Uusi tiekartta matkailun kehittämiseen Pohjanmaalla
Pohjanmaan matkailussa on vielä runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia. Kauppakorkeakoulu Hanken aikookin kehittää yhdessä alueen matkailutoimijoiden kanssa tiekartan, johon kootaan maakunnan yhteinen näkemys siitä, miten matkailua voidaan kehittää.
– Matkailussa on jo olemassa erittäin hyvää alueellista yhteistyötä, mutta koko Pohjanmaan maakuntaa koskeva yhteinen visio puuttuu. Siksi haluamme koota kaikki yhteen saman pöydän ääreen, ja on tärkeää, että myös pienempiä toimijoita kuullaan, kertoo projektipäällikkö Annika Pollari Kauppakorkeakoulu Hankenin Vaasan toimipisteestä.
Keskeinen syy Pohjanmaan matkailutiekartta 2030 -projektin käynnistämiselle on se, että matkailuelinkeino katsotaan olevan yksi tärkeä tekijä pitää maaseutu elinvoimaisena.
– Maaseudulla matkailulla on työllistävä vaikutus. Matkailu- ja ravintola-alan yrittäjien pandemian jälkeiset haasteet ovat hyvin tiedossa. Toivon kuitenkin, että matkailualalle löytyy työntekijöitä ja saaristoon ja maaseudulle pystytään houkuttelemaan uusia ja vetovoimaisia matkailuyrityksiä nyt, kun matkailijoita on taas enemmän liikkeellä, Pollari sanoo.
Pollarin mukaan ohjelmapalveluiden tarjoajia tarvittaisiin enemmän.
– Meillä on Pohjanmaan rannikolla uskomattoman kaunis saaristo, mutta pelkkä kauniiden paikkojen olemassaolo ei riitä. Tarvitaan parempaa infrastruktuuria ja enemmän järjestettyä toimintaa. Monet matkailijaryhmät haluavat päästä opastetuille retkille, joihin sisältyy tarjoilut, kun lähdetään vaeltamaan, melomaan tai nauttimaan muista aktiviteeteista luonnossa.
Alueen matkailutoimijoiden välillä tarvitaan enemmän yhteistyötä, sillä Pohjanmaa joutuu kilpailemaan matkailijoista monien koti- ja ulkomaisten matkakohteiden kanssa. Yksi projektin tavoitteista on kehittää keskustelufoorumi, jolla yrittäjät ja muut matkailualan toimijat voivat keskustella matkailun kehittämisestä Pohjanmaalla.
Vastuullisuus on projektissa keskeinen asia, ja Pollari haluaa, että Pohjanmaa näyttää esimerkkiä muulle Suomelle.
– Vihreä eli ympäristöystävällinen liikkuvuus kiinnostaa minua ja toivottavasti meistä voi tulla edelläkävijä siinä, miten matkailijoita kuljetetaan ympäristöystävällisellä tavalla kohteisiin ja myös kohteissa. Se olisi linjassa Pohjanmaalla kestävään matkailuun tehtyjen panostusten kanssa.
Tulevaisuudessa tiekartta toimii myös ohjenuorana, jonka avulla julkisia varoja ohjataan Pohjanmaalla matkailuhankkeisiin.
Pohjanmaan matkailutiekartta 2030 -projekti rahoitetaan Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta: Eurooppa investoi maaseutualueisiin. Lisätietoja projektista (englanniksi):
Pohjanmaan matkailutiekartta 2030
Yhteyshenkilö lisätietoja varten:
Projektipäällikkö Annika Pollari, Kauppakorkeakoulu Hanken, sähköposti: annika.pollari@hanken.fi, puh. 050 564 3274
Tietoja julkaisijasta
Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta.
Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 14 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme