Uudistetut IT2018-ehdot helpottavat IT-alan tietosuoja-asetukseen valmistautumista

Tänään julkaistavat IT2018-sopimusehdot auttavat IT-alalla toimivia yrityksiä valmistautumaan toukokuussa voimaan astuvaan EU:n tietosuoja-asetukseen. Sopimusehdoissa on huomioitu uuden asetuksen vaatimukset ja ne helpottavat sekä uusien sopimusten tekemistä että nykyisten sopimusten päivittämistä asetuksen mukaiseksi. Uusien IT2018-sopimusehtojen hyödyntäminen on yrityksille yksi tapa valmistautua tietosuoja-asetukseen.

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

EU:n tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n (General Data Protection Regulation) soveltaminen edellyttää useiden sopimusten päivittämistä. IT2018-sopimusehtojen uudistaminen liittyy tähän ja uudet ehdot korvaavat kolme vuotta sitten julkaistut IT2015-sopimusehdot.

“IT2018-ehdot on valmisteltu nimenomaan tietosuoja-asetuksen vaatimuksia silmällä pitäen. Henkilötietojen käsittelystä on valmisteltu uudet erityisehdot. Samalla on tehty muita parannuksia, joilla on pyritty huomioimaan sopimuksen käyttäjien tarpeita. Ehdot soveltuvat käytettäviksi kotimaisissa IT-toimituksissa asiakkaan ja toimittajan välillä – niitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu käytettäväksi kuluttajien kanssa tehtävissä sopimuksissa”, Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä kertoo.

Aalto-Setälän mukaan valmiista ehdoista ja sopimusmalleista hyötyvät etenkin pienet ja keskisuuret yritykset, joilla ei välttämättä ole osaamista, varaa tai tarvetta tehdä omia sopimuspohjia.

“IT-ehtojen avulla yritys pääsee turvallisesti liikkeelle IT-hankkeissaan. Valmiit ehdot voi ostaa suoraan verkkokaupasta ja it-ehdot.fi-sivuilta löytyvät myös mallisopimukset. Vakioehdot eivät kuitenkaan poista tarvetta miettiä sopimuksen sisältöä tapauskohtaisesti asiakkaan ja toimittajan kesken. Oleellista on, että sovitaan kirjallisesti siitä, mitä ollaan tekemässä ja että molemmat osapuolet perehtyvät sopimukseen. Siten vältetään virheellisiä oletuksia siitä, mihin itse ja vastaavasti toinen osapuoli on sitoutunut”, muistuttaa Aalto-Setälä.

Aalto-Setälän mukaan yleisessä keskustelussa tietosuoja-asetuksesta on usein tehty suuri mörkö. Monessa tapauksessa uudistukseen valmistautuminen edellyttää yrityksiltä melko yksinkertaisia toimenpiteitä, kuten asiakasrekistereiden ja työntekijöitä koskevien tietojen kartoittamista ja huolehtimista siitä, että ne ovat laillisesti ja perustellusti kerättyjä, ajantasaisia ja oikein säilytettyjä. Olennaista on se, millaisia henkilötietoja yrityksessä käsitellään.

“Keskeistä on hahmottaa oman yrityksen toiminta ja se riski, mikä kulloinkin yrityksen käsiteltävinä oleviin henkilötietoihin liittyy. Yrityksen toimenpiteet tulee mitoittaa henkilötietojen käsittelyyn liittyvän riskin mukaisiksi. Kun henkilötietojen käsittelyyn osallistuu rekisterinpitäjän lisäksi käsittelijä, tulee heidän välisessä sopimuksessa ottaa huomioon asetuksen vaatimukset. Tästä syystä henkilötietojen käsittelyyn liittyvien sopimusten tarkastaminen ja päivittäminen on tärkeää, Aalto-Setälä summaa.

Uudistettujen IT2018-sopimusehtojen taustalla ovat Keskuskauppakamari, Ohjelmistoyrittäjät ry, Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry, Teknologiateollisuus ry ja Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry. Uudet ehdot julkaistaan osoitteessa: http://www.it-ehdot.fi/

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

Säilytä kesämökkisi arvo huolellisella ylläpidolla – lue asiantuntijan vinkit syyskunnostukseen20.9.2018 09:43Tiedote

Suomessa on yli 500 000 kesämökkiä. Iso osa mökeistä on yhteisomistuksessa, usein jakamattoman kuolinpesän kautta. Yhteisomistaminen luo toisaalta mahdollisuuksia, kun kunnossapitovastuu niin toteutuksen kuin kustannusten jakamisenkin kannalta jakautuu useammalle henkilölle. Jos tarvittavista korjauksista, mökin ylläpidosta ja kustannusten jakamisesta ei kuitenkaan päästä yhteisymmärrykseen, saattaa se alentaa yhteisomisteisen mökin arvoa roimastikin.

Kutsu: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä 3.10.201818.9.2018 10:34Tiedote

Tervetuloa Keskuskauppakamarin uudistuneeseen Suureen Veropäivään! Tänä vuonna suuntaamme katseen yritysverotuksen tulevaisuuteen. Miten EU-direktiivit muuttavat yritysverotusta ja miten tulevaisuuden liiketoimintaa verotetaan? Muun muassa näihin kysymyksiin saamme vastaukset kotimaisilta ja ulkomaisilta huippupuhujilta. Tilaisuus alkaa valtiovarainministeri Petteri Orpon talous- ja veropoliittisella katsauksella. Päivän key note -puheenvuoron pitää Euroopan komission verotuksen ja tulliliiton pääosaston pääjohtaja Stephen Quest. Questin puheenvuoron teema on yritysverotuksen tulevaisuus EU:ssa. Päivän muita teemoja ovat veronkiertodirektiivin vaikutus kansalliseen sääntelyyn, kansainvälisten veroriitojen ennaltaehkäiseminen ja ratkaiseminen sekä sijoitustoiminnan verotuksen muuttuminen. Suuri Veropäivä on tänä vuonna entistä vuorovaikutteisempi. Osallistujien on mahdollista esittää puhujille kysymyksiä ja kommentteja, mikä eittämättä tuo lisäväriä tilaisuuteen. Tänä vuonna järjestämme