan7.6.2022 12:20:01 EEST | Tiedote

Pilsen, 6. kesäkuuta 2022 – PPF-konserniin kuuluva Škoda Group - Euroopan johtava julkisen liikenteen kalustovalmistaja - vahvistaa ylintä johtoaan sekä muuttaa organisaatiorakennettaan. Škoda Group, joka omistaa Pilzenissä olevan Škoda Transportationin, haluaa lähemmäksi asiakkaitaan yksinkertaistamalla ja suoraviivaistamalla toimintojaan hakien samalla laajentumista uusille markkinoille. Konsernin nimenä ja verkkotunnuksena on kesäkuun alusta alkaen Škoda Group.

Škoda Group kunnostaa 80 raitiovaunua Ruotsin Göteborgiin konsernin Ostravan tehtaalla13.5.2022 08:44:45 EEST | Tiedote

Plzeň, 11 Toukokuu 2022 – Škoda Group on saanut merkittävän sopimuksen 80 raitiovaunun korjaamisesta Göteborgissa, Ruotsissa. Ruotsalainen liikennöijä Västtrafik AB on palkinnut Škodan sopimuksella M31 tyyppisten raitiovaunujen tarkistamisesta ja korjaamisesta. Työt tehdään Škoda Group:n tuotantolaitoksessa Ostravassa vuoteen 2027 saakka. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 78 miljoonaa euroa.