Uudistetut IT2018-ehdot helpottavat IT-alan tietosuoja-asetukseen valmistautumista

Tänään julkaistavat IT2018-sopimusehdot auttavat IT-alalla toimivia yrityksiä valmistautumaan toukokuussa voimaan astuvaan EU:n tietosuoja-asetukseen. Sopimusehdoissa on huomioitu uuden asetuksen vaatimukset ja ne helpottavat sekä uusien sopimusten tekemistä että nykyisten sopimusten päivittämistä asetuksen mukaiseksi. Uusien IT2018-sopimusehtojen hyödyntäminen on yrityksille yksi tapa valmistautua tietosuoja-asetukseen.

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

EU:n tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n (General Data Protection Regulation) soveltaminen edellyttää useiden sopimusten päivittämistä. IT2018-sopimusehtojen uudistaminen liittyy tähän ja uudet ehdot korvaavat kolme vuotta sitten julkaistut IT2015-sopimusehdot.

“IT2018-ehdot on valmisteltu nimenomaan tietosuoja-asetuksen vaatimuksia silmällä pitäen. Henkilötietojen käsittelystä on valmisteltu uudet erityisehdot. Samalla on tehty muita parannuksia, joilla on pyritty huomioimaan sopimuksen käyttäjien tarpeita. Ehdot soveltuvat käytettäviksi kotimaisissa IT-toimituksissa asiakkaan ja toimittajan välillä – niitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu käytettäväksi kuluttajien kanssa tehtävissä sopimuksissa”, Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä kertoo.

Aalto-Setälän mukaan valmiista ehdoista ja sopimusmalleista hyötyvät etenkin pienet ja keskisuuret yritykset, joilla ei välttämättä ole osaamista, varaa tai tarvetta tehdä omia sopimuspohjia.

“IT-ehtojen avulla yritys pääsee turvallisesti liikkeelle IT-hankkeissaan. Valmiit ehdot voi ostaa suoraan verkkokaupasta ja it-ehdot.fi-sivuilta löytyvät myös mallisopimukset. Vakioehdot eivät kuitenkaan poista tarvetta miettiä sopimuksen sisältöä tapauskohtaisesti asiakkaan ja toimittajan kesken. Oleellista on, että sovitaan kirjallisesti siitä, mitä ollaan tekemässä ja että molemmat osapuolet perehtyvät sopimukseen. Siten vältetään virheellisiä oletuksia siitä, mihin itse ja vastaavasti toinen osapuoli on sitoutunut”, muistuttaa Aalto-Setälä.

Aalto-Setälän mukaan yleisessä keskustelussa tietosuoja-asetuksesta on usein tehty suuri mörkö. Monessa tapauksessa uudistukseen valmistautuminen edellyttää yrityksiltä melko yksinkertaisia toimenpiteitä, kuten asiakasrekistereiden ja työntekijöitä koskevien tietojen kartoittamista ja huolehtimista siitä, että ne ovat laillisesti ja perustellusti kerättyjä, ajantasaisia ja oikein säilytettyjä. Olennaista on se, millaisia henkilötietoja yrityksessä käsitellään.

“Keskeistä on hahmottaa oman yrityksen toiminta ja se riski, mikä kulloinkin yrityksen käsiteltävinä oleviin henkilötietoihin liittyy. Yrityksen toimenpiteet tulee mitoittaa henkilötietojen käsittelyyn liittyvän riskin mukaisiksi. Kun henkilötietojen käsittelyyn osallistuu rekisterinpitäjän lisäksi käsittelijä, tulee heidän välisessä sopimuksessa ottaa huomioon asetuksen vaatimukset. Tästä syystä henkilötietojen käsittelyyn liittyvien sopimusten tarkastaminen ja päivittäminen on tärkeää, Aalto-Setälä summaa.

Uudistettujen IT2018-sopimusehtojen taustalla ovat Keskuskauppakamari, Ohjelmistoyrittäjät ry, Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry, Teknologiateollisuus ry ja Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry. Uudet ehdot julkaistaan osoitteessa: http://www.it-ehdot.fi/

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.