Kuusakoski Oy

Uusi kierrätysteknologia erottelee kuparin ja niobi-titaanin suprajohtavista langoista

Kuusakoski Oy on kehittänyt uuden kierrätysteknologian, jolla voidaan erotella magneettikuvauslaitteiden sisältämät elektrolyyttikuparit sekä hiusta ohuemmat niobi-titaaniseosjohtimet. Innovaatiolle on juuri nyt käyttöä, sillä terveydenhoidossa hyödynnetään enenevässä määrin magneettikuvausta, ja sairaalat vaihtavat vanhoja laitteitaan uusiin tehokkaampiin kuvantamislaitteisiin.
Kuusakosken jalometalliosaston tuotekehityksestä vastaava Arsi Saukkola esittelee uutta kierrätysinnovaatiota.

Magneettikuvaaminen vaatii erittäin vahvan magneettikentän. Siksi kuvauslaitteen ytimessä on heliumilla jäähdytettävä suprajohtava käämi. Tämä käämi on koteloitu moninkertaisten metallikammioiden sisään ja kapseloitu hartsiin.

Kun sairaaloiden käytöstä poistetut kuvantamislaitteet toimitetaan kierrätykseen, niistä erotellaan tarkasti kaikki uudelleen hyödynnettävä materiaali. Tähän asti hartsivalun sisällä oleva käämi on purettu polttoleikkaamalla. Leikkaus on likaista puuhaa, siinä syntyy paljon savua ja kierrätykseen saatu kupari on melko epäpuhdasta.

Kuusakosken kehittämässä uudessa kierrätysmenetelmässä vain magneettikuvauslaitteen uloimmat kotelorakenteet puretaan polttoleikkaamalla. Laitteen sisällä oleva käämi hartseineen käsitellään sen sijaan pyrolyysiuunissa. Uunikäsittelyssä erotetaan kuparipitoinen käämilanka. Käämilangassa on vielä kuparikääreeseen valssattuja hiusta ohuempia suprajohtavia niobi-titaaniseosjohtimia, jotka myös otetaan talteen.

"Niobi-titaania ei voi erottaa kuparista mekaanisin keinoin tai sulattamalla. Siksi kehitimme erotteluun sähkökemiallisen tuotantomenetelmän. Tässä menetelmässä valmistuu hyvin puhdasta elektrolyyttikuparia ja niobi-titaanilankaa", kertoo Kuusakosken jalometalliosaston tuotekehityksestä vastaava Arsi Saukkola.  "Koetuotantovaihe onnistui hyvin, ja olemme nyt valmiit varsinaiseen tuotantoon markkinoiden kysynnän mukaan."
Kuusakoski noutaa vanhat laitteet sairaaloista ja kierrättää niiden materiaalit uudelleen käyttöön.

Niobia käytetään suprajohteiden lisäksi varsinkin erikoisterästen seosaineena. Se kuuluu EU:n määrittelemiin kriittisiin metalleihin, joiden kaivostuotantoa ei ole unionin alueella.
Kuusakoski on pohjoisen Euroopan johtava kierrätyspalveluja tarjoava yritys. Sen vahvuus perustuu materiaalin, kierrätyksen ja ympäristöteknologian osaamiseen.  Metallien kierrättämisen lisäksi yritys harjoittaa sähkö- ja elektroniikkalaitteiden käsittelyä sekä valmistaa materiaalikiertoon kelpaamattomista, energiaa sisältävistä jakeista polttoainetta.

Lisätietoja:
Arsi Saukkola, T&K päällikkö, jalometallit, Kuusakoski Oy
sähköposti: arsi.saukkola@kuusakoski.com
Puh: +358 20 781 7235
www.kuusakoski.com

Kuvat

Lataa
Kupari kerrostuu elektrolyysikennoa ympäröiville katodilevyille.
Lataa
Kupari ja niobi-titaaniseokset erotellaan sähkökemiallisesti.
Lataa
Niobi kuuluu EU:n määrittelemiin kriittisiin metalleihin, joiden kaivostuotantoa ei ole unionin alueella.
Lataa
Hiustakin ohuempi suprajohtava niobi-titaani on valssattu kuparikääreeseen.

Kuusakoski Oy
Metsänneidonkuja 12, Kvintti-rakennus, 4. krs

Asiakaspalvelu 0800 30880 (8-16)https://www.kuusakoski.com/fi/finland

Kuusakoski Group Oy:n liikevaihto vuonna 2016 oli 494,4 M€ ja se työllisti keskimäärin 2 354 henkilöä.  Yritys on perustettu vuonna 1914.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kuusakoski Oy

Ny återvinningsteknik separerar koppar och niob-titan från supraledande trådar25.1.2018 13:25:33 EET | Tiedote

Kuusakoski Oy har utvecklat en återvinningsteknik för separering av den elektrolytkoppar som ingår i magnetkamerautrustning samt ledningar av niob-titanlegering som är tunnare än hårstrån. Just nu finns det en efterfrågan på innovationen eftersom magnetkamera används allt mera inom hälsovården och sjukhusen byter ut gammal utrustning mot ny och effektivare bilddiagnostisk utrustning.