Uutuuskirja Tallinnan terminaattori kertoo suomalaisen kehonrakennuksen maailmanmestarin uskomattoman elämäntarinan

Toimittaja Sami Lotilan kirja "Tallinnan terminaattori – Olev Annuksen tarina" käy läpi virolaissyntyisen mutta Suomessa jo kohta 40 vuotta asuneen Annuksen elämän vaiheet. Monia maailmanmestaruuksia voittaneen kehonrakentajan tarinaan kuuluu myös suuria uhrauksia, pettymyksiä ja suoranaista vainoa.

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Mika Tuominen)

Olev Annus oli nuoruudessaan puna-armeijan Spetsnaz-erikoisjoukkojen jäsen, todellinen tappokone, mutta myös Neuvostoliiton paras kehonrakentaja. Virallisesti kehonrakennus oli Neuvostoliitossa kielletty, ja Olev joutuikin usein hankaluuksiin KGB:n kanssa.

Olev halusi kansainvälisille kilpa-areenoille. Tähän tarjoutui mahdollisuus 1980-luvun alussa, kun hänen onnistui muuttaa Suomeen. Siitä alkoi Olevin nousu kohti maailman terävintä kehonrakennushuippua, jonka hän saavutti 1987 voittamalla ammattilaisten maailmanmestaruuden. Huipulla hän tutustui moniin kehonrakennuksen suuruuksiin kuten myös lajin legendaan Arnold Schwarzeneggeriin.

Menestyksestä huolimatta väkivalta seurasi Olevia Tallinnasta sinne, minne hän aina menikin. Väkivaltainen kohtaaminen päätti myös hänen kehonrakennusuransa. Olevin tarina on täynnä suuria voittoja, mutta myös suuria uhrauksia, joiden ansiosta vaatimattomien lähtökohtien mies ponnisti maailmanmaineeseen.

Sami Lotila (s. 1965) on entinen Hymyn päätoimittaja ja nykyinen vapaa toimittaja. Hän toimii usean suomalaislehden Viron-kirjeenvaihtajana. Olev Annukseen Lotila tutustui jo teini-ikäisenä käydessään samalla kuntosalilla Jyväskylässä. Lotila on kirjoittanut kymmenkunta kirjaa, joista viimeisimpänä Suomalainen Tallinna (Readme 2017).

Sami Lotila:Tallinnan terminaattori – Olev Annuksen tarina
288 sivua | Saatavana painettuna, e- ja äänikirjana

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Mika Tuominen)

Yuval Noah Hararin maailmanlaajuinen menestysteos Sapiens ilmestyy nyt sarjakuvana7.10.2020 08:25:24 EESTTiedote

Historioitsija Yuval Noah Hararin ihmiskunnan vaiheita luotaava tietokirja Sapiens – Ihmisen lyhyt historia on ollut arvostelu- ja myyntimenestys ympäri maailmaa. Nyt kirjan ensimmäinen osa Kognitiivinen vallankumous on saanut sarjakuvan muodon kirjassa Sapiens – Ihmiskunnan synty, jonka ovat käsikirjoittaneet Harari ja belgialainen David Vandermeulen sekä piirtänyt tunnettu ranskalaispiirtäjä Daniel Casanave.