Uusi opas safariyrittäjille moottorikelkkailun riskeistä

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa laatinut moottorikelkkasafareita järjestäville yrityksille käytännölliset ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi. Kelkkailussa ensikertalaisille tapahtuu paljon loukkaantumisiin johtavia onnettomuuksia.

”Näin vähennät moottorikelkkailun riskejä hyvällä valmistautumisella” -opas perustuu Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosien aikana tutkimiin kelkkaonnettomuuksiin. Tutkinnan tuloksista oli löydettävissä kohteita, joita kehittämällä onnettomuuksia voidaan tehokkaasti ehkäistä. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi reittien suunnittelu ja safarioppaiden koulutus.

Kelkkailussa loukkaantuu merkittävä määrä ihmisiä. Kaudella 2017­­­–2018 Lapin keskussairaalassa hoidettiin 338 moottorikelkkailussa loukkaantunutta potilasta. Loukkaantuneita oli enemmän kuin samaan aikaan tieliikenteessä loukkaantuneita. On arvioitu, että kelkkasafareilla loukkaantuneita on kokonaismäärästä noin puolet.

”Nautin itsekin moottorikelkkailusta, mutta se on kuitenkin laji, joka tulee ottaa vakavasti. Kelkka ei ole lelu. Uskon, että uuden kelkkailuyrittäjille suunnatun oppaamme avulla kelkkailusta voidaan tehdä entistä turvallisempaa,” OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo.

”Moottorikelkkasafarien asiakasryhmä on laajentunut sen jälkeen, kun nykyisin käytössä olevan kelkkailuopetuksen runko luotiin yli parikymmentä vuotta sitten. Tuolloin safareilla kävi lähinnä suomalaisia yritysasiakkaita, kun taas nykyään esimerkiksi iäkkäitä kuljettajia ja ulkomaalaisia turisteja on aiempaa enemmän. Asiakasryhmien erilaiset tarpeet on hyvä ottaa huomioon safareja suunnitellessa,” Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen huomauttaa.

Liitteet:
Näin vähennät moottorikelkkailun riskejä hyvällä valmistautumisella -opas (suomeksi ja englanniksi)

Oppaat ladattavissa sivulta www.oti.fi/kelkkaopas

• OTIn tietopalvelu arkisin klo 9–15, p. 040 450 4666
  • Ylitarkastaja Jaakko Leinonen, Tukes, puh. 029 505 2141

Moottorikelkkasafarien järjestäjät voivat vaikuttaa kelkkailun turvallisuuteen11.10.2019 07:35:00 EESTTiedote

Moottorikelkkasesonki lähestyy erityisesti maamme pohjoisosissa. Moottorikelkkasafareita järjestävät yrittäjät voivat valmistautua kauteen myös turvallisuusvalmisteluilla. Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa laatinut moottorikelkkasafareita järjestäville yrityksille käytännölliset ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi.

Joka kolmannessa kuolonkolarissa kuljettaja on päihtynyt18.3.2019 07:35:00 EETTiedote

Vuosina 2013–2017 liikenteessä tapahtui 304 kuolemaan johtanutta päihdeonnettomuutta, mikä on noin kolmannes kaikista kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista. Huumeiden vaikutuksen alaisena aiheutettuja kuolonkolareita tapahtui 20 enemmän kuin edeltävällä viisivuotisjaksolla (2008–2012). Alkoholionnettomuuksien osuus on pysynyt useiden vuosien ajan noin neljänneksenä kaikista kuolonkolareista.