Vähemmän kalaa, edullisempia tuotteita – kokonaiskuvassa hintojen nousu ei näy suurina muutoksina ostokäyttäytymisessä

Lähes kaikki suomalaiset (91 %) ovat huomanneet ruoan hinnan nousevan ja jopa 45 prosenttia kertoo jo nyt joutuneensa vähentämään jonkun ruoan ostamista tai luopumaan jostain kokonaan. Näin kertoo S-ryhmän kyselytutkimus. Kuitenkin S-ryhmän myyntidatan mukaan tammi-heinäkuussa ruoka- ja juomatuotteiden kilo- ja litramyynti on laskenut vain 3 % kilo- ja litrahintojen kallistuessa keskimäärin noin 6 % tässä ajassa. Suuria muutoksia ei siis ole ostokäyttäytymisessä kokonaisuutena tapahtunut, lukuun ottamatta tuoreen kalan volyymin laskua lähes kolmanneksella.

Toteutuneilta keskihinnoiltaan alkuvuoden (tammi-heinäkuu) suurimpia nousijoita ovat olleet kahvi (33 %), tuore kala (31 %), kananmunat (17 %), margariini (16 %), vehnäjauhot (14 %) ja peruna (12 %). Vaikka hintataso on noussut, on ainoastaan tuoreessa kalassa nähtävissä selkeä pudotus myyntivolyymissä.

Pientä laskua myyntivolyymissä nähdään myös maltillisemmin hinnaltaan nousseissa tuoteryhmissä, kuten kalliimmissa juustoissa (–7 %) ja naudanlihassa (–14 %). Näissä tuoteryhmissä on laaja valikoima ja niissä on havaittavissa selkeää siirtymistä edullisempiin vaihtoehtoihin.

Sen sijaan valmisruoan, erilaisten maitopohjaisten välipalojen, pastan, riisin ja nuudeleidenmyynti on ollut lievässä kasvussa hinnannoususta huolimatta. Kahvin keskihinta on noussut jopa 33 %, mutta kahvia on ostettu lähes entiseen malliin.

–Joka neljäs kyselyymme vastannut näkee oman taloudellisen tilanteensa heikkenevän lähitulevaisuudessa ja yli puolet (54 %) kertoo jo nyt joutuvansa miettimään ruoan hintaa jonkin verran, osa tarkastikin. Siksi meille on tärkeää pitää ostoskorin hinta mahdollisimman edullisena jatkossakin. Toinen tärkeä asia on kattava valikoima, josta jokainen voi löytää itselleen sopivia vaihtoehtoja. Samaan aikaan kun osa etsii jo nyt edullisempia vaihtoehtoja, on osalla jatkossakin mahdollisuuksia herkutteluun ja uutuuksien testailuun, pohtii S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Selkeä ostokäyttäytymisen muutosraja ruoan hinnassa kulkee kyselytutkimuksen perusteella 10 prosentin hinnannousun kohdalla, jossa 38 prosenttia vastanneista toteaa hintakehityksellä olevan vaikutusta ostokäyttäytymiseensä. Osalla muutosraja on jo viiden prosentin nousun kohdalla (14 % vastaajista), toisilla vasta 20 prosentin nousun tapahtuessa (29 % vastaajista). S-ryhmän tilaamaan kyselytutkimukseen vastasi elokuun alussa 4358 asiakasomistajaa ja kesäkuun alussa 3644 asiakasomistajaa.

Kun oma talous on tiukalla, valintoja punnitaan eri tavalla. Puolet vastaajista etsii tarpeen vaatiessa edullisimpia vaihtoehtoja, vaikka ne olisivat ulkomaisia. Puolet taas tukee tiukassakin tilanteessa kotimaisia tuottajia ostamalla kotimaisia tuotteita.

–On hyvä huomata, että toteutunut hintojen kehitys myymälöissämme on verrattain maltillista. Meille on osuuskauppana tärkeää tarjota asiakkaille jatkuvasti edullinen ostoskori ja samaan aikaan pitää kotimaisen ruoan kysyntä korkealla ja näin osaltamme myös tukea huoltovarmuutta. Jo nyt yli 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista. Tavoitteenamme on, ettei tällaista valintaa tarvitse tehdä vaan kaupassa voi jatkossakin ostaa kotimaista ruokaa kohtuulliseen hintaan, painottaa Päällysaho.

Kyselytutkimuksen toteutti S-ryhmän toimeksiannosta Feelback Oyja se toteutettiin 9.-16.6.2022 ja 1.-7.8.2022. Kyselyyn vastasi kesäkuussa 3644 asiakasomistajaa ja elokuussa 4358 asiakasomistajaa, edustava otos eri puolilta Suomea, eri ikäryhmistä ja sukupuolista.

S-ryhmän myyntidatan osalta ajanjaksoa 1-7, 2022 verrattiin jaksoon 1-7, 2021 tarkastellen toteutuneita keskihintoja ja myyntivolyymeja.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, p. 0107680655

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.