Oulun yliopisto

Uusi jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa: ”Kehittämisen täytyy tapahtua moniäänisesti hierarkian eri portailla olevien kanssa.”

Jaa

Oulun yliopistossa vahvistetaan jatkuvan oppimisen tutkimusta ja koulutusta. Uutta professuuria hoitaa 1.10.2021 alkaen Anu Kajamaa.

Jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa. Kuva Maarit Holteri
Jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa. Kuva Maarit Holteri

Työelämän vaatimukset muuttuvat yhä nopeammin esimerkiksi teknologisten murrosten ja kansainvälistymisen myötä, ja jatkuvaa oppimista tarvitaan uudistamaan koulutusta ja osaamista työuran ja työyhteisöjen eri vaiheissa. Tarvitaan myös uusia teknologiaa hyödyntäviä koulutusmalleja. Suomen yliopistoissa vahvistetaan voimakkaasti jatkuvan oppimisen tarjontaa ja asiantuntijuutta, ja Oulun yliopisto avasi viime vuonna jatkuvan oppimisen yliopisto JOY-palvelun.

Nyt kasvatustieteiden tiedekunnassa käynnistyvä Suomen ensimmäinen jatkuvan oppimisen professuurin tavoitteena on vahvistaa tutkimustietoa koulutuksen uusista malleista, osaamisen kehittämisestä ja jatkuvasta oppimisesta osana organisaatioiden arkityötä. Lisäksi Kajamaan monitieteinen yhteistyö esimerkiksi Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun sekä monien kotimaisten ja kansainvälisten yliopistojen kanssa täydentää kasvatustieteiden tutkimusta.

Oppiminen ja oppimisprosessit -tutkimusyksikköön sijoittuva professuuri vahvistaa erityisesti oppimisympäristöjen ja työelämän oppimisen ja koulutuksen tutkimusta. ”Kansallinen vaikuttavuuden lisäksi uusi professuuri tukee Pohjois-Suomen osaamistarpeita ja kilpailukykyä tuottamalla uusimpaan tutkittuun tietoon perustuvaa koulutusta ja mahdollisuuksia vuoropuheluun ja pitkäaikaisiin kumppanuuksiin organisaatioiden ja tutkijoiden kesken”, sanoo Oulun yliopiston professori Sanna Järvelä.

Myös Tampereen yliopistossa käynnistyy vuodenvaihteessa jatkuvan oppimisen tenure track -professuuri.

Professori Kajamaa: ”Tutkija osaa esittää kysymyksiä, jotka herättävät oman työnsä asiantuntijoissa oivalluksia.”

Kajamaan mukaan jatkuvan oppimisen toimijat ovat yhteiskunta, organisaatiot ja yksilöt, jotka ovat keskenään monimutkaisessa suhteessa. ”Kurssit ja oppimisympäristöt organisaatioiden ulkopuolella ovat tärkeä osa yksilöiden osaamisen kehittämistä. Jatkuva oppiminen ei ole kuitenkaan erillinen osa työtä, vaan se kuuluu työhön itseensä.”

”Kehittämishankkeessa ajatus voi lähteä vaikkapa organisaation johdolta, mutta uusia oivalluksia ja innovaatioita on mahdollista saada aikaan aidossa työelämän kontekstissa, jossa ihmiset tulevat kuulluiksi ja nähdyiksi”, professori Kajamaa muistuttaa. Lue Anu Kajamaan haastattelu.

Taustaltaan aikuiskasvatustieteilijä, filosofian tohtori Anu Kajamaan tutkimusaloja ovat kollektiivinen ja jatkuva oppiminen, yhteistoiminta sekä organisaatiomuutokset. Hänen viimeaikaiset tutkimuksensa on toteutettu esimeriksi kouluissa, varhaiskasvatuksessa, sosiaali- ja terveydenhuollon parissa, vankiloissa sekä yrityshautomoissa osallistuvan toimintatutkimuksen menetelmillä. Kajamaa tekee paljon myös sairaalatutkimusta useissa tutkimusryhmissä kotimaassa ja eri puolilla maailmaa. Hän on toistuvasti palkittu opetusansioistaan sekä ensiluokkaisista tutkimusartikkeleistaan kansainvälisissä konferensseissa ja julkaisuissa. Hän on mukana lukuisissa kansainvälisissä tutkimushankkeissa ja johtavana tutkijana esimerkiksi EU:n Marie Skłodowska-Curie -rahoitteisessa vankeinhoidon ja vankimielenterveystyön ammatillista yhteistyötä tarkastelevassa tutkimusprojektissa.

Ennen Oulun yliopiston jatkuvan oppimisen professorin tehtäväänsä Anu Kajamaa työskenteli oppimisen ja organisaatiomuutosten dosenttina ja yleisen- ja aikuiskasvatustieteen yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa kasvatustieteiden tiedekunnassa, missä hän toimi myös useissa koulutuksen ja tutkimuksen johto- ja luottamustehtävissä. Hän on parhaillaan myös vieraileva professori Aalto-yliopistossa ja Exeterin yliopiston (iso-Britannia) kunniaprofessori.

Oulun yliopiston jatkuva oppimisen palvelut rakentavat yhteistyötä yritysten ja organisaatioiden kanssa

Oulun yliopisto rakentaa jatkuvan oppimisen yhteistyömallia alueen oppilaitosten, yrittäjäjärjestöjen ja julkisen sektorin toimijoiden kanssa. Alueellisessa yhteisyössä Oulun yliopiston rooli on tunnistaa Pohjois-Suomen osaamistarpeita ja tarjota tarvelähtöisiä jatkuvan oppimisen palveluja.

Tavoitteena on varautuminen tulevaisuuden työelämän murroksiin, ja suuntaviivoja luo opetus- ja kulttuuriministeriön kansallinen jatkuvan oppimisen uudistus. Suomen korkeakouluja kannustetaan kehittämään korkeakoulujärjestelmää myös jatkuvan oppimisen alustana. Jatkuvan oppimisen yrityspalvelujen lisäksi Oulun yliopisto on avannut jatkuvan oppimisen yliopisto JOY-verkkopalvelun, josta löytyy helposti teemoiteltuna kaikki Oulun yliopiston avoimen yliopiston, täydennyskoulutuksen ja erilaiset kurssit.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa, anu.kajamaa@helsinki.fi, p. 040 8232358
Kasvatustieteen, oppimisen ja koulutusteknologian tutkimuksen professori Sanna Järvelä, sanna.jarvela@oulu.fi, p. 040 5777164
Viestintäasiantuntija Kaisu Koivumäki, kaisu.koivumaki@oulu.fi, 050 4344261

Kuvat

Jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa. Kuva Maarit Holteri
Jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa. Kuva Maarit Holteri
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Oulun yliopisto
Oulun yliopisto
Pentti Kaiteran katu 1
90570 Oulu

0294 480 000https://www.oulu.fi/fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto

Uusi HYTKI-hanke tukee alueita hyvinvointi- ja terveysdatan hyödyntämisessä15.10.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Digitaalisen terveyden aikakaudella terveys - ja hyvinvointidatan määrä kasvaa ja sen käyttötarkoitukset monipuolistuvat. Datan hyödyntämiseen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa liittyy paljon mahdollisuuksia mutta myös haasteita. Erityyppiset toimijat, kuten tutkimusinstituutiot, yritykset, sote-palveluiden tuottajat ja ekosysteemitoimijat, pyrkivät ratkomaan näitä haasteita. Hyvinvointi- ja terveysdatan kansallinen innovaatioekosysteemi (HYTKI) -hanke edistää toimijoiden välistä yhteistyötä, kokemusten vaihtoa ja kyvykkyyksien kehittämistä aihealueella. HYTKI-hanketta on toteuttamassa toimijoita Oulusta, Jyväskylästä, Kajaanista, Kuopiosta ja Turusta.

Kohti kestävämpää tulevaisuutta – GEOMINS-projekti tarjoaa vaihtoehtoja rikastusjätteen käsittelyyn15.10.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

Hiljattain päättyneessä GEOMINS-projektissa otettiin askeleita kohti turvallisempaa rikastusjätteen käsittelyä ja kestävämpiä rakennusmateriaaleja. Suomen Akatemian rahoittamassa Oulun yliopiston projektissa tutkittiin mahdollisuuksia hyödyntää rikastusjätettä rakennusmateriaalien raaka-aineena. Lupaavat tutkimustulokset auttavat matkalla kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa.

Sopeutuminen kaupunkiympäristöön on pidentänyt perhosten lentokautta28.9.2021 07:35:00 EEST | Tiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan kaupunkiympäristöissä perhosten lentokausi on pidentynyt ja päättyy myöhemmin kuin maaseutuympäristöissä. Perhosten kaupunkipopulaatioissa on tapahtunut evoluutiota, jonka myötä päivänpituuden vaikutus yksilönkehitykseen on muuttunut ja perhoset siirtyvät talvehtivaan tilaan, diapaussiin, myöhemmin kasvukauden kuluessa kuin maaseudulla. Kaupunkiympäristöjen lämpimyys ja sen myötä pidentynyt kasvukausi ovat todennäköisimpiä selityksiä tälle evoluutiolle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme