Uusi yhteistyöverkosto Pohjoismaiden maaseutunuorille

Pohjoismaiden maaseutunuoret perustivat Nordic Young Farmers Association (NYFA) -yhteistyöverkoston. Uusi verkosto perustettiin, jotta maaseutunuorten ääni saataisiin paremmin kuuluviin. Verkoston tavoitteena on vahvistaa yhteydenpitoa maaseutunuorten ja heidän järjestöjensä välillä. NYFA:ssa ovat edustettuina maaseudun nuoret ja nuoret viljelijät Islannissa, Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa.

Perustamiskokous pidettiin tammikuussa 2020. NYFA toimii jäsentensä yhteydenpitokanavana, jotta maaseutunuoret voisivat paremmin tunnistaa ja käsitellä niitä asioita ja ongelmia, joita maaseutunuoret kotimaassaan kohtaavat. NYFA:n ansiosta viiden Pohjoismaan nuoret voivat nyt kommunikoida ulospäin yhteisellä äänellä.

- Me kohtaamme monia samankaltaisia asioita ja ilmiöitä eri Pohjoismaissa, ja yhdessä meidän on helpompi käsitellä niitä, sanoo tanskalaisen LandboUngdomin puheenjohtaja Thorbjørn Koefoed.

- Seuraavan vuoden aikana tulemme keskittymään maatalousalalla olevien nuorten työturvallisuuteen ja terveyteen.

- Pohjoismaiden nuorten välinen yhteistyö on tärkeää, koska siten saamme äänemme paremmin kuuluville ja voimme ottaa kantaa siihen, miten maataloutta tullaan jatkossa harjoittamaan, kertoo MTK:n maaseutunuorten kansainvälisyysvastaava Ville Koivuniemi.

NYFA:n puheenjohtajuus kiertää jäsenmaiden välillä vuoden jaksoissa. Tänä vuonna puheenjohtajana toimii maaseutunuorten järjestö LandboUngdom Tanskasta.

Jatkossa NYFA järjestää kaksi kokousta vuosittain. Ensimmäinen on verkoston jäsenten sisäinen kokous. Toinen kokous toteutetaan NBC:n (pohjoismaisten viljelijöiden järjestö) kokouksen yhteydessä, jossa NYFA tuo esille pohjoismaisten nuorten yhteiset kysymykset ja näkemykset.

NYFA:n perustivat LandboUngdom (Tanska), Norges bygdeungdomslag (Norja), Lantbrukarnas riksförbund (Ruotsi), Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC (Suomi), Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK (Suomi) and Samtök ungra bænda (Islanti).

maaseutunuorten kansainvälisyysvastaava, Ville Koivuniemi, MTK, 050 362 0127, vk.koivuniemi@gmail.com
maaseutunuorten asiamies Tiia Kuusela, MTK, 040 532 9636, tiia.kuusela@mtk.fi

What do you want to do ?
New mailCopy

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.

Kohti kiihkeää kuntavaalikevättä – MT:n ja MTK:n paneeli aloittaa kevään poliittisen keskustelun kuntavaalien lähestyessä maanantaina 11.1 klo 105.1.2021 13:39:26 EETKutsu

Tervetuloa seuraamaan neljän puolueen puheenjohtajan kuntavaalipaneelin videolähetystä maanantaina 11.1.2021 kello 10-11. Maaseudun Tulevaisuuden sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton järjestämään paneeliin osallistuvat perussuomalaisten Jussi Halla-Aho, vihreiden Maria Ohisalo, kokoomuksen Petteri Orpo ja keskustan Annika Saarikko. Esillä ovat ajankohtaisimmat politiikan käänteet sekä kuntavaalien kiintoisimmat aiheet rahan riittävyydestä, monipaikkaisesta elämästä ja pakkolunastuksista aina susiin asti.

Kiitos, kun valitset kotimaista - Maaseutunuorten joulutulet syttyvät teiden varsille tiistaina21.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Perinteiset Maaseutunuorten joulutulet syttyvät teiden varsille tiistaina 22.12.2020 eri puolilla Suomea. Joulutulet ovat sydämellinen kiitos kuluttajille kotimaisista valinnoista. Kotimainen ruoka on vastuullinen, turvallinen ja työllistävä valinta. Erityisesti tänä vuonna niin suomalaisen ruuan kuin muidenkin kotimaisten tuotteiden merkitys on korostunut koronapandemian seurauksena. * - * - * Maaseutunuoret toivottavat joulumatkaajat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Tunnelmalliset maaseutumatkailuyritykset tarjoavat maaseudun rauhaa rakastaville hyvää ruokaa, kiireetöntä yhdessäoloa ja puhdasta luontoa.