Uusi jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa: ”Kehittämisen täytyy tapahtua moniäänisesti hierarkian eri portailla olevien kanssa.”
Työelämän vaatimukset muuttuvat yhä nopeammin esimerkiksi teknologisten murrosten ja kansainvälistymisen myötä, ja jatkuvaa oppimista tarvitaan uudistamaan koulutusta ja osaamista työuran ja työyhteisöjen eri vaiheissa. Tarvitaan myös uusia teknologiaa hyödyntäviä koulutusmalleja. Suomen yliopistoissa vahvistetaan voimakkaasti jatkuvan oppimisen tarjontaa ja asiantuntijuutta, ja Oulun yliopisto avasi viime vuonna jatkuvan oppimisen yliopisto JOY-palvelun.
Nyt kasvatustieteiden tiedekunnassa käynnistyvä Suomen ensimmäinen jatkuvan oppimisen professuurin tavoitteena on vahvistaa tutkimustietoa koulutuksen uusista malleista, osaamisen kehittämisestä ja jatkuvasta oppimisesta osana organisaatioiden arkityötä. Lisäksi Kajamaan monitieteinen yhteistyö esimerkiksi Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun sekä monien kotimaisten ja kansainvälisten yliopistojen kanssa täydentää kasvatustieteiden tutkimusta.
Oppiminen ja oppimisprosessit -tutkimusyksikköön sijoittuva professuuri vahvistaa erityisesti oppimisympäristöjen ja työelämän oppimisen ja koulutuksen tutkimusta. ”Kansallinen vaikuttavuuden lisäksi uusi professuuri tukee Pohjois-Suomen osaamistarpeita ja kilpailukykyä tuottamalla uusimpaan tutkittuun tietoon perustuvaa koulutusta ja mahdollisuuksia vuoropuheluun ja pitkäaikaisiin kumppanuuksiin organisaatioiden ja tutkijoiden kesken”, sanoo Oulun yliopiston professori Sanna Järvelä.
Myös Tampereen yliopistossa käynnistyy vuodenvaihteessa jatkuvan oppimisen tenure track -professuuri.
Professori Kajamaa: ”Tutkija osaa esittää kysymyksiä, jotka herättävät oman työnsä asiantuntijoissa oivalluksia.”
Kajamaan mukaan jatkuvan oppimisen toimijat ovat yhteiskunta, organisaatiot ja yksilöt, jotka ovat keskenään monimutkaisessa suhteessa. ”Kurssit ja oppimisympäristöt organisaatioiden ulkopuolella ovat tärkeä osa yksilöiden osaamisen kehittämistä. Jatkuva oppiminen ei ole kuitenkaan erillinen osa työtä, vaan se kuuluu työhön itseensä.”
”Kehittämishankkeessa ajatus voi lähteä vaikkapa organisaation johdolta, mutta uusia oivalluksia ja innovaatioita on mahdollista saada aikaan aidossa työelämän kontekstissa, jossa ihmiset tulevat kuulluiksi ja nähdyiksi”, professori Kajamaa muistuttaa. Lue Anu Kajamaan haastattelu.
Taustaltaan aikuiskasvatustieteilijä, filosofian tohtori Anu Kajamaan tutkimusaloja ovat kollektiivinen ja jatkuva oppiminen, yhteistoiminta sekä organisaatiomuutokset. Hänen viimeaikaiset tutkimuksensa on toteutettu esimeriksi kouluissa, varhaiskasvatuksessa, sosiaali- ja terveydenhuollon parissa, vankiloissa sekä yrityshautomoissa osallistuvan toimintatutkimuksen menetelmillä. Kajamaa tekee paljon myös sairaalatutkimusta useissa tutkimusryhmissä kotimaassa ja eri puolilla maailmaa. Hän on toistuvasti palkittu opetusansioistaan sekä ensiluokkaisista tutkimusartikkeleistaan kansainvälisissä konferensseissa ja julkaisuissa. Hän on mukana lukuisissa kansainvälisissä tutkimushankkeissa ja johtavana tutkijana esimerkiksi EU:n Marie Skłodowska-Curie -rahoitteisessa vankeinhoidon ja vankimielenterveystyön ammatillista yhteistyötä tarkastelevassa tutkimusprojektissa.
Ennen Oulun yliopiston jatkuvan oppimisen professorin tehtäväänsä Anu Kajamaa työskenteli oppimisen ja organisaatiomuutosten dosenttina ja yleisen- ja aikuiskasvatustieteen yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa kasvatustieteiden tiedekunnassa, missä hän toimi myös useissa koulutuksen ja tutkimuksen johto- ja luottamustehtävissä. Hän on parhaillaan myös vieraileva professori Aalto-yliopistossa ja Exeterin yliopiston (iso-Britannia) kunniaprofessori.
Oulun yliopiston jatkuva oppimisen palvelut rakentavat yhteistyötä yritysten ja organisaatioiden kanssa
Oulun yliopisto rakentaa jatkuvan oppimisen yhteistyömallia alueen oppilaitosten, yrittäjäjärjestöjen ja julkisen sektorin toimijoiden kanssa. Alueellisessa yhteisyössä Oulun yliopiston rooli on tunnistaa Pohjois-Suomen osaamistarpeita ja tarjota tarvelähtöisiä jatkuvan oppimisen palveluja.
Tavoitteena on varautuminen tulevaisuuden työelämän murroksiin, ja suuntaviivoja luo opetus- ja kulttuuriministeriön kansallinen jatkuvan oppimisen uudistus. Suomen korkeakouluja kannustetaan kehittämään korkeakoulujärjestelmää myös jatkuvan oppimisen alustana. Jatkuvan oppimisen yrityspalvelujen lisäksi Oulun yliopisto on avannut jatkuvan oppimisen yliopisto JOY-verkkopalvelun, josta löytyy helposti teemoiteltuna kaikki Oulun yliopiston avoimen yliopiston, täydennyskoulutuksen ja erilaiset kurssit.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa, anu.kajamaa@helsinki.fi, p. 040 8232358
Kasvatustieteen, oppimisen ja koulutusteknologian tutkimuksen professori Sanna Järvelä, sanna.jarvela@oulu.fi, p. 040 5777164
Viestintäasiantuntija Kaisu Koivumäki, kaisu.koivumaki@oulu.fi, 050 4344261
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Sokerituotteiden verotuksella ei ole vaikutusta hammashoidon tarpeeseen26.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston tutkijat selvittivät sokerituotteita koskevan verotuksen vaikutuksia julkisen hammashoidon tarpeisiin ja kustannuksiin. Aihetta ei ole aiemmin tutkittu Suomessa.
Ylipaino muuttaa aivojen pulsaatioita25.4.2024 06:55:00 EEST | Tiedote
Korkea painoindeksi (BMI) on uuden tutkimuksen mukaan yhteydessä muutoksiin aivojen fysiologisissa pulsaatioissa, jotka ovat avainasemassa aivojen nestekierron ylläpitämisessä ja niiden puhdistumisessa kuona-aineista.
Pohjoismaiden ahmojen tila on huonoin, Euraasian kattava tutkimus osoittaa25.4.2024 06:04:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaiden ahmojen geneettinen monimuotoisuus on alhaisin Euraasian mantereen ahmapopulaatioista. Uusi tutkimus kattaa ahman Euraasian levinneisyysalueen, jota ei ole aiemmin tutkittu näin laajasti. Näytteitä kerättiin Norjasta Itä-Venäjälle.
Oulun yliopistossa tehtiin viime vuonna 51 keksintöä – maailman henkisen omaisuuden päivää vietetään perjantaina 26.4.24.4.2024 06:52:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopistossa tehdään vuosittain kymmeniä uusia keksintöjä, jotka voivat olla alkuja tulevaisuuden innovaatioille. Vuonna 2023 niitä raportoitiin 51. Eniten keksintöilmoituksia tehtiin tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnassa, 22 kappaletta. Teknillisessä tiedekunnassa ilmoituksia tehtiin 13 sekä biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunnassa 10. Viime vuonna Oulun yliopisto lähti patentoimaan seitsemää keksintöä.
Alaselkäkipuun liittyvää terveyspalvelujen käyttöä ja sairauspoissaoloja voidaan vähentää luokitteluun perustuvalla hoidolla24.4.2024 05:50:00 EEST | Tiedote
Alaselkäkipupotilaiden toipumista voidaan nopeuttaa, lääkärikäyntejä ja kuvantamistutkimuksia vähentää sekä selkäkivusta johtuvia sairauspoissaolopäiviä minimoida luokitteluun perustuvalla hoitomallilla, uusi tutkimus osoittaa. Luokitteluun perustuvassa hoidossa potilaat huomioidaan yksilöllisesti ja terveydenhuollon resursseja kohdennetaan eniten hoitoa tarvitseville.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme