Uutta osittaista vanhuuseläkettä haetaan taloudellisen tilanteen kohentamiseksi

Yli puolet osittaisen vanhuuseläkkeen saajista kertoo eläkkeelle jäämisen syyksi oman taloudellisen tilanteen kohentamisen. Tämä käy ilmi Varman asiakkailleen tekemästä kyselytutkimuksesta.

- Enemmistö vastaajista eli 60 % sanoi hakeneensa eläkettä taloudellisten syiden vuoksi. Vajaa 20 % ilmoitti syyksi työnteon vähentämisen, kertoo eläkejohtaja Jyrki Rasi.

Vastaajista 66 % oli edelleen työelämässä, ja heistä 47 % oli vähentänyt tai suunnitteli vähentävänsä työaikaansa.

Yli puolet (58 %) vastaajista kertoi, että eivät lykkää varsinaiselle vanhuuseläkkeelle jäämistä, neljännes aikoi lykätä ja 17 % oli vielä epävarmoja.

- Lisärahan saaminen ennen varsinaista vanhuuseläkettä houkuttelee selvästi. Osaa motivoi myös keventäminen työuran loppuvuosina, Jyrki Rasi toteaa.

Lähes kaikki osittaisen vanhuuseläkkeen saajista tyytyväisiä ratkaisuunsa

Vastaajista 97 % oli tyytyväisiä tekemäänsä eläkeratkaisuun.

- Asiakkaidemme tähänastiset kokemukset ovat suorastaan häkellyttävän positiivisia. Vain kahdeksan hakijaa on peruuttanut osittaisen vanhuuseläkkeen päätöksen myöntämisen jälkeen, Rasi kertoo.

Asiakaskysely toteutettiin sähköpostikyselynä toukokuussa, ja siihen vastasi 332 henkilöä.

Kyselyyn vastanneiden näkemyksiä eläkkeen hakemisen syistä:

• Rahalle oli juuri nyt käyttöä.
  • Varmistaa jonkinlainen perustulo, joka täydentää yrittäjätuloa viimeisen vuoden ajan ennen varsinaista eläkeikää. Yrittäjätulo epävakaata.
  • Olen osa-aikatyössä. Osittainen vanhuuseläke täydentää tulokertymää.
  • Voidakseni maksaa asuntolainan pois ennen eläkkeelle jäämistä.
  • Olin jäänyt työttömäksi yt-neuvotteluiden seurauksena elokuussa 2015. Uudelleentyöllistyminen hankalaa ja toimeentulo niukkaa. Pääasiallinen syy oli taloudellinen lisäturva.
  • Mahdollisuus tehdä ansiotyötä samalla, ja joustavalla tavalla.
  • Hain kun tuli mahdollisuus ja asia tehtiin helpoksi. Voin rauhassa miettiä tulevaisuuden päätöksiä
  • Olen ollut työelämässä yli 40 vuotta ja katson, että tässä vaiheessa on hyvä vähentää työmäärää ja nauttia lisääntyneestä vapaa-ajasta.

Valtaosa osittaisen vanhuuseläkkeen saajista 61-vuotiaita miehiä

Osittaista vanhuuseläkettä saa tällä hetkellä 1 429 Varman asiakasta. Saajista 70 % on miehiä. Yhdeksän kymmenestä on valinnut eläkevaihtoehdoksi 50 % ansaitusta eläkkeestä. Tämän vaihtoehdon valinneiden eläkkeen suuruus on keskimäärin 900 euroa/kk. Valtaosa (62 %) eläkkeen saajista on 61-vuotiaita eli he ovat hakeneet eläkettä alimmassa mahdollisessa iässä.

Varman verkkopalvelussa lasketaan kuukausittain reilut 1 000 osittaisen vanhuuseläkkeen arviota, ja Varmaan tulevien hakemusten määrä on viime kuukausina vakiintunut noin 200 kappaleeseen.

- Alkuvuoden hurja suosio näyttää jonkin verran tasaantuneen kevään edetessä, mutta se päihittää kirkkaasti aikaisemman osa-aikaeläkkeen suosion, Jyrki Rasi toteaa.

Hanna LeskeläViestintäpäällikkö, Varman hallinto ja eläkepalvelut

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on Suomen vakavaraisin työeläkeyhtiö ja suurin yksityinen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 873 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2017 maaliskuun lopussa 44,4 miljardia euroa.

Kutsu medialle: Varman Q3-tulosinfo 26.10. klo 13.3017.10.2017 08:08Kutsu

Tervetuloa Varman tammi‒syyskuun tulosinfoon torstaina 26.10.2017 klo 13.30 Helsingin Salmisaareen osoitteeseen Salmisaarenranta 11. Toimitusjohtaja Risto Murto käy läpi katsauskauden tuloksen ja ajankohtaisia talousaiheita. Varman sijoituksista ja markkinoiden näkymistä kertoo sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä. Voit ilmoittautua tilaisuuteen viestintäpäällikkö Leena Rantasalolle, puh. 050 300 7980 tai leena.rantasalo@varma.fi. Jos et itse pääse mukaan, voit välittää kutsun kollegallesi. Lämpimästi tervetuloa! VARMA Leena Rantasalo Viestintäpäällikkö

Pääkaupunkiseudun suurin Lidl avautui Kalliossa – Varma hakee innovatiivisia ratkaisuja kaupunkien kiinteistökehitykseen21.9.2017 16:49Tiedote

Pääkaupunkiseudun suurin Lidl-myymälä avautui torstaina 21.9. Helsingin Kalliossa. Myymälän myyntitila on noin 1 600 m², ja se rakennettiin tilaan, jossa on aiemmin toiminut autokorjaamo. Myymälän alakertaan saatiin mittavien muutostöiden jälkeen parkkihalli ja lastausalue, joiden avulla ratkaistiin kiinteistön merkittävimmät rakenteelliset haasteet. Varman kiinteistökehityksen painopiste on erityisesti olemassa olevien kiinteistöjen kehityksessä. ‒ Meillä on käynnissä lukuisia hankkeita, joissa uudistetaan joko yksittäistä kiinteistöä tai suurempaa aluetta. Hankkeilla tavoitellaan Tampereen Finlaysonin tai Helsingin Arabia135:n kaltaisia uudistuksia, jotka tuovat uutta elävyyttä alueelle työssäkäynnin lisäksi, kertoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Aarne Markkula. ‒ Kiinteistöjen kehitystyö on usein hidasta ja työlästä, ja se vaatii myös kaavamuutoksia. Onneksi kehityshankkeisiin suhtaudutaan nykyään positiivisemmin, ja kehityksen esteitä on pyritty poistamaan järkevöittämällä määräyk