Uusia digihoitopolkuja avattiin OYS:n potilaille
Uniapnean digihoitopolku on tarkoitettu CPAP-laitehoitoa käyttäville potilaille. Sen kautta toteutuvat hoitoon liittyvä ohjaus ja kontrollit. Uniapnean, aknepotilaan ja nivelreumapotilaan polut ovat myös potilaiden ja hoidon ammattilaisten välinen vuorovaikutuskanava ja omahoidon osa.
Uniapnean sähköinen digihoitopolku on osa laadukasta ja saavutettavaa hoitoketjua. Käyttäjiksi kutsutaan kaikki uniapneadiagnoosin saaneet uudet OYS:n potilaat. Panu Pesonen oli yksi ensimmäisistä erikoissairaanhoidon sähköistä palvelua kokeilleista.
”Käyttökokemus oli hyvä. Tieto on ymmärrettävää ja olennainen tieto oli erinomaisesti paketoitu. Sain yhdellä silmäyksellä kokonaiskuvan sairaudestani ja sen hoidosta. Tämän jälkeen oli helppo lähteä tutustumaan asioihin yksityiskohtaisemmin”, Panu Pesonen kertoo.
Uniapnean polulla opastetaan unen aikaisia hengityskatkoksia ehkäisevän CPAP-laitteen käyttöön. Tavoitteena on, että laitteen käyttöön perehtymään tulevat potilaat saavat riittävästi tietoa hoidosta ennen kuin tulevat ryhmäohjaukseen.
”Viestipalvelukin toimii hyvin, tosin sain palvelusta niin hyvin tarvitsemaani tietoa, ettei minulla ollut sille oikeastaan käyttötarvetta”, Pesonen toteaa.
Aknen ja nivelreuman digihoitopoluille on koottu tietoa sairaudesta ja luotu omavointiin liittyviä työkaluja sekä tarjottu mahdollisuus keskusteluun hoidon ammattilaisen kanssa.
Käyttäjien mieleen
Kansallisen Terveyskylä.fi -palvelun osana toimivia OYS:n digihoitopolkuja on jo toistakymmentä. Niiden käyttöaste ja käyttökokemus ovat hyviä. Yli puolet käyttäjistä on yli 60-vuotiaita. (kaavio alla) Marraskuun 18. päivä avatulle uniapnean polulla on jo liitetty yli 300 potilasta.
”Ikä ei sanele käyttöä, vaan asenne. Ihmiset, jotka osaavat ja pystyvät, tarttuvat mielellään helppokäyttöisiin ja selkeisiin sähköisiin palveluihin. Tämä taas vapauttaa hoitohenkilöstöä hoitamaan paremmin niitä, jotka eivät pysty käyttämään sähköisiä palveluita hoitonsa tukena”, toteaa kehittämispäällikkö Pia Liljamo Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä.
Terveyskylästä luotettavaa tietoa
Terveyskylä on potilaiden kanssa yhdessä kehitetty valtakunnallinen erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kansalaisille, hoitoa potilaille ja on myös palvelukanava esimerkiksi terveyden edistämiselle ja omahoidolle. Digihoitopolut mahdollistavat ammattilaisen ja potilaan välisen tietoturvallisen vuorovaikutuksen, etävastaanotot, oirekyselyt ja seurannan.
Vuoden 2019 loppuun mennessä Terveyskylässä ja Mielenterveystalossa kävi yhteensä 6,2 miljoonaa tiedonjanoista. Vuonna 2018 kävijöitä oli 2 miljoonaa. Marraskuussa OYS:n erityisvastuualueella kävijöitä oli noin 2 600 joka päivä eli yhteensä lähes 80 000 kävijää kuukaudessa.
Sähköiset palvelut laajenevat koko ajan OYS:ssa. Sähköinen esitietolomake otettiin käyttöön viime vuonna yhdessä yksiköissä ja on nyt laajenemassa koko sairaalaan. Sähköinen lomake on potilaiden mieleen, sillä siihen tarttuu noin 70 prosenttia digikyselyn saaneista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pia Liljamo, kehittämispäällikkö, PPSHP, 040 551 7129, pia.liljamo@ppshp.fi
Sähköinen esitietolomake: Satu Malmqvist, erikoissuunnittelija, PPSHP, 040 128 9285, satu.malmqvist@ppshp.fi
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on yhdistänyt 30 kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon, kolme sairaalaa ja kaksi pelastuslaitosta. Oulun yliopistollinen sairaala OYS on yksi Suomen viidestä yliopistollisesta sairaalasta, ja se vastaa lähes puolen miljoonan suomalaisen erikoissairaanhoidon palveluista. Tavoitteemme on vuoteen 2030 mennessä rakentaa maailman älykkäin sairaala.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Perhekeskuspalvelujen muutossuunnitelmilla tavoitellaan selkeämpää organisaatiota ja yhdenmukaisempia palveluja17.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen perhekeskuspalveluihin suunnitellaan muutoksia, joiden tavoitteena on selkeyttää palvelualueen organisaatiorakennetta ja palveluja. Perhekeskuspalvelut on tarkoitus järjestää niin, että palvelut ovat saatavilla yhdenmukaisesti koko Pohteen alueella. Koska suunnitelmiin liittyy henkilöstövaikutuksia, Pohde on antanut 11.9. henkilöstöjärjestöille neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi. Neuvottelut alkoivat 16.9.2025.
Aluehallitus: hyvinvointialueen strategialuonnoksesta voi antaa lausunnon tai palautetta 17.9. alkaen16.9.2025 13:05:58 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 16.9. puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Aluehallitus päätti aloittaa lausuntokierroksen Pohteen uudesta strategiasta. Asukkaat, henkilöstö ja eri sidosryhmät voivat kertoa näkemyksensä strategian luonnoksesta Pohteen verkkosivuilla 17.9.−8.10.2025.
Turvallinen alku elämälle – asiakas- ja potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9.16.9.2025 09:51:16 EEST | Tiedote
Maailman terveysjärjestö WHO on nimennyt 17. syyskuuta maailman potilasturvallisuuden päiväksi. Suomessa päivää vietetään asiakas- ja potilasturvallisuuden päivänä. Tänä vuonna päivän teemana on Turvallista hoitoa ja palvelua jokaiselle vastasyntyneelle ja lapselle.
Aluevaltuusto keskusteli taloudesta ja toiminnasta sekä hyväksyi osavuosikatsauksen15.9.2025 16:12:26 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluevaltuusto kokoontui 15.9.2025 puheenjohtaja Matti Sorosen johdolla. Aluevaltuusto sai katsauksen ajankohtaiseen tilanteeseen sekä vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuolikkaan toimintaan ja talouteen. Osavuosikatsaus kertoo sekä haasteista että myönteisistä kehityskuluista. Talousarvioon kohdistuu ylitysriskiä loppuvuonna.
Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu: jatkossa kyydit tilataan Tervia Logistiikan omasta palvelunumerosta15.9.2025 12:39:44 EEST | Tiedote
Tervia Logistiikka on vastannut 1.1.2025 alkaen Lapin hyvinvointialueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Keskiviikosta 24.9.2025 alkaen kyydit tilataan Tervia Logistiikan uudesta palvelunumerosta. Taustalla on tavoite kehittää asiakaspalvelun laatua ja saavutettavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme