Uutuuskirja Tallinnan terminaattori kertoo suomalaisen kehonrakennuksen maailmanmestarin uskomattoman elämäntarinan

Toimittaja Sami Lotilan kirja "Tallinnan terminaattori – Olev Annuksen tarina" käy läpi virolaissyntyisen mutta Suomessa jo kohta 40 vuotta asuneen Annuksen elämän vaiheet. Monia maailmanmestaruuksia voittaneen kehonrakentajan tarinaan kuuluu myös suuria uhrauksia, pettymyksiä ja suoranaista vainoa.

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Mika Tuominen)

Olev Annus oli nuoruudessaan puna-armeijan Spetsnaz-erikoisjoukkojen jäsen, todellinen tappokone, mutta myös Neuvostoliiton paras kehonrakentaja. Virallisesti kehonrakennus oli Neuvostoliitossa kielletty, ja Olev joutuikin usein hankaluuksiin KGB:n kanssa.

Olev halusi kansainvälisille kilpa-areenoille. Tähän tarjoutui mahdollisuus 1980-luvun alussa, kun hänen onnistui muuttaa Suomeen. Siitä alkoi Olevin nousu kohti maailman terävintä kehonrakennushuippua, jonka hän saavutti 1987 voittamalla ammattilaisten maailmanmestaruuden. Huipulla hän tutustui moniin kehonrakennuksen suuruuksiin kuten myös lajin legendaan Arnold Schwarzeneggeriin.

Menestyksestä huolimatta väkivalta seurasi Olevia Tallinnasta sinne, minne hän aina menikin. Väkivaltainen kohtaaminen päätti myös hänen kehonrakennusuransa. Olevin tarina on täynnä suuria voittoja, mutta myös suuria uhrauksia, joiden ansiosta vaatimattomien lähtökohtien mies ponnisti maailmanmaineeseen.

Sami Lotila (s. 1965) on entinen Hymyn päätoimittaja ja nykyinen vapaa toimittaja. Hän toimii usean suomalaislehden Viron-kirjeenvaihtajana. Olev Annukseen Lotila tutustui jo teini-ikäisenä käydessään samalla kuntosalilla Jyväskylässä. Lotila on kirjoittanut kymmenkunta kirjaa, joista viimeisimpänä Suomalainen Tallinna (Readme 2017).

Sami Lotila:Tallinnan terminaattori – Olev Annuksen tarina
288 sivua | Saatavana painettuna, e- ja äänikirjana

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Mika Tuominen)

Uusi Hurriganes-kirja kokoaa tarinat suosittujen levyjen ja albumien takaa5.11.2020 10:48:36 EETTiedote

Levymyynnissä mitattuna Hurriganes oli 1970- ja 1980-luvuilla yksi Suomen menestyneimpiä rocknimiä. Tänään ilmestyvä Vesa Kontiaisen tietokirja Hurriganes – Albumit 1973–1988 antaa elävän kuvan siitä, miten yhtyeen ja sen soittajien levyt syntyivät ja millaisen vastaanoton ne saivat. Laajaan haastattelumateriaaliin perustuva kirja on tuhti tietopaketti kaikille Hurriganes-faneille.

Bazarin kevään 2021 kirjakatalogi on ilmestynyt27.10.2020 09:26:26 EETTiedote

Bazar Kustannus Oy:n ensi kevään uutuuskirjat tarjoavat runsaan kattauksen kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjallisuutta. Keväällä menestyskirjailija Lucinda Rileyltä ilmestyy kaksi uutta romaania ja dekkareiden ystävät pääsevät tutustumaan Saksan menestyneimmän jännityskirjailijan Sebastian Fitzekin piinaaviin trillereihin. Kotimaisiin kaunokirjoihin kuuluvat muun muassa uudet dekkarit Christian Rönnbackalta, Kale Puontilta ja Tomas Gadsilta sekä Pirkko Soinisen romaani arkkitehti Wivi Lönnista. Kevään tietokirjat antavat näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin, kuten siihen, miten päästä masennuslääkkeistä eroon, kuinka vastata rasistisiin väitteisiin ja millaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella tulee olemaan Suomen luontoon.